Crackdown 2

Crackdown 2 2019-02-21T12:15:08
Wouter heeft niets tegen sequels. Sterker nog, veel van zijn favoriete games en films zijn tweede delen uit een reeks, zoals Spider-Man 2, Halo 2, Terminator 2, Aliens, en Mass Effect 2. Helaas hebben sommige ontwikkelaars en filmmakers de gouden sequelregel (‘make it better, faster and stronger’) niet goed op hun voorhoofd gebrandmerkt, waardoor KotOR 2, Highlander 2, Metal Gear Solid 2 en Starship Troopers 2 fans van de betreffende franchises een natte klap in de nek gaven. Zal Crackdown 2 een vochtige nekslag of een natte droom worden?

Omdat Realtime Worlds het geniale idee had een GTA MMO te maken (zie elders in deze PU), besloten ze hun Crackdown engine maar aan Ruffian Games door te pasen. Twee slechte beslissingen als je het mij vraagt, want niet alleen APB valt vies tegen, ook ben ik ervan overtuigd dat de ontwikkelaar van het originele Crackdown een veul beter vervolg had kunnen maken.
Ruffian heeft namelijk een groot deel van hun ontwikkeltijd gebruikt om de engine te doorgronden, wat natuurlijk logisch is, maar hierdoor bleef er voor hen minder ruimte over om elementen toe te voegen aan de bestaande basis en de hele handel een injectie bruutheid te geven.
Crackdown was in principe de ideale game om in een vervolg uit te bouwen tot de vetste zandbaktitel ooit door mensenogen aanschouwd, maar in plaats daarvan krijgen we dit…

Out come the freaks

Crackdown schoof je in de soepele laarzen van een superagent die je aan de hand van vijf verschillende skills (rijden, schieten, explosieven, kracht en wendbaarheid – agility) diende te transformeren tot een überagent to the max. Dit omdat je op verschillende eilanden van de fictieve stad Pacific City kopstukken van drie criminele organisaties moest uitschakelen en deze bad guys werden steeds talrijker en zwaarder bewapend.
In deel 2 is dit bijna allemaal nog hetzelfde, behalve dan dat de drie GTA 2-achtige facties zijn vervangen door twee minder tot de verbeelding sprekende: Freaks (lees zombies) en The Cell (lees mensen). Daar komt bij dat er een dag- en nachtcyclus is toegevoegd (zombies komen ’s nachts naar buiten), dat je niet langer criminele bazen hoeft uit te schakelen, maar ‘tactische’ locaties moet veroveren om The Cell uit te schakelen, beacons dient te veroveren om de zombies tot gruis te reduceren en dat je kunt zweven als je je agility skill het maximale level heeft bereikt.

Dat zijn alle noemenswaardige veranderingen die vanuit een bepaalde hoek nog als positief beschouwd kunnen worden, maar ik vind geen van alle boeiend genoeg om Crackdown 2 een volwaardig vervolg te noemen.
Dat de ene keer de straten van Pacific City vol staan met zombies en het volgende moment niet, maakt de game namelijk nauwelijks spannender of uitdagender. Het zweven is geinig, maar verandert geen fuck aan hoe je de game zult spelen, helemaal omdat je deze skill pas verdomd laat zult krijgen.
De spelopzet is misschien iets complexer geworden, maar om een of andere reden vond ik het eerdere idee meer karakter, meer panache hebben, waarschijnlijk dankzij de eindbazen. Nu ben je meer dan ooit hotspots aan het afwerken als een nomadische crackhoer.

Sequel fixen 1.1

Was er een boeiend verhaal in Crackdown 2 gestopt, een paar toevoegingen zoals een extra skill, meer nieuwe sidequests, gewoon wat meer extra wapens en vehikels en speelde het zich in een verse stad af, dan was ik zo blij geweest met deze game als Maarten die een kusje krijgt van Wesley Sneijder.
Maar nu voelt het meer als een 1,5 game, zoals Halo: ODST, Assassin’s Creed: Brotherhood of Fallout: New Vegas, die toch gepresenteerd wordt als een volwaardig deel 2.
Het is nog steeds verslavend om op zoek te gaan naar de groene orbs, het schieten gaat nog steeds lekker en er zijn een paar leuke achievements te behalen, maar aan de andere kant is het klimmen op gebouwen bij vlagen nog even frustrerend als in deel 1, zijn er ruwweg coole details uitgesloopt, kom je af en toe vervelende bugs tegen, is de A.I. even achterlijk als Frans Bauer, lijken de graphics regelmatig dwars doormidden te scheuren en is de slowdown bij vlagen pijnlijk.
Nooit had ik het idee dat de game er écht beter op was geworden.

Yanks

Amerikanen zijn gemaakt voor sequels; per slot van rekening is dingen opblazen en overdrijven de specialiteit van elke Verenigde Stater. Crackdown is met z’n voortdurend blatende commentator in het bezit van een overdreven trailerstem en het platte, plotloze vermaak eveneens zo Yanks als maar kan en toch krijgen we een nauwelijks opgepompt vervolg.

Waar zijn de grotere explosies, de dikkere tieten, de brutere stunts en vettere hamburgers? Nergens te vinden, en ik durf zelfs te stellen dat je beter de voorganger kunt spelen dan deze, want daarin heb je tenminste nog morphende wagens… WAAR DE HEL ZIJN DE MORPHENDE WAGENS, RUFFIAN!?

SCORE: 64
Crackdown 2 is minder boeiend dan z’n voorganger. De zombies en de 4 speler co-op rechtvaardigen wat mij betreft geen sequel en het feit dat er technisch nauwelijks vooruitgang is geboekt, er mooie details verloren zijn gegaan en de wijze waarop je de game doorloopt nauwelijks interessanter is geworden, is onvergeeflijk. Het is uiteindelijk weinig meer dan een wangkusje van Yolanthe: zeker niet onaangenaam maar evenmin iets om een dikke boner van te krijgen.