Baldur's Gate II: Enhanced Edition - Review

Baldur's Gate II: Enhanced Edition - Review 2014-03-12T17:11:23
Baldur's Gate II wordt wereldwijd gezien als een van de beste RPG's ooit gemaakt. Wouter heeft een onverbiddelijk liefde voor dit rollenspel, en beoordeelde de vernieuwde versie van deze game eens met een kritisch oog.

Dit is een aangepaste versie van Wouters review in PU 3 van dit jaar (nu verkrijgbaar).

Sequels hebben te maken met verwachtingen. Vaak zijn die verwachtingen te hoog, soms worden ze geëvenaard en heel, héél af en toe… worden ze compleet weggeblazen, tot stof vermalen en zachtjes met de wind meegevoerd. Shadows of Amn was zo’n vervolg, en dat er nu een Enhanced Edition van deze titel is, dat is fucking goed nieuws, mensen.

It’s a kind of magic

BG II (Baldur’s Gate II) is niet zozeer een goed vervolg omdat het grootser, langer speelbaar en mooier is dan z’n voorganger -hoewel die drie allemaal in zekere mate opgaan -, het is meer een kwestie van subtiliteiten.

Je kan je groep avonturiers veel machtiger, krachtiger en slecht geaarsder maken dit keer, want je begint de game al met een meer dan riante voorraad spells en powers (helemaal als je je character importeert uit deel 1, wat gelukkig ook mogelijk is met de Enhanced Edition). Voordat je het weet, zuigen je mages het vocht uit de lichamen van je vijanden, knallen ze drie spells tegelijkertijd uit hun knuisten en zuigen ze hele levels aan ervaring uit een ieder die in je weg staat.

De magie wordt zelfs nog effe een tandje hoger gezet in de expansion Throne of Baal, die tevens in dit enhanced pakket zit. Natuurlijk spat het in isometric view met pixelige graphics niet bepaald van je scherm, maar Baldur’s Gate weet niettemin de fantasie tot de macht 9000 te prikkelen.

Funny How Love Is

Het mooiste van Shadow of Amn zijn echter de verwikkelingen tussen je groepsgenoten en jou, die eigenlijk nog verder gaan dan wat we tegenwoordig in games als Dragon Age en Mass Effect zien. Niet alleen kan je romantisch worden met het prachtige, vleugelloze elfje Aerie of met de mysterieuze Viconia, maar deze uitspattingen kunnen verregaande gevolgen hebben, van gebroken harten tot aan huwelijken en zelfs kinderen in de add-on!

Er zijn ruzies tussen je groepsgenoten onderling, er wordt ingebroken in je gesprekken en natuurlijk zijn er sidequests. Het wás allemaal in het origineel al griezelig uitgebreid, maar in EE schijnt er zelfs 350.000 woorden aan extra tekst toegevoegd te zijn. We morgen hopen dat Dragon Age: Inquisition maar een fractie van deze companion-craziness heeft, want ‘diep’ is hier een te oppervlakkig woord voor!

I Want It All

Het probleem van de eerste BG: Enhanced Edition was dat het niet echt ‘Enhanced’ was, zoals je op www.pu.nl/BG:EEReview kunt lezen. Gelukkig is dat in nummer 2 al enigszins rechtgetrokken, met een veel nauwkeurigere besturing en minder crashes. Maar het feit dat de game regelmatig freezed als je je iPad in slaapstand laat gaan en er een schaamteloze store aan een game van 13 fucking 99 is toegevoegd, maakt het nog steeds een dubieus product.

Het bronmateriaal echter is MA-GI-STRAAL en als je dat niet ziet, dan heb je een Dispel Magic nodig voor die Blindness van je.

Op de PC of Mac zou ik BG II: EE laten liggen, daarop kan je beter het origineel van een van de vele retro-sites trekken. Maar als draagbare RPG wordt het niet veel ultiemer dan dit, met als enige uitzondering Persona 4… misschien. Boek een retourtje Australië en laat je opzuigen in een realiteitsvacuüm.