Crash Team Racing: Nitro Fueled - Review

Crash Team Racing: Nitro Fueled - Review 2019-06-28T15:41:12
Na de geslaagde remakes van Spyro The Dragon en Crash Bandicoot was het een kwestie van tijd voordat klassieker Crash Team Racing met een nieuw likje verf op de baan zou verschijnen. Florian checkt of Nitro Fueled ook zo’n uitgebreide upgrade heeft gehad.

20 jaar geleden stond Crash Team Racing bekend als ‘die andere leuke kartgame’ naast Mario Kart. Inmiddels is Mario Kart 8 al jaren zo’n beetje de enige optie voor de liefhebbers, maar Crash Team Racing: Nitro Fueled probeert eindelijk wat tegengas geven en doet dat (deels) op fantastische wijze.

Gereviseerd

Het is overduidelijk dat ontwikkelaar Beenox veel meer heeft gedaan dan alleen de banden opgepompt en de olie ververst, want Nitro Fueled is compleet gereviseerd en opnieuw opgebouwd voor de huidige consoles. De game ziet er prachtig uit, in de kleurrijke stijl die we gewend zijn van Crash Bandicoot, en alle content uit het origineel voor de PS1 zit erin, plus alle tracks en characters uit de PS2 game Crash Nitro Kart. Wat remake betreft zit Nitro Fueled dus absoluut op het niveau van de Spyro Reignited Trilogy en Crash Bandicoot N Sane Trilogy. Nitro Fueled heeft een Adventure Mode, lokaal en online multiplayer, Battle Modes en Challenge Modes. Meer dan genoeg content dus.

Adventure Mode

Naast de lokale en online multiplayer, waar je oneindig lol mee kunt hebben, is de Adventure Mode de hoofdattractie van de game. In deze singleplayer mode kun je kiezen tussen de Classic Mode, waarin je vastzit aan je gekozen character en kart, of de Nitro Fueled mode, waarin je tussen de races door kunt switchen van character. Iedere character heeft zo zijn sterke en zwakke punten, dus soms is het aan te raden een bepaalde character te selecteren voor een bepaalde track.

Daarnaast zijn de characters en karts te customizen met nieuwe outfits, kleuren, stickers en meer van die ongein, maar dat is allemaal puur visueel en geeft geen voordelen tijdens het racen. Het is een leuke extra, die er vooral in multiplayer voor zorgt dat niet iedereen er hetzelfde uitziet en met hetzelfde kartje rondrijdt.

Parkeerplaats

De Adventure Mode is een soort hub waarin je vrij kunt rondrijden en via zogenaamde Spheres nieuwe races kunt selecteren. Iedere keer als je de 4 races en bijbehorende eindbaas hebt verslagen, unlock je een nieuw gedeelte van de hub, met opnieuw 4 races en een eindbaas. Het uiteindelijke doel is, net als in het origineel, om de grote eindbaas Nitros Oxide te verslaan in een race, om te voorkomen dat de badguy de aarde verandert in een gigantische parkeerplaats. Yeah, heerlijk belachelijk.

Het vreemde is echter dat alleen de 17 tracks uit het origineel van de PS1 in de Adventure Mode zijn gestopt en de 14 tracks uit de PS2 game Crash Nitro Kart ontbreken. Als je dan een remake maakt en in totaal 31 tracks in de game stopt, stop ze dan ook in de Adventure Mode, WTF?

Aangezien er dus ‘maar’ 17 tracks in de Adventure Mode zitten, is dit onderdeel in een paar uurtjes uit te spelen … áls je de besturing van Nitro Fueled beheerst!

Powerslides

Net als het origineel ziet Nitro Fueled er heel toegankelijk uit met zijn kinderlijke uitstraling, maar onder de motorkap is het een keiharde, meedogenloze en hardcore kartgame. In de basis kan iedere droplul lekker een rondje rijden en lol beleven aan de races, maar er zit een Powerslide systeem in de game dat je echt onder de knie zal moeten krijgen, wil je de Adventure Mode en zijn eindbazen kunnen overmeesteren. En vreemd genoeg is dit systeem niet bepaald ontworpen met casual gamers in het achterhoofd.

In Mario Kart is het vrij eenvoudig om een slide te maken en er aan het einde van je slide een boost aan over te houden, maar in Nitro Fueled moet je er hard voor werken. Met L1 of R1 zet je een Powerslide in, die je in 99% van de gevallen acuut moet corrigeren, want het sprongetje dat vooraf gaat aan de slide is wat hoger en langer dan je eigenlijk zou willen. Zodra je in de Powerslide zit, gaat er een boost-balkje lopen onderin het scherm, dat je moet activeren met L1 of R1, maar het moet de andere knop zijn dan je gebruikte om in eerste instantie in de Powerslide te komen.

In je boost balkje zijn er twee momenten waarop je de boost uit je Powerslide kunt gebruiken: een veilige en een turbo optie. De veilige optie geeft je de boost en dat is het dan, maar bij de turbo optie kan je er weer een nieuwe Powerslide aan vastmaken, met een maximum van drie keer.

Het is verschrikkelijk moeilijk om het perfect onder de knie te krijgen, maar je zal het dus echt moeten leren om de Adventure Mode uit te kunnen spelen. Niet alleen is de A.I. fucking goed, maar alle tracks zijn duidelijk ook opgezet om gebruik te maken van het Powerslide systeem.

Oldschool

De tracks zijn grafisch absoluut prachtig. Ze hebben een complete facelift gehad, en tegelijkertijd het verleden in ere gehouden, op zowel een positieve als negatieve manier. De tracks zijn namelijk ondanks de grafische pracht en praal nog steeds heel herkenbaar en een feest voor de wat oudere gamers die het origineel hebben gespeeld, maar qua ontwerp is het ook duidelijk dat het om een twintig jaar oude game gaat.

De grootste boosdoener daarbij is eigenlijk Mario Kart, omdat je de game en dus ook de tracks daarmee gaat vergelijken. De gameplay blijft dan nog wel overeind, maar de recente Mario Kart games maken duidelijk dat de tracks weliswaar gevarieerd maar (te) simpel van opzet zijn. Dat is niet zozeer te wijten aan Naughty Dog, de oorspronkelijke ontwikkelaar van het origineel, maar meer aan de grenzen van de PS1.

Schelden

Nitro Fueled is over het algemeen een geslaagde remake die mij veel lol, maar ook frustratie heeft opgeleverd. De game is nog steeds easy to pick up and play, maar door de powerslides zo hard to master dat het veel gamers zal afschrikken. Aan de andere kant, als je het doorkrijgt, blaas je vol turbo als een malle door de tracks en dat zijn de momenten waarop deze kartgame fantastisch is.

Nitro Fueled is een lastige game met weinig catch-up items, waarin je moet powersliden als een malle, zal schelden op de A.I. en de rubberband bossbattles zal vervloeken ... maar is ook een toffe klassieker die een heerlijke nitro-injectie heeft gekregen.