Battlefield 4 - Review

Battlefield 4 - Review 2013-10-29T12:27:03
Battlefield 4 of Call of Duty: Ghosts? Het is ongetwijfeld de belangrijkste vraag die shooterfans zich dit jaar stellen. Vers terug van een driedaags Battlefield 4-bootcamp in Zweden, geeft Graddus in ieder geval 50 procent van het antwoord...

De strijd tussen CoD en Battlefield wordt met elk deel heftiger. Tussen de ontwikkelstudio's misschien niet eens zozeer (al kent de Battlefield 4 launchtrailer een leuke *WOEF* knipoog), maar vooral onder spelers van beide games. Ook dit jaar wordt tha intawebz gegijzeld door een shitstorm aan fanboyish mitrailleur-, granaat- en raketvuur.

Op het moment dat ik deze review schrijf, heb ik nog geen flauw idee wat Call of Duty: Ghosts voor cijfer scoort. Maar maakt het uit? Wat ik na drie dagen doorknallen namelijk wél weet, is wat ik van Battlefield 4 vind. Aan de hand van vijf stellingen vertel ik niet alleen of DICE zijn beloftes nakomt, maar tevens of dit dé shooter is die je komend jaar wilt spelen...

battlefield 4

Let op: deze review is voornamelijk gebaseerd op Battlefield 4 voor de next-gen consoles en PC. Wanneer het over de PlayStation 3- of Xbox 360-versies gaat, staat dat expliciet vermeld!

Stelling 1: De singleplayer van Battlefield 4 is véél beter geworden

Van DICE-veteraan Lars Gustavsson krijg ik te horen dat we Battlefield 4 absoluut op de singleplayer-ervaring mogen afrekenen. Met andere woorden: zelfs al raak je de multplayer met geen vinger aan, dan nog krijg je waar voor je geld. Nou beste Larsie, daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Om positief te beginnen: het steekt strakker in elkaar dan de campaign van Battlefield 3. Duidelijk is dat DICE zich meer op de personages dan het overkoepelende verhaal heeft gefocust. Een excellente keuze. Zo leef je veel meer mee met private Recker en zijn Tombstone Squad, belast met de taak een zeker lijkende Derde Wereldoorlog tussen Amerika, China en Rusland te voorkomen. En of je nu de straten van het door een tyfoon geteisterde Singapore verkent, of door de blubberige woestenij van Baku banjert: alles is knisperend scherp en dat zonder ook maar één framepje te droppen. De bijbehorende chaos van het wapengeklettter levert eveneens pure eyecandy op. Ook op de current-gen oogt Battlefield 4 indrukwekkend, al is het soms net of je door een beslagen bril gluurt. Gelukkig hoeven we nog maar een maandje te wachten!

battlefield 4

Dan de minpuntjes. Van de PlayStation 4 en Xbox One verwacht ik bijvoorbeeld geavanceerde A.I., maar in Battlefield 4 denken vijanden dat je met granaatappels strooit in plaats van granaten. De sukkels blijven meestal gewoon naast het explosief staan! Je Tombstone-homies zijn al niet veel intelligenter. Vaak ben jij, en alleen jíj, degene die deuren kan openen. Tja, blijft ook lastig natuurlijk... Sowieso is het leveldesign erg rigide: kill alle enemies voordat je verder kunt, een scène die pas langs een bepaald punt triggert, etc... Het voelt érg 2009 en dat had ik niet verwacht van een spel dat zichzelf als 'ultradynamisch' afficheert.

