Black Panther: Soulful Superhero Shakespeare - Filmreview

Black Panther - Filmreview zonder spoilers 2018-02-14T15:56:22
Wouter heeft gezien of het Marvel Cinematic Universe weer ‘relevant’ is geworden door Black Panther.

Relevant… Het is nogal een pretentieus woord en een film mag zich pas zo noemen als ‘ie belangrijke, maatschappelijke zaken aan de kaak stelt. Als de makers er ‘awareness’ mee creëren. Denk aan hoe Brokeback Mountain velen wakker heeft geschud over het feit dat homoseksueel zijn geen feestje is of hoe The Day After Tomorrow klimaatverandering bij het grote publiek op de radar heeft gezet. Dergelijke belangrijke boodschappen hebben films in het Marvel Cinematic Universe eigenlijk nooit, tenzij je het belangrijk vindt dat er aandacht gevraagd wordt voor het ernstige gebrek aan superheldenliefde in de Nederlanden (ik wel). MCU-films zijn niet belangrijk voor de wereld, want alleen entertainment bieden is niet genoeg. Maar deze week komt Black Panther in de bios en die mag zichzelf best relevant noemen…

King T'Challa de man

Blank over Black Panther

Jezelf kunnen identificeren met de hoofdrolspeler in een film is best belangrijk voor de beleving. ‘Full immersion’ bereik je per slot van rekening pas als je genoeg mee kan leven met de persoon die centraal staat in het verhaal waar je je anderhalf tot 2 uur in gaat verdiepen, als het een beetje ‘je people’ is. Zo vind ik Logan een van de beste films van afgelopen jaar, omdat ik me goed kan verplaatsen in een oude, zuur geworden chagrijn die de goedheid van z’n hart het liefst niet openbaar maakt (dit is niet waar; ik ben een asshole). Kan ik minder goed meeleven met een verhaal over een Afro-Amerikaanse vrouw die haar zoontje moet opvoeden in de getto? Waarschijnlijk. Als het een goede film is kan er vast van genieten, maar de kans dat `ie m’n top tien favoriete films ooit haalt, is een stuk kleiner. Andersom is dat ook waar en dus is het een goede zaak dat Black Panther bestaat. Dat kan je bullshit vinden, maar mocht je niet tot een minderheid behoren, dan is wat je daarover te zeggen hebt niet… eh, relevant. En daarom ga ik mij ook bezighouden met wat mijn mening over Black Panther is, los van hoe tof ik het vind dat donkere mensen er intens blij van lijken te worden. Want hoe aanstekelijk dat ook is, het heeft (voor mijn tatta ass) weinig met de kwaliteit van de film te maken.

Black Panther tatta's

Is Black Panther alweer de beste Marvel-film ooit?

Het is de laatste tijd een beetje een trend voor reviewers om elke nieuwe Marvel-film te bejubelen als een ‘totaal nieuwe richting voor het MCU’ of ‘de beste Marvel-film tot nu toe’. Dat gebeurde met Thor: Ragnarok, Spider-Man: Homecoming en zelfs Doctor Strange, terwijl ik het eigenlijk alleen terecht vond bij Captain America: Civil War (waar Black Panther op geslaagde wijze in werd geintroduceerd, trouwens). Toen dezelfde kreten dropten in de eerste reviews van Black Panther, was ik dan ook redelijk sceptisch: ‘Alweer!?’ Hoewel ik het nog steeds niet helemaal eens ben met opmerkingen als ‘voelt niet als een typische Marvel-film’ en ‘een groot risico’, snap ik inmiddels ergens wel waar ze vandaan komen. Black Panther is namelijk kleurrijker qua kostuums en sets dan welke MCU-film dan ook (inclusief Thor: Ragnarok), kent veeeeeeel betere muziek dan praktisch alle Marvel-voorgangers bij elkáár en heeft veel meer dialoog, meer drama dan de gemiddelde Marvel-film.

