Civilization V: Gods & Kings review 

Civilization V: Gods & Kings review 2012-09-17T12:55:40
Voor dit najaar stoomt Firaxis een strategisch heerlijkheidje in hun ovens klaar: de reboot van X-COM. Maar eerst is hier het smakelijke tussendoortje Civilization V: Gods & Kings. Jan heeft er trek van gekregen!  

Voor dit najaar stoomt Firaxis een strategisch heerlijkheidje in hun ovens klaar: de reboot van X-COM. Maar eerst is hier het smakelijke tussendoortje Civilization V: Gods & Kings. Jan heeft er trek van gekregen!
 
Civilization V is de laatste echte Empire Builder-game die nog bestaat. Civilization is heer en meester in een genre dat de makers zelf gecreëerd hebben en waar de genrebroeders inmiddels uitgestorven zijn. Sid Meier en kompanen kunnen zo dus nog jaren door. Geen concurrentie, geen hete adem in de nek; over een paar jaar Civ 6 uitbrengen met wat minor tweaks en een nieuw likje verf, en voor de rest voortbouwen op de solide basis.
 
Religie
Fout! Firaxis is een uitermate kritisch bedrijf dat voortdurend nadenkt over spelonderdelen en nieuwe elementen. Wat op papier goed leek en in de praktijk minder werkte, wordt keihard geschrapt of komt alleen in aangepaste vorm terug.

Een voorbeeld van dat laatste is het item religie. Dat is terug van weggeweest en heeft een enorme impact op de gameplay. Natuurlijk, het klinkt als een aanbeveling op de achterkant van de spelhoes. Net als ‘negen nieuwe culturen, waaronder de Maya's, de Hunnen en de Kelten, en negen nieuwe leiders. Nederland en Willem de Zwijger zijn ook van de partij.’

Inderdaad, die zaken zijn leuk, horen bij een expansion en zorgen voor extra gameplay en nog meer replay. Maar religie is hier echt een gamechanger.
 
Geloof als tool
Religie levert je, net als cultuur, punten op en met die punten kun je een Pantheon bouwen en vanuit daar je religie verder verspreiden en slimme en morele keuzes maken. In het begin hang je heidense goden aan (De God van de Zee zorgt voor een goede visvangst, de God van het woud voor blije houthakkers en een succesvolle jacht) later zal je religies als de Islam, Boeddhisme en het Christendom kunnen vereren. In totaal zijn er elf geloofsovertuigingen die je kunt aanhangen.


 

Uiteindelijk speelt religie in alles een rol. In belasting, in diplomatie en in oorlog én de mate van volgzaamheid van je onderdanen. Zo is het makkelijker zaken doen met steden en andere beschavingen die een overeenkomstige religie aanhangen, terwijl je met partijen met botsende religies veel eerder ruzie  krijgt. Echter, kleinere landen zullen genegen zijn zich te bekeren tot jouw geloof als je maar machtig genoeg bent.
 
Tactiek
Knokken zal je sowieso niet altijd kunnen vermijden, en het doet me deugd dat de gevechten weer een stukje interessanter zijn geworden. De A.I. is nog steeds niet altijd even snugger maar de battles zijn tactischer van aard; troepen zijn sterker geworden en battles duren nu tenminste meerdere ronden.

Verliezende partijen hebben de mogelijkheid te vluchten, maart als je slim bent, stel je in de buurt nog een tweede of derde legertje op die de angsthazen met open armen (lees kanonnen en zwaarden) ontvangt.

Andere kleine aanpassingen (spionage, enteren etc.) ga ik verder niet opnoemen, die lees je wel op de achterkant van het speldoosje, maar Civilization fans kunnen deze expansion blind aanschaffen.
 
Conclusie:
Deze uitbreiding heeft opvallend lang op zich laten wachten maar het is het eindresultaat dat telt! Gods & Kings maakt van Civilization V simpelweg een betere game.

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord