Borderlands: The Pre-Sequel! - Review

Borderlands: The Pre-Sequel! - Review 2014-10-13T14:42:11
Na twee delen uit de stal van Gearbox, geeft uitgever 2K het Borderlands-stokje nu over aan 2K Australia. De eerste twee delen hebben Nino meer dan 150 uur van zijn leven gekost, gaat dit derde deel ook zo veel tijd opslokken?

Dit is een aangepaste versie van de review die in PU 11 komt te staan. PU 11 ligt vanaf volgende week in de winkels.

Met de eerste Borderlands uit 2009, combineerde ontwikkelaar Gearbox de loot uit games zoals Diablo met de gameplay van First Person Shooters. Een match made in heaven, zo bleek, want de game groeide al snel uit tot de meest succesvolle franchise van 2K. Het zal dan ook niemand verbazen dat de uitgever er voor heeft gekozen om nog er nog een deeltje uit te persen op de 360 en PS3, nu de vorige generatie consoles nog bij veel mensen onder de TV’s staat.

Borderlands: The Pre-Sequel!

De ontwikkeling van dit tussendeeltje is dus in handen van 2K Australia. Deze studio werd opgericht als Irrational Canberra door een knakker genaamd Jonathan Chey. Chey was een van de drie gasten die bij het oude Looking Glass weg ging om samen met Ken Levine Irrational op te starten. De studio was medeverantwoordelijk voor titels zoals Freedom Force, SWAT 4 en de BioShock-serie. Borderlands: The Pre-Sequel! is de eerste game die van de grond af door de wombatkwekers ontwikkeld is.

Buiten adem

Zoals de naam impliceert speelt The Pre-Sequel! zich ergens tussen het eerste en het tweede deel van Borderlands af. We volgen Handsome Jack, de badguy uit Borderlands 2, terwijl zijn ruimtebasis over wordt genomen door schavuiten. Aan de speler de taak om Handsome Jack bij te staan in het terugwinnen van de basis, om vervolgens de Vault op Elpis (de maan van de planeet uit de eerdere delen) te openen.

Die maan is de belangrijkste verandering in dit derde deel. Niet alleen een nieuwe achtergrond voor het schietgeweld, maar ook een belangrijke wijziging voor de gameplay. Net als op onze eigen maan is de zwaartekracht lager, en is er een gebrek aan frisse lucht. Gepaard met de mogelijkheid voor double jumps zorgt de lagere zwaartekracht er voor dat de omgevingen een stuk verticaler zijn dan die van voorgaande delen in de serie, en dat is tof.

Borderlands: The Pre-Sequel!

Minder tof is het zuurstofgebrek. Om te kunnen overleven wordt de speler voorzien van een speciale helm waar een kleine zuurstofreserve in kan worden opgeslagen. Deze reserve moet regelmatig bijgevuld worden door op zuurstof-geisers te staan, door speciale zuurstofkoepels te activeren of door simpelweg in gebouwen te verschuilen.

Normaal gesproken heb ik een ontiegelijke bloedhekel aan dergelijke tijdsdruk. Ik trok het niet in de onderwaterlevels in de eerste Sonic-games en heb het daarna nooit leren waarderen. Ik was dan ook huiverig toen ik hoorde dat Borderlands zo’n zelfde mechanic kreeg, maar gelukkig valt het in de praktijk wel mee. De druk van de immer aflopende zuurstof is nog altijd kut maar gelukkig zijn er genoeg oplaadpunten voorhanden, is het opladen zelf zo gepiept en heeft je zuurstofmasker genoeg capaciteit om een paar minuten mee te gaan.

Borderlands: The Pre-Sequel!

More-derlands

Nu zijn bovenstaande twee veranderingen redelijk substantieel, maar dit zijn dan ook de enige grote aanpassingen die 2K Australia door heeft gevoerd en dat is jammer. Allicht is het naïef om zo veel van een last-gen tussendeeltje van een andere studio te verwachten, maar toch had ik op meer gehoopt dan een simpel zoethoudertje. Begrijp me niet verkeerd: The Pre-Sequel! speelt heerlijk weg, is bijzonder geestig en doet totaal geen afbreuk aan de serie, maar het is vooral meer van hetzelfde.

Borderlands: The Pre-Sequel!

Het gebrek aan vernieuwing is extra jammer als je beseft hoe fucking tof de DLC van Borderlands 2 was. Elke uitbreiding had een unieke twist met een zee aan nieuwe content en toffe cutscenes en elk deel leek een stuk gedurfder dan dit full priced vervolg. Sure, er zit veel meer content in The Pre-Sequel, maar die content wordt nergens zo eigenzinnig als Tiny Tina's Assault on Dragon Keep of Mr. Torgue's Campaign of Carnage.

SCORE: 79
Uiteindelijk is The Pre-Sequel! een uitstekende Borderlands-game maar ook niet meer dan dat. Een solide zoethoudertje totdat Gearbox de serie naar de nieuwe generatie consoles brengt.