Counter-Strike: Global Offensive review

Counter-Strike: Global Offensive review 2012-09-25T10:37:54
Toen Global Offensive bij ons binnenkwam, konden we er niet onderuit: die moest gereviewd worden door Tjeerd. De man vermoeit ons immers al eeuwen met onwaarschijnlijke verhalen over een grootse Counter-Strike carrière in een ver verleden. Hopelijk krijgt deze remake ‘m effe stil.

Doodgaan is kut. En dan heb ik het in dit geval niet over je oma of je kat die met een mooi bandprofieltje in z’n nek op het asfalt ligt te glimmen; nee, ik heb het natuurlijk over doodgaan in games.

In Counter-Strike is doodgaan nóg kutter dan in andere games, want snel respawnen is er niet bij in deze teambased multiplayer shooter. Dood is dood, en dat maakt de game even irritant als briljant. Leren van je dood is niet hip en het is eigenlijk niet meer van deze tijd om met dit type game een mainstream publiek te trekken. Maar toch doet Counter-Strike het; zonder XP, killstreaks, unlockable wapens en perks.

Glimmende ballen

De game is pittig, de leercurve is hoog en dat is maar goed ook, want Counter-Strike draait om skills en tactiek. Je kunt geen helikopters inroepen of voordelen krijgen door perks. Het is doorbijten als je voor de vierde keer op dezelfde plek een kogel moet koppen en daarna twee minuten door de ogen van je teamgenoten moet doorbrengen, maar hierdoor leer je dat je zuinig moet zijn op je leven en goed moet nadenken over wat je tijdens een ronde doet. En reken maar dat je ballen gaan glimmen van trots nadat je een team hebt opgerold, simpelweg door na te denken, goed te positioneren en nauwkeurig te richten.

Arsenal

CS: Global Offensive is een remake van het origineel uit 2000 en het is te merken dat Valve niet te veel wilde pissen op de ziel van de conservatieve fans. Terecht, want niet voor niets is het origineel nog steeds de meest gespeelde shooter op Steam!
Toch heeft Valve er een nieuwe mode ingestopt, Arsenal, die bestaat uit de onderdelen Arms Race en Demolition. In beide onderdelen speel je een gun game, waarbij je na iedere kill een nieuw wapen krijgt. Het interessante is dat je niet begint met de slechtste wapens, maar juist uitkomt bij de handguns en uiteindelijk een mes. Degene die met zijn mes die laatste kill maakt, beslist de game. Het is uiterst vermakelijk, en omdat je direct kunt respawnen, is dit onderdeel zeer geschikt voor een kwartiertje ongecompliceerde fun.

Je kunt natuurlijk ook nog steeds je gewone potjes spelen op classic maps, waarvan er een aantal een paar lichte aanpassingen hebben gekregen die de balans vaak ten goede komen. Je hebt nu tevens de keuze uit de decoy granaat en een molotov cocktail die goed van pas kunnen komen bij je tactieken.

Vliegende beren

Maar niet alle veranderingen zijn zo logisch. Zo zijn er acht nieuwe wapens die gelijkwaardige exemplaren hebben vervangen, wat mij net zo nuttig lijkt als poepkleurig wc-papier. Sterker nog, ze hebben de op- en afdraaibare demper weggehaald, een van de leukste wapenfeatures! Sorry Valve, maar dat is niet okay! Verder hebben ze in bijna alle maps een mistbank opgetrokken, zelfs in een fucking kantoorgebouw! Ja natuurlijk, mist in een gebouw! Als je dan toch bezig bent, waarom stop je er dan geen vliegende roze beren in?

Maar alles is vergeten als je de game speelt en het gevoel krijgt alsof je je ballen net in een bak met dons hebt gelegd. Dan weet je gewoon dat het goed zit.

SCORE: 82
Valve heeft een overtuigende, solide game neergezet die de old skool fan zeker zal bekoren. Nieuwelingen die door durven bijten, zullen zich gegrepen voelen door de CS-magie. Het is nostalgisch, eigenwijs en pittig, maar verdomde rewarding! En dat voor 13,99 euro!!!