Crysis

Crysis 2013-08-20T15:30:47
Jan heeft twee jaar met smart op Crysis zitten wachten. Des te heviger zijn ontzetting toen hij bijna z'n PC uit het raam smeet tijdens het testen van de game in kwestie.... De frustratie liep hoog op maar achteraf is Jan toch blij dat hij heeft doorgezet.

Crysis zou het nieuwe paradepaardje van PC gaming worden. Meer dan twee jaar kijken PC-nerds, waaronder ik mijzelf ook reken, halsreikend uit naar dit vlaggenschip voor Windows Vista. Echter, na het testen van Crysis begrijp ik opeens een stuk beter waarom grote groepen gamers inmiddels zijn afgestapt van PC gaming. Voor het geld van een dikke 3D kaart heb je ook een PS3 of Xbox 360 thuis staan en ben je klaar voor vier à vijf jaar. Wat een weelde, nu ik er nog eens nadenk.

Nieuwe videokaart
Het upgraden van je PC heeft met deze nieuwe shooter van Crytek (de ontwikkelaar van Far Cry) een belachelijke wending genomen. Sterker, je kunt upgraden wat je wilt; er is op dit moment nog geen PC voorhanden die echt alles uit Crysis trekt. Nee, als het aan EA en Crytek ligt, gaan we de nieuwste videokaart van Nvidia kopen (rond de 500 euro) die grafisch in ieder geval alles uit de game moet kunnen halen. Nu vraag ik je…

Van duo naar quad
Ik heb de game op drie verschillende systemen geïnstalleerd, want mijn eigen Intel Core 2 Duo PC begon te sputteren als ik de grafische- en zwaartekrachtinstellingen op High wilde zetten en Anti Aliasing aanvinkte. Aangezien Crysis vooral op physics en graphics gebied nieuwe standaarden belooft, had ik geen zin om de game in een soort uitgeklede staat te spelen. Dus racete ik af naar het Gamekings kantoor waar net een nieuwe Intel Core 2 Quad stond te ronken. Opnieuw installeren dus, de game zelf een optimale systeemcheck laten doen en hij kiest… Medium Specs? Wat zullen we nou krijgen?!! Heeft Boris een kop koffie over de gamebak laten vallen, of is hier meer aan de hand?

Uitvinken
Ik heb inmiddels vele fora afgestruind en bijna iedereen loopt te stoeien met de instellingen en de systeemeisen. Alleen de snelste, meest overklokte systemen kunnen de game op High spelen maar dan nog steeds zullen er zaken uitgevinkt moeten worden. Ik ben uiteindelijk bij een vriend gaan zitten die net zelf een nieuwe PC heeft gebouwd. Ik speelde de game onder Windows XP en dat betekent dat ik niet de Very High settings kon kiezen, maar op High zag alles er prima uit. Belangrijker, de framerate bleef in de regel stabiel. Alleen onder Vista kun je Very High Settings kiezen, maar er is nog geen PC die dit aankan. Of je moet genoegen nemen met drie frames per seconde.

Speedboot in de woonkamer
Sorry voor al dat technische gezever, maar in dit geval kon ik er echt niet omheen. Oké snel naar de gameplay dan, want die is vooral de eerste helft waanzinnig! Door je speciale Nano-suit ben je als speler in staat zelf je eigen speelstijl te bepalen. Dat is eerder gedaan maar zelden zo goed uitgewerkt. De cloak functie laat je als een echte Predator (uit de films) je vijanden verwarren en besluipen, terwijl je door je Speed en Strength functies ook frontaal de actie op kunt zoeken. Het is echter vooral de chaos die je aanricht die de gameplay af en toe naar ongekende hoogten stuwt. Als een wild beest een hele basis letterlijk aan stukken scheuren, alle brandstoftanks opblazen, voertuigen als rijdende projectielen richting wachttorens sturen, met speedboten vanuit het water een steigerhuisje in varen… de tactieken die je bedenkt, zijn nagenoeg allemaal uitvoerbaar. Het open karakter van de game bevordert dit ook. Je hebt wel doelen, maar hoe je die bereikt is helemaal aan jou. Je kunt soms complete kampen links laten liggen… al sla je dan natuurlijk wel de nodige fun over.

Alles kan kapot
Net als Far Cry speelt Crytek zich af op een enorm tropisch eiland, maar halverwege de game wordt het iets meer gangetje, gangetje. Gelukkig houdt het spel je ook dan op het puntje van je stoel. Doordat nagenoeg alles stuk kan (huizen, voertuigen, maar ook bomen) gebruikte ik de omgeving veelvuldig als wapen. Een boom die je kapot knalt met een zware mitrailleur en vervolgens op een vijand valt, laat zien dat de 'alles kan kapot' feature meer is dan een gimmick. De A.I. van de vijanden is ook in orde. Ze rennen niet constant als bloeddorstige honden op je af maar groeperen zich en zoeken scheldend en in paniek dekking. De physics komen mooi tot uiting wanneer je met een shotgun iemand van heel dichtbij omlegt, waarna deze vervolgens meters door de lucht vliegt. Tijdloos vermaak.

Geen Gold Award
Het zijn rare tijden in gamesland. Terwijl ik me verlies in de prachtige werelden van Assassin’s Creed, lees en hoor ik zure reviewers piepen over zwaardvechten en A.I. En terwijl ik op drie verschillende systemen Crysis heb geïnstalleerd om de game een beetje aan de praat te krijgen, doet de hele wereld of Crytek’s shooter het beste is dat PC gamers ooit is overkomen, zonder over de belachelijke systeemeisen te praten. Ja, het wordt genoemd als voetnoot in de kantlijn, maar waarom maak je een game die nog door bijna niemand optimaal beleefd kan worden? Wat wil je dan als ontwikkelaar? Ik herinner me ten tijde van Far Cry dat de systeemeisen eveneens behoorlijk hoog waren maar iedereen met een high-end systeem kwam een heel eind. Crysis daarentegen lacht je uit als PC gamer en spuwt je in je gezicht.
Stel je hebt meer dan een half jaar geleden een game-PC van rond de 2000 euro gekocht, dan is dat dus niet genoeg om Crysis met alle toeters en bellen te spelen. Sterker, het is nog niet eens genoeg om Crysis met de helft van alle toeters en bellen te spelen. Ik vind dit eigenlijk niet kunnen. Nogmaals, toen ik de game eindelijk soepel en mooi werkend had, heb ik me kostelijk vermaakt. Maar dit spel aanraden zonder een enorm kritische kanttekening te maken en een rare smaak in mijn mond te blijven houden, is voor mij ondenkbaar. Vandaar de puntenaftrek en geen Gold Award.

Halen als...
- Je over een NASA-systeem beschikt.
- Je van zelfkastijding houdt.
- Je de lotto hebt gewonnen en een nieuwe PC gaat kopen.

Crysis is genieten geblazen… als je een belachelijk krachtige PC thuis hebt staan. En dan nog zul je er niet alles uit kunnen halen. De actie is, met name de eerste helft van de game, soms fenomenaal. Ga deze shooter dan ook zeker spelen maar misschien moet je eerst wachten tot het spel in de budgetbak ligt. Tegen die tijd heb je misschien genoeg geld bij elkaar gespaard om een PC te kopen die de game in ‘full force’ kan draaien…