A Boy and his Blob 

A Boy and his Blob 2012-09-17T13:14:45
A Boy and his Blob begint in een boomhut waarin een jongetje ligt te slapen. Door het raam van de hut zie je iets voorbij de sterrenhemel richting aarde schieten. Vervolgens hoor je een explosie, die je ook kunt voelen door de trillende controller in je hand. Wil je weten wat dat was? Jurjen vertelt dit en meer in zijn review van het spel.

Het jongetje stapt uit bed, rekt zich uit, doet z’n rugtas om, en je kunt met hem gaan lopen.
Daarbij verschijnt geen enkele informatie over levens, score, energie, speelduur, verzamelde dingen of wat dan ook in beeld. Zo blijft het beeld mooi schoon voor het best mogelijke zicht op de bijzonder fraaie, tekenfilmachtige wonderwereld waarin je een onvergetelijk avontuur gaat beleven.

Goed gevoel
Zodra je je schuilplaats hebt verlaten, kun je genieten van een sfeervolle boswandeling bij maanlicht, met dwarrelende vuurvliegjes die hun gele licht op het jongetje en zijn omgeving laten vallen. Je hoort tjirpende krekels en soms een vogel of wat bladgeritsel; omgevingsgeluiden die goed samengaan met de dromerige klassieke muziek. Het totaal geeft je meteen een goed gevoel.
Die instant voldoening maakt echter al snel plaats voor ergernis omdat je op je pad schatkisten treft die je met geen mogelijkheid open krijgt.
Dat is het nadeel van een spel dat het zonder teksten wil doen: hierdoor kan het spel dus ook niet vertellen dat je die schatkisten alleen kunt laten opslokken door de Blob, je metgezel dit avontuur, die je pas een eindje verderop zult ontmoeten, bij een groot rokend gat in de grond.

Voeren
Inderdaad, die meteoor was eigenlijk een ruimteschip, en aan boord bevond zich de Blob. Die Blob, dat is me er eentje. Hij volgt je constant op de voet, en je kunt hem in allerlei verschillende voorwerpen veranderen door hem snoepjes te voeren.
Bij het voeren van die snoepjes verschijnen dan toch wat dingen in beeld die de illusie verbreken dat je een tekenfilm kijkt.
Zoals de ring met beschikbare snoepjes die verschijnt als je de Z-knop ingedrukt houdt, en het stippellijntje dat je gebruikt om heel precies met die snoepjes te gooien.
Dit kiezen en gooien werkt allemaal prima, in ieder geval een stuk nauwkeuriger en minder omslachtig dan in het twintig jaar oude origineel dat waarschijnlijk niemand van jullie gespeeld heeft en überhaupt niet zo goed in elkaar stak, dus daar zal ik verder over zwijgen.

Knuffelknop
Laten we het in plaats daarvan eens hebben over de dingen waar je de Blob in kunt veranderen, zoals een aambeeld dat je op vijanden kunt laten vallen of een gat in de vloer, waar je het jongetje doorheen kunt laten zakken.
Loop je vervolgens weer verder, dan moet je niet vergeten de Blob te roepen, anders blijft hij daar gewoon als gat in de grond hangen. En je hebt hem een eindje verderop altijd weer hard nodig, bijvoorbeeld als ladder of trampoline om een hoger platform te bereiken, of als krik om het plafond van een level een eindje omhoog te duwen. Of als bowlingbal om de vijanden op je pad omver te kogelen.
Het leukste wat je kunt doen met de Blob is hem knuffelen, met een druk op de knuffelknop. Dit heeft geen enkel nut, maar fijn voelt het wel.

Soepel en vloeiend
Weet je wat ook fijn voelt? Dat stuiteren op de skippybal waar je Blob in kunt veranderen. O jongens, wat stuit dat lekker. En dat rollen met die bubbel, vliegen met die raket en schieten met dat kanon voelen ook al zo goed. Je merkt aan alles dat de ontwikkelaar net zoveel tijd en liefde in het perfectioneren van de spelmechanieken als in de geweldige aankleding van het geheel heeft gestoken.
Alles voelt soepel en vloeiend, en dat geldt ook voor de manier waarop je je een weg door de vier werelden met elk tien levels baant.
Vooral in de eerste drie werelden zijn de oplossingen voor de hand liggend, zodat het eigenlijk wel jammer is dat er vaak hints worden gegeven middels houten bordjes met symbolen voor Blob-transformaties.
Het schenkt meer voldoening om dat soort dingen zelf uit te vogelen, en bovendien staat het een beetje haaks op de verder zo heerlijk informatieloze presentatie.
Gelukkig maakt de vierde wereld veel goed, qua uitdaging.

Twee is meer dan een
Maar waarom de Blob? Waarom dat gedoe met die snoepjes? Waarom een knuffelknop? Waarom laat het spel je niet gewoon een ladder, krik of trampoline selecteren, zonder tussenkomst van dat vormloze wezen?
Geloof het of niet, maar juist de tussenkomst van dat vormloze wezen maakt dit spel zo charmant en bijzonder. Dit is een puzzelspel, een spel waarin je problemen op moet lossen, dat is één. Maar het spel laat je die problemen oplossen op de mooist denkbare manier, namelijk door samenwerking, en dat is twee.
De Blob helpt jou verder, en jij helpt de Blob verder, zo doen jullie dat. Want twee is meer dan één.
De Blob is een vormloos wezen, maar hij heeft een hart en een ziel, dat zul je wel merken. Kijk maar eens goed hoe hij zich gedraagt, hoe hij af en toe van kleur verschiet, hoe hij met minimale mimiek zijn emoties tot uitdrukking brengt.
Als jij ook over een hart en ziel beschikt, ga je van de Blob houden en zal jullie samenzijn je ontroeren, neem dat maar van mij aan.

Conclusie
Dit is een spel waar je heel gemakkelijk verliefd op wordt. Dat komt deels vanwege de heerlijke beelden en zalige gameplay, maar vooral vanwege de liefde die je spelenderwijs voor dat even merkwaardige als hulpvaardige Blob-wezen zal gaan voelen. Het is echt heel jammer dat je af en toe uit je staat van betovering wordt gewekt door de irritante laadtijden, maar laat dat alsjeblieft geen reden zijn deze relatie niet aan te gaan, want dan heb je écht iets gemist.

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord