Command & Conquer Remastered Collection review (PC)

Command & Conquer Remastered Collection review (PC) 2020-06-08T12:50:30
Medio jaren 90. Da's Ajax die de Champions League wint, meeblèren met Charlie Lownoise en Mental Theo maar vooral heel veel Command & Conquer spelen. Maakt de remaster 25 jaar later nog indruk? Graddus vraagt het aan... Graddus!

Oude Graddus: Hey die Graddus, hoe is het ermee?

Jonge Graddus: En jij bent? Van mijn moeder mag ik niet met vreemde middle-aged mannen praten. Vooral niet als ze een stoppelbaardje en een dikke pens hebben.

Oude Graddus: Haha, wat een grappig kereltje ben jij. Ik ben het! Jijzelf, maar dan vijfentwintig jaar ouder!

CCR

Jonge Graddus: Ga weg. En daarmee bedoel ik echt: ga weg! Ik ben een nieuwe game aan het spelen: Command & Conquer: Red Alert. Niks voor zo'n oude zak als jij.

Oude Graddus: Au contraire, jonge snotneus. En laat dat snerende toontje maar achterwege hoor; ik ben één van de bekendste gamejournalisten van Nederland. Al tien jaar schrijf is voor Power Unlimited, met als specialiteit retrogames. Zoals dat Red Alert van jou. Wist je dat er in 2020 een remaster uitkomt waar ook de originele Command & Conquer bij zit?

Jonge Graddus: Wow, Power Unlimited?!? Dat lees ik elke maand!!! Maarre, remaster zei je? Wat is dat?

Oude Graddus: Oude games in een nieuw jasje.

Jonge Graddus: Haha watte? Je kwam uit 2020, toch? Waarom zou iemand in 2020 een game uit 1996 willen spelen?

Oude Graddus: Daarom ben ik hier - om daarachter te komen.

CCR

Arabische Bob Ross

Oude Graddus: Dus vertel eens, knul: wat vind je zo tof aan Command & Conquer?

Jonge Graddus: ‘Knul’? Ik mag toch hopen dat ik nooit echt van dat soort woorden ga gebruiken... Anyway, ik hou van RTS, want die shit is gewoon de shit! Je hebt natuurlijk Dune II, en het vorig jaar verschenen Warcraft: Orcs & Humans is ook best geinig, maar C&C is gewoon veel cooler, met soldaten en tanks en zo. Niet van die rare fantasiewezentjes. En dan die filmpjes, met echte acteurs! Alsof je meespeelt in een film!

Oude Gradddus: Haha de CGI-filmpjes ja. Classic. Al lijken ze - zelfs in de remaster - gefilmd te zijn met een aardappel. In 2020 krijg je betere camera's bij een pak waspoeder.

Jonge Graddus: No way! Straks vertel je me nog dat iedereen standaard een draagbare camera bij zich heeft. Of een *proest* telefoon.

Oude Graddus: Je moest eens weten. Helaas gebruiken we al die nieuwe foefjes in 2020 allesbehalve optimaal. Zo lijken we vergeten hoe je van die heerlijk cheesy, hammy filmpjes maakt waarbij je duidelijk merkt dat de acteurs net zo'n lol hebben als wij, de kijkers.

Zo'n introfilmpje als die van de originele C&C, waarbij cryptische tv-boodschappen van GDI en NOD worden afgewisseld met een Arabische Bob Ross en het enigszins verdachte kinder-/pedokanaal Calliope Channel - dat zal je in dit tijdperk van overgeproduceerde, zielloze meuk niet snel meer zien. En dan te bedenken dat de cast grotendeels uit productiemedewerkers van Westwood Studios bestaat! Over creatief omgaan met budget gesproken. Kijk nou toch eens naar die geile Jozef Stalin die z'n secretaresse in haar reet knijpt. Dat zou anno nu waarschijnlijk niet eens meer langs de PEGI-rating komen...

Jonge Graddus: Hmmm, nu klink je wel een beetje als een verbitterde, oude man.

Oude Graddus: Boomers noemen ze zulke mensen tegenwoordig, jongen. Maar goed: dankzij de remaster kan iedereen eindeloos genieten van Joseph D. Kucan's goddelijke overacting als de doortrapte NOD-leider Kane. Maar echt: op de één of andere manier raakt alles de perfecte snaar tussen totaal overdreven The Room-achtige pulp en een redelijk bij de strot grijpend verhaal. Aardig knap.

CCR

563 tanks en één commando

Jonge Graddus: Nou boomer, ik ben het helemaal met je eens. Ik kan niet wachten om levels te voltooien, puur om te zien wat voor fantastische video ik nu weer voorgeschoteld krijg.

Oude Graddus: Goed om te horen. Ik weet nu in ieder geval dat ik m'n wansmaak niet van een vreemde heb, haha. Maar laten we het eens over de gameplay hebben. Ben jij meer een rusher of een turtler?

Jonge Graddus: Turtling natuurlijk! Niets fijners dan lekker je tijd te nemen om een basis te bouwen (fuck missies zonder Mobile Command Vehicle), een enorme voorraad Tiberium te vergaren en de vijand vervolgens onder de voet te lopen met 563 tanks en één commando.