Bovendien is niet alleen de actie lineair (echt wijdse omgevingen zijn schaars), maar vooral de wijze waarop het verhaal verteld wordt. Helemaal aan het einde krijg je plotseling een keuze-optie voorgeschoteld. Waarom pas dan? Dat deed de singleplayer van Black Ops II toch beter. Het ergste is echter dat de campaign na een uurtje of vijf alweer voorbij is. Het nieuwe systeem, waarbij je punten graait voor bijvoorbeeld headshots en melee-kills voegt wat replay toe, maar een gouden medaille haal je vaak ook wel als je ondertussen je vriendin bef... uhm belt... Al met al raad ik Battlefield 4 voor pure lonesome-cowboys dus af.

battlefield 4

Stelling 2: Frostbite 3 levert glorieuze chaos en destructie

Algehele ravage is één van de belangrijkste USP's van Battlefield. Voor deel vier doet de nieuwe Frostbite 3 Engine zijn ding, DICE's next-gen motor die de grafische pracht en praal in een shitload aan aankomende titels gestalte gaat geven. Dus is het logisch dat de Xbox 360 en PlayStation 3 moeite hebben het tempo bij te benen. Het gedownscalede Battlefield 4 op de curren-gen oogt goed maar wat wazig - storender zijn de glitches (zwevende lijken of brokken puin, laat inladende textures) en de lagere framerate.

Gelukkig ziet de game er op PlayStation 4, Xbox One en PC sexier uit dan Kim Kardashian in bikini. Overal staan gasflessen en de bekende rode tonnetjes, en niet voor niets. De resulterende explosies en instortende gebouwen zijn vanzelfsprekend taktisch te gebruiken. Maar evenzovaak blies ik gewoon alles op, lang nadat er in de wijde omgeving geen vijand meer te bekennen was. Just 4 fun, je weet toch! Ook met zwaardere mitrailleurs kun je betonnen cover kapotknallen. Je bent dus nergens écht veilig, al zijn tegenstanders dat natuurlijk ook niet. Zeker in een tank voel je je oppermachtig, met die rupsbanden onder je kont gaan de gebouwen sneller naar de grond dan voetballers van Barcelona.

battlefield 4

In singleplayer is er ook weer veel - gescripte - destructie aanwezig. Ik zag hoge gebouwen als een Mikadospel in elkaar kukelen, maar ook bruggen, boten en een stuwdam. In multplayer kan dit idem dito, zij het niet gescript maar middels de veelbesproken 'Levolution'. Wie heeft de flat in Siege of Shanghai nog niet zien instorten? Zwaar indrukwekkend. Ook de afbrokkelende Lancang Dam en de aanzwellende tyfoon in Paracel Storm zijn niet minder dan kaak-op-de-grond materiaal.

Er zitten zeker taktische voordelen aan het succesvol triggeren van Levolution-momenten. Maar mijns inziens toch te weinig, wat een mooi bruggetje naar de volgende stelling vormt!

battlefield 4

Stelling 3: Er zit genoeg vernieuwing in de multiplayer van Battlefield 4

Ik denk dat meer dan 75 procent van alle Battlefield 4-kopers dat doet voor de multiplayer. Terecht, want uit alles blijkt dat dit de échte meat of the game is. Azijnzeikers reppen echter dat er te weinig nieuwe shizzle in de MP zit. 'Battlefield 3,5', zo klinkt het. En na twee volle dagen multiplayer, moet ik helaas constateren dat de critici - tot op zekere hoogte - gelijk hebben.

Ja, er zijn tien nieuwe multiplayerlevels. En ja, die zijn goed gebalanceerd. Zo is er meer variatie, cruciaal voor het paper-rock-scissor principe tussen land-, zee- en luchtmacht. Wat betreft nieuwe modes is met name kat-en-muisspel Obliteration een toevoeging. Bedoeling is een bom op drie vijandelijke targets tot ontploffing te brengen. Vanaf het moment dat het explosief spawnt tot aan detonatie, is het een complete chaos. Het team dat zijn zaakjes taktisch dus het beste voor elkaar heeft, wint. Of je moet - net als ik - een lucky break kennen en op een quad de melee ontwijken... Ook Defuse is vet: hierin moet je als Squad ófwel een bom plaatsen, óf onschadelijk maken. Maar er is een catch: geen re-deploys! Het zorgt voor spannende, Operation Flashpoint-achtige poep-in-de-broek gameplay, waarin je veel voorzichtiger te werk gaat dan normaal.

battlefield 4

Echter, als gezegd voelt Levolution niet als de gamechanger die het pretendeert. Tenzij je als team chokepoints perfect kunt verdedigen, is het taktische voordeel vaak nihil. Voor de rest zijn boten nog steeds het ondergesneeuwde kindje. Helicopters en straaljagers besturen gelukkig intuïtiever, waardoor het luchtruim nu nog meer een crucialere rol vertolkt. De nieuwe Commander Mode, waarbij je via het second screen bevelen geeft, is leuk bedacht, maar erg gimmicky. Ik vecht in ieder geval liever gewoon mee op de grond dan als God boven het strijdperk te hangen.