Black Panther is kleurrijk

Gelukkig zijn deze interpersoonlijke ontwikkelingen geen enkel probleem voor de fan-tas-tische cast, met onder andere Danai Gurira (Michonne uit The Walking Dead), de welhaast legendarische Angela Bassett (Waiting to Exhale, Malcolm X en What’s Love Got to Do with It), Forest Whitaker (Saw Gerrera uit Rogue One) Daniel Kaluuya (de hoofdrolspeler van Get Out), Lupita Nyong’o (12 Years a Slave, Maz Kanata uit Star Wars) en token white guys Martin Freeman en Andy Serkis, oftewel Bilbo en Gollum. Ohja en laten we Chadwick Boseman als T’Challa/Black Panther en Michael B. Jordan als de zeer geslaagde bad guy Erik Killmonger niet vergeten. De ´effortless cool ´stróómt gewoon van deze groep acteurs af en ondanks dat bijna elke Marvel-film een topcast heeft, gaat Black Panther nog een stapje verder door iedereen ook nog een rol van belang te geven.

Chadwick en Lupita

Black Panther en Afrofuturisme

Wat het personage Black Panther zo bijzonder maakt in de comics is vooral z’n afkomst: het door Marvel-granddaddies Stan Lee en Jack Kirby knap bedachte land genaamd Wakanda. Deze verstopte gemeenschap in Afrika is aan de ene kant superfuturistisch, op technologisch vlak veel verder ontwikkeld dan de rest van de wereld, maar de stammen die er wonen houden zich tegelijkertijd bezig met honderden jaren oude rituelen in het aanbidden van hun Afrikaanse Goden. Deze mix van religie en ceremonie aan de ene kant en vergevorderde technologie aan de andere, biedt een bijzonder contrast, een toffe mix van aanvankelijk tegenstrijdige elementen, en ook de film van Black Panther heeft dit in zich. Wakanda zelf is in de eerste plaats fucking tof verwezenlijkt; een stad met torenhoge zilveren en glazen wolkenkrabbers waar de Afrikaanse zon zo fel in reflecteert dat je haast verblind wordt, terwijl primitief ogende reliëfs en jungle-achtige begroeiing in hetzelfde shot daar volledig mee breken. Zoals Dubai er honderden jaren in de toekomst uit zou kunnen zien, licht herbouwd na een kleine Apocalyps.

Wakanda

Maar deze stijlcombo’s zetten zich door in alles; Black Panther heeft iets Shakespeare-achtigs in z’n koninklijke drama, als de Marvel-versie van The Lion King, en knalt er tegelijkertijd een beat onder waar de lowriders spontaan van gaan stuiteren. Het ene moment gaat de film full James Bond, inclusief de hoofdrolspeler, het volgende heb je het gevoel naar een Afrikaanse martial arts-film te kijken. Maar vreemd genoeg weet Ryan Coogler er toch voor te zorgen dat al deze tegenstrijdige zaken geen oneven zooitje van een film opleveren, iets wat echt een prestatie is. Black Panther heeft een heerlijk ritme, houd je scherp en geboeid, ondanks (of misschien dankzij) dat er minder actie in zit dan je misschien gewend bent van het MCU.

Black Panther cast

Is Black Panther relevant?

Black Panther levert the goods, zo simpel is het wel. Er zitten misschien een aantal CGI-momenten van twijfelachtige kwaliteit in, de humor rust wat minder op one-liners dan je gewend bent van Disney en het kan me voorstellen dat je alle verschillende stijlen moeilijk met elkaar kan rijmen, maar het lijkt me sterk dat bij iemand de superheldenvermoeidheid gaat aanslaan of toenemen na het zien van Black Panther. Daarvoor is deze film simpelweg te… eh, fresh? En ook relevant dus, niet alleen door een krachtig gebaar te maken met de voornamelijk donkere cast en crew, maar ook dankzij thema’s zoals familie, geopolitiek en de verantwoordelijkheid van leiderschap. Deze film heeft iets te zeggen en ook tegen een witte gast uit Veendam.

SCORE: 85
Het is niet alsof Black Panther schijt heeft aan de MCU-formule, dit is namelijk op veel vlakken nog steeds een typische Marvel-film, maar regisseur Ryan Coogler geeft het superheldengenre meer kleur (door de cast maar ook de fenomenale kostuums en sets) en een beter ritme (door de muziek plus montage) met zijn geslaagde mix van stijlvolle stijlen. Het gaat misschien een beetje te ver om dit Black Superhero Shakespeare te noemen, maar Black Panther is op z’n minst de Leeuwenkoning van het MCU.