Oude Graddus: Ha, precies hoe ik die games nog steeds speel. Inderdaad zeer bevredigend, al huist hierin wat mij betreft ook het grootste kritiekpunt op de Command & Conquer-serie: het is allemaal behoorlijk ééndimensionaal. Leuk hoor, die aanvalshonden, vlammenwerpers en vliegtuigen, maar feitelijk heb je negentig procent van de units helemaal niet nodig. Als je eenmaal doorhebt dat de computer zich keer op keer stukloopt op je goed geplaatste gun turrets en pillow boxes (en meestal ook nog eens op precies dezelfde plek) wordt bijna elk van de meer dan honderd missies een cakewalk, zij het soms wat tijdrovend. Tegen menselijke spelers is het weer een ander verhaal: daar is zo snel mogelijk de basis van je tegenstander aanvallen het devies. Stuk of wat voertuigen en infanterie uitpoepen en hoppa: maak die Construction Yard maar kapot.

Jonge Graddus: Mijn modem is te slecht voor online potjes.

Oude Graddus: Oh ja, papa is te gierig om een nieuwe te kopen hè. Wacht maar, jouw tijd komt nog wel. Met de remaster heb je in ieder geval binnen no-time een potje gevonden en kun je naar hartenlust alle settings aanpassen. Het fijne aan C&C en Red Alert is sowieso dat ze zo laagdrempelig zijn. Zelfs iemand die nog nooit een real-time strategy game gespeeld heeft, realiseert zich binnen 10 seconden wat de bedoeling is.

CCR

Good-old pixelgraphics

Jonge Graddus: Over die remaster gesproken he: wat houdt dat nou precies in? En wat is er allemaal verbeterd?

Oude Graddus: De Remastered Collection bevat de volledige versie van zowel Command & Conquer: Tiberian Dawn als opvolger Red Alert, inclusief alle expansion packs ooit. Plus: de consolemissies, die voorheen alleen op de PlayStation en Nintendo 64 te spelen waren.

Jonge Graddus: Cool! Nog meer?

Oude Graddus: Jazeker: met één druk op de spatiebalk wissel je tussen de good-old pixelgraphics en de nieuwe, geremasterde graphics in volledig hertekende 4K-resolutie. Die weet overigens, heel bijzonder, exact de oorspronkelijk vibe te behouden. Je ziet meteen hoeveel liefde erin is gestoken, en hoe respectvol ontwikkelaar Petroglyph Games met het bronmateriaal is omgegaan. Alleen de kleinste details zijn aangepast, zoals een Sovjet-logo op het vlaggetje van de Barracks of een ietsiepietsie meer ooomph in de bliksemschichten van de Tesla Coil. Voor de rest is alles één-op-één hetzelfde. Zelfs de bomen en rotsblokken staan op dezelfde plek. Maar mocht je gewoon met de originele graphics willen spelen, dan kan dat uiteraard ook.

De performance is sowieso top. Alles loopt als een zonnetje, zonder hickups, slowdown of andere bullshit. Tuurlijk, van een remaster mag je dit verwachten, maar dat dit geen garantie is bewees Blizzard onlangs aan met hun wanproduct Warcraft III: Reforged. Naast het beeld is het geluid de meest opvallende verbetering. Alles wat uit je speakers schalt, van het kenmerkende 'affirmative' tot het iconische Act on Instinct is geremixt in betere kwaliteit. Je hebt nu zelfs een jukebox waarin je zelf je favoriete nummers plaatst, zodat je nooit meer een noot van Mechanical Man hoeft te horen.

Jonge Graddus: Mechanical Man is juist één van de beste nummers!

Oude Graddus: Wacht maar totdat je het voor de duizendste keer hoort...

CCR

Aandelen in SEGA

Oude Graddus: Nou jongen, ik denk dat ik inmiddels genoeg weet. Dank voor je enthousiaste uitleg.

Jonge Graddus: No problem. Ik begrijp nu ook beter waarom mensen in 2020 nog zo'n oude game willen spelen; het is een klassieker, net als Pac-Man of Mario World. Die games zijn nu ook nog steeds tof.

Oude Graddus: Klopt. En dan te bedenken dat jij spellen als Ocarina of Time, BioShock en Vice City allemaal nog moet gaan spelen. Jaloers!

Jonge Graddus: Whatever je zegt, pops. Alleen geen spoilers aub!

Oude Graddus: Ah, daarover gesproken: zorg ervoor dat je in september 2001 niet in New York bent, neem nooit verkering met een zekere Kimberley en het belangrijkste: koop geen aandelen in SEGA.

Nou doei hé, tot over vijfentwintig jaar!

SCORE: 83
Conclusie: Pay attention, Blizzard: de Command & Conquer Remastered Collection is hoe je een klassieke RTS naar het heden brengt! Vol verbeteringen, fanservice én respect voor het bronmateriaal. Natuurlijk, de games zelf voelen anno 2020 wat simpel, maar de CGI-filmpjes zijn even briljant als voorheen. En dat voor nog geen 20 euro!