Crash Bandicoot 4: It’s About Time (PS4) Review - Reanimatie van een oude mascotte

Crash Bandicoot 4: It’s About Time (PS4) Review - Reanimatie van een oude mascotte 2020-10-01T14:15:04
Crash Bandicoot kwam na twintig jaar afwezigheid eindelijk terug in het bijzonder vermakelijke N. Sane Trilogy. Dat waren echter remakes van de oude games, maar Crash Bandicoot 4 is een gloednieuw avontuur. Het zal tijd worden!

In 2017 bewees ontwikkelaar Toys For Bob meesterlijke remakes te kunnen maken door de Spyro Reignited Trilogy en de Switch poort van de Crash Bandicoot N. Sane Trilogy. De studio had de eerste 3 Spyro games op fantastische wijze weer fris en fruitig gemaakt, zonder de charme van de originele games te verliezen, met het resultaat dat Toys For Bob een echte nieuwe Crash Bandicoot game mocht maken. Het is altijd een beetje eng als een andere studio aan een vervolg gaat werken, maar in dit geval is het erg geslaagd.

Kleurrijk

Om te beginnen ziet Crash Bandicoot 4: It’s About Time er verdomd goed uit. Crash is prachtig vormgegeven en door de vele verschillende camerastandpunten in de game komt hij mooier in beeld dan ooit. De omgevingen zijn ontzettend variërend en kleurrijk en over het algemeen is dit de mooiste Crash Bandicoot-game ooit gemaakt. Alleen bepaalde textures zijn wat simplistisch en die vallen extra op door het contrast in de kleuren.

Crash1

Waar de grootste stap is gemaakt is in het leveldesign. Toys For Bob moest zich natuurlijk in de Spyro Reignited Trilogy grotendeels houden aan het oldschool leveldesign van de originele games. Dat moet frustrerend zijn geweest, maar achteraf is het misschien wel een goed ding, aangezien de devs in Crash 4 eindelijk helemaal los konden gaan met hun eigen ideeën. Dat is nu goed te merken! Crash 4 zit dan ook vol met nieuwe elementen.

Level design

Om te beginnen zit er veel meer diepte in de levels dan we gewend zijn van de oude games. Soms loop je simpelweg van links naar rechts met Crash, maar ook richting het scherm, van het scherm af en de hoogte in. Het is met recht nu een semi-3D game, waarbij je zelfs de camera zelf licht kunt beinvloeden. De levels zijn ook een stuk langer geworden, waarbij je soms halverwege ineens iets compleet anders moet doen.

Crash2

Het grootste gedeelte bestaat nog steeds uit platforming, maar er zitten nu bijvoorbeeld ook rails in waar je op kunt grinden, ballen waar je in kunt zitten om rollend verder te gaan en ook het jetboard is weer terug om op het water verder te kunnen. Er zit ontzettend veel variatie in de levels en de omgevingen, het gaat nooit vervelen. Het leveldesign is nog vele malen beter dan in de originele games.

Aku Aku

Daar komt bij dat er nu meer maskers in de game zitten met ieder zo hun eigen power. Het bekende Aka Aku-masker is weer van de partij, maar er is daarnaast bijvoorbeeld nog een Kupuna-Wa-masker dat de tijd kan vertragen, een Ika Ika-masker dat de zwaartekracht kan beïnvloeden en het Akano-masker, waarmee Crash heel hard kan tollen en zelfs een beetje kan zweven.

Crash3

Alsof dat nog niet genoeg is, zitten er veel meer speelbare personages in de game. Crash is uiteraard nog steeds de ster van de show, maar je kunt vanaf het begin ook spelen met zusje Coco. Daarnaast zitten er levels in de game die je bijvoorbeeld met badguy Doctor Neo Cortex speelt, die uiteraard zijn eigen moves heeft. Er zitten nog veel meer van dit soort extra personages in de game, die ik niet ga spoilen.

