Dead Space 2

Dead Space 2 2012-09-17T13:14:15
Drie dagen lang klonken er geluiden uit het testhok alsof er een nonnenkoor in een slangenkuil geflikkerd was, alsof er een blik monsters in een gekkenhuis was losgelaten. En tussendoor hoorde je het gevloek van Wouter, die hard z'n best deed Isaac Clarke naar het einde van Dead Space 2 te loodsen.

Dead Space 2Isaac Clarke begint steeds meer overeenkomsten te vertonen met Ellen Ripley, zijn vrouwelijke tegenhanger uit de Alien films. De arme engineer valt van de ene necromorph-penarie in de andere, terwijl Ripley van de ene naar de andere xenomorph-slachtpartij hopt, tussen welke ze allebei maar enkele jaren hypersleep krijgen om te rusten. Nou goed, Ripley chilt bijna zestig jaar in een escapepod en Clarke krijgt maar drie jaar off-time, maar toch...
Beide onvrijwillige alienslayers zijn niet bepaald getrainde soldaten (Clarke is een techneut en Ripley Warrant Officer op een commercieel ruimteschip) en gebruiken wat ze kunnen vinden om zich van hun buitenaardse belagers te ontdoen.
Ook de setting van Alien en Aliens (de eerste twee en de allerbeste films waarin Ellen Ripley onsterfelijk is geworden) lijkt verdomd veel op die van de twee Dead Space games. Alien vindt plaats op het ruimteschip Nostromo en in Aliens verschuift het slagveld zich naar een kolonie op de planeet LV-426. In Dead Space is het de planet cracker Ishimura, terwijl we in deel 2 naar The Sprawl gaan; een groot ruimtestation op een fragment van een maan van Saturnus, waar zich genoeg onschuldige burgers bevinden om tot necromorph-voer gereduceerd te worden.

Dead Space 2

Sta op een spreek
Laat ik maar ophouden met het opsommen van de overeenkomsten tussen de twee space epieken, aangezien zo'n beetje elke sci-fi game op een of andere manier wel op de Alien Anthology is geïnspireerd, van Halo tot en met StarCraft. Het voldoet te zeggen dat ik de combinatie van horror en sci-fi in beide series erg sterk vind en dat ik hoopte dat Dead Space 2 net zo'n vet vervolg zou worden als Aliens, een bijna onmogelijke taak voor Visceral Games.
Gelukkig begint Dead Space 2 sterk, met een in een dwangbuis gestoken, half gestoorde en hallucinerende Isaac Clarke (met, dank de post-GTA III wijsheid, werkende stembanden!) die z'n weg moet vinden door een volledig in chaos verkerend ruimtestation.
Een knakker die z'n eigen keel doorsnijdt, een extreme close-up van een dude die in een necromorph verandert, Isaac die vloekend en wel toe moet toekijken hoe een andere onschuldige compleet aan stukken gehakt wordt, het begin is zwaar filmisch en ranzig, en toen Isaac uiteindelijk, in een heerlijk, overdreven stoere cutscene, in z'n kekke engineers pakje gehesen werd, riep ik spontaan, als een feestende, foute Yank: 'YEAH!!!'

Het survival horror gevoel
Dead Space 2Gelukkig zet de filmische horror zich vrijwel de gehele game door, en dit in combinatie met een paar aardige schrikmomenten, de simpele, doch bevredigende puzzels plus de geloofwaardige high-tech coolheid, maakt van Dead Space 2 wederom een verslavend geheel. Een verdomd moeilijk, verslavend geheel, laat ik dat even voorop stellen, want zelfs op Normal zul je Isaac op tientallen, gruwelijke manieren zien sterven. Z'n armen worden er af gerukt en HOP, ja hoor, daar gaat z'n hoofd, hij wordt geplet, gevierendeeld, gespietst en er wordt zelfs in z'n bek gekotst!
Het feit dat je ook dit keer weer met behulp van Power Nodes je wapens en je pak kan upgraden, is allerminst een overbodige luxe, want de necromorphs komen tegen het eind met veel, fucking snel en hard van alle kanten op je af. En hoewel Dead Space 2 er veel van weg heeft, is het nog steeds geen shooter. Het maakt gebruik van een ietwat slome, survival horror-achtige besturing die een stuk soepeler is dan die van de gemiddeld Resident Evil, maar seconden langzamer dan een FPS.
Het is wennen, maar de brute guns/tools en het ijzig coole pak van Clarke maken veel, zo niet alles, goed. Daarnaast zorgt de besturing natuurlijk voor dat survival horror gevoel dat we tegenwoordig niet zo vaak meer beleven...

Dead Space 2
Sequelitis
Maar wat is er dan anders in Dead Space 2 ten opzicht van deel 1, behalve het feit dat Isaac nu kan lullen?
Niet zo heel veel, gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen. Je hebt de verplichte nieuwe wapens, die allemaal even futuristisch vet zijn als de oude, een handvol nieuwe vijanden, Isaac’s verbeterde suits, een grappige minigame die lijkt op het lockpicken uit Oblivion, wat kleine gameplay-aanpassingen zoals het feit dat je nu kunt boosten in zwaartekrachtloze omgevingen en er zijn een stuk meer scripted events die je praktisch allemaal uit je schoenen zullen blazen van plezier, maar dat is het wel zo'n beetje.
Toch stelt de game verre van teleur, onder andere omdat de singleplayer lang en dik is en de graphics nog een keer of drie bruter zijn dan de al extreem indrukwekkende beelden uit de voorganger. En laten we vooral de multiplayer niet vergeten!
Toegegeven, wat betreft verhaal lijdt de game wel lichtelijk aan sequelitis, het is duidelijk een geval van 'groter, grootser, meer en ranziger', maar hoewel de overkoepelende verhaallijn geen breinen zullen laten ontploffen, zijn er genoeg scripted momenten (in de vorm van een in-game cutscene) die je een apart gevoel van walgend plezier zullen geven.
En dat is Dead Space 2 in een notendop eigenlijk: 'een apart gevoel van walgend plezier' dat je in geen andere game op zo’n manier zult ervaren. Het mag dan geen Aliens zijn, maar betere sci-fi videogame horror bestaat er simpelweg niet.

Dead Space 2Dead Space 2
Stoere sci-fi, verslavend upgrade- en verzamelplezier, horror die een vierjarige voor eeuwig trauma's zal bezorgen, een paar tintelende schrikmomentjes, een Normal moeilijkheidsgraad die verre van normaal is, een afwijkende multiplayer en genoeg redenen om de singleplayer er nog een keer doorheen te rammen; ik zou niet weten waarom Dead Space 2 geen Gold Award verdient.