Voor de rest biedt Battlefield 4 de vette, superdynamische gameplay zoals je die kent. Rush, Domination en vooral Conquest zijn nog steeds fantastisch, terwijl ik Team Deathmatch minder vind - te 'normaal' voor een game als Battlefield. De échte toegevoegde waarde zit in 64 man en 60 frames per seconde op de next-genners. Het maakt Battlefield 4 voor leunstoelninja's nu meer dan ooit de moeite waard. Én: voor hen zelfs verfrissend.

battlefield 4

Stelling 4: Battlefield 4 ademt next-gen uit al zijn poriën

To next-gen, or not to next-gen? Met 'ports' als Battlefield 4 blijft het lastig te beoordelen. Grafisch is het sowieso next-gen. Daarvoor hoef je alleen maar de PlayStation 3- of Xbox 360-versie te checken. Daarentegen had ik op gameplaygebied toch nét wat meer verwacht. Slimmere A.I., misschien een grotere voertuigvariatie en meer innovatie. Een inroepbare carpet-bombing bijvoorbeeld, of zelfs een nuke-achtig überwapen. Anders gewoon meer nadruk op Levolution. In de huidige opzet lijkt het (te) veel op de multiplayer van Battlefield 3, terwijl de singleplayer soms zelfs aanvoelt als een shooter van vier jaar geleden.

Volgens mij zat DICE gevangen tussen twee concepties: schipperen tussen het tevreden stellen van current-gen gamers, maar toch ook voldoende next-gen shizzle en bombast. En weet je: dat is op zich gelukt. Nochtans heb ik het idee dat we pas met Battlefield 5 écht gaan zien wat er mogelijk is op PS4 en Xbox One...

battlefield 4

Stelling 5: Battlefield 4 is dé shooter die je dit jaar wilt spelen!

Het is de hamvraag: ga je dit jaar voor Call of Duty: Ghosts, of toch Battlefield 4? In dat opzicht is er weinig veranderd ten opzichte van twee jaar geleden. Zoek je grootse, all-out-warfare, schreeuw ik uit volle borst 'Battlefield'. Kick je echter meer op kleinschalige, snelle shooteractie, dan is CoD je keuze. Qua close-combat probeert Battlefield 4 het wel en komt het met modes als Defuse en Squad Deathmatch een heel eind, maar op dit vlak is Activision's serie gewoon nog steeds king. Wel biedt Battlefield 4 nu letterlijk voor elk moment van de dag een spelmode die daarbij past.

Conclusie is dus dat beide shooters prima naast elkaar kunnen bestaan. De verschillen in gameplay zijn veel groter dan bijvoorbeeld tussen FIFA en PES, of Forza en DriveClub. 'Fanboys, begraaf uw strijdbijlen?'. Ja, want Battlefield 4 en CoD: Ghosts bedienen beide een ander type speler, en doen dat beide briljant.

Zo kun jij je energie voor iets nuttigs bewaren, zoals bedenken hoe je die vijandelijke trein op Golmud Railway kaapt...

battlefield 4

Battlefield 4 krijgt geen Gold Award. Daarvoor is de singleplayer teveel een losse flodder, en zijn de vernieuwingen niet vernieuwend genoeg. Maar de dynamische, taktische en algeheel bombastische all-out-warfare is nog altijd uniek. Zeker voor consolesoldaten maakt dit de next-gen versie van Battlefield 4 een must-have: kunnen ze eindelijk de multiplayer-madness ervaren waar PC-bezitters al jaren over braggen...