Portals

Het leuke is dat je met deze extra personages een soort andere tijdlijn meemaakt. Er is gedonder met portals in Crash 4 met alternatieve dimensies en zo speel je af en toe levels met andere personages, die je met Crash of Coco ook al hebt gespeeld. Zo krijg je een andere kijk op het flinterdunne verhaal, maar omdat het om andere tijdlijnen en dimensies gaat, veranderen er een hoop dingen in de levels. De replay value is dan ook gigantisch.

Crash4

Om de boel compleet te maken kan je in de levels speciale Flashback VHS-tapes vinden, die extra levels unlocken. Deze zijn superpittig en worden op een oldschool manier weergegeven, alsof je letterlijk op een oude TV naar een videorecorder zit te kijken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de N. Verted Mode, waarin je alle levels in spiegelbeeld en met allerlei grafische skins moet zien te halen! Alles bij elkaar is het op z’n zachtst gezegd behoorlijk wat uiteenlopende content.

Deathcount

Sowieso is de hele moeilijkheidsgraad in Crash 4 behoorlijk hoog, zeker als je alles wil halen in de levels. Vaak ben je al blij dat je het level überhaupt kan halen. Er zit ook voor het eerst een deathcount in Crash 4, in de stijl van de Trials games. Iedere keer als je doodgaat, spawn je weer bij je laatste checkpoint en kan je het opnieuw proberen. Je kunt diamanten verdienen door ieder level te halen met drie of minder deaths. Pfff, daar heb je al je skills voor nodig kan ik je melden!

Crash5

Wat echt meesterlijk is, is dat als je echt ergens vaak doodgaat, er een checkpoint bij wordt geplaatst. Normaal gesproken moet je best een stuk spelen voor de volgende checkpoint, maar als je dat achter elkaar niet redt, komt er halverwege een extra checkpoint bij. Superfijn als je gewoon het level wil halen en als je de diamant wil halen mag je toch niet vaker dan drie keer doodgaan, dus dan spawnen de extra checkpoints niet. Win-win!

Multiplayer

Toys For Bob heeft duidelijk zijn hart en ziel in Crash 4 gestopt. De game is supergepolijst en zit vol met kleine leuke dingetjes, zoals de omlijning van je schaduw, zodat je precies kunt zien waar je terecht zal komen bij een sprong. Of al die grafische skins die de game een compleet andere uiterlijk geven. Of de Pass N. Play Mode, waarbij je samen met een andere speler op de bank iedere keer de controller moet doorgeven als je doodgaat of een checkpoint haalt.

Crash6

Er zitten zelfs twee geinige multiplayermodi in. In Checkpoint Race moet je stukjes van een level zo snel mogelijk doen, terwijl je de ghosts van je vrienden probeert te verslaan, en in Crate Combo moet je meer kratjes zien te slopen dan je vrienden.

Oude mascotte

Crash Bandicoot 4: It’s About Time heeft mij behoorlijk verrast. Ik had een wat simpel en veilig vervolg verwacht dat verder zou gaan in de stijl van de N. Sane Trilogy, maar het is veel meer dan dat. In Crash 4 zijn niet alleen de graphics van deze tijd, maar ook het leveldesign en de hoeveelheid content schopt de kont van de originele games.

Crash 7

Er zitten nog steeds wat kleine gekke dingetjes in, net als in de originele games, zoals dat je steeds weer opnieuw het bonuslevel in moet springen als je daar doodgaat, maar over het algemeen heeft Toys For Bob bewezen niet allen toffe remakes te kunnen maken, maar ook echt de oude mascotte weer te kunnen reanimeren tot het fantastische personage waar we ooit verliefd op werden. Wat mij betreft kan Crash Bandicoot op deze manier weer jaren mee. Welkom terug, Crash!

Door de hoge moeilijkheidsgraad is Crash Bandicoot 4: It’s About Time niet geschikt voor iedere platformliefhebber, maar iedereen die heeft genoten van de originele games is bij deze verplicht om Crash 4 te spelen. De N.Sane Trilogy was top, maar Crash 4 is op alle mogelijke manieren nog veel beter.