Baldur's gate: enhanced edition

Baldur's gate: enhanced edition 2014-01-22T13:09:49
Als Wouter zichzelf zou omvormen tot z’n Enhanced Edition, dan verwacht het publiek een (nog) knappere en gespierdere knakker waar dezelfde kwaliteit teksten uit komt rollen – laten we wel realistisch blijven. Maar Baldur’s Gate denkt er anders over...

2012 mag dan dankzij de Maya’s en bepaalde rampenfilms redelijk futuristisch klinken, zelfs nu het al voorbij is, maar voor mij was het voornamelijk een retrojaar. Bijna mijn hele Top 5 van favoriete games OOIT kreeg namelijk een mod (het complete Morrowind werd even in Skyrim gepropt), een re-make (XCOM, hallefuckingluja) of een heruitgave (Jet Set Radio, die wel wat extra liefde had mogen krijgen).

Even leek het zelfs alsof er nog een HD-editie van Shenmue zou komen, hetgeen, samen met de Enhanced Edition van Baldur’s Gate, mijn Grote Vijf compleet had gemaakt. Maar nee, deze Complete Retro-Overload bleef me bespaard en maar goed ook, want een man kan maar een bepaalde hoeveelheid nostalgie in een jaar aan zonder zichzelf te vernederen met een droevige snik… Want emotie is niet cool.

Baldur’s bitch

Baldur’s Gate heeft van mij een hardcore gamer gemaakt. Het was 2001 en ik bevond mij samen met mijn familie in Melbourne, Australië, toen ik deze baanbrekende RPG ontdekte. Ondanks dat Australië een land is dat best wat aandacht verdient, werd ik volledig opgeslokt door het fabuleuze avontuur in Faerûn.

Terwijl ik hartstochtelijk aan het gamen was, overleed mijn oma, waardoor mijn moeder in drie dagen tijd op en neer naar Nederland moest voor de begrafenis (even voor de duidelijkheid: het is 24 uur vliegen naar het land Down Under), maar de enige reactie die hierop uit mijn gehypnotiseerde aars kwam, was: ‘Okay, doei!’ Ik was een verslaafde schil van een jongetje, zombie-achtig hersenloos en met maar één doel voor ogen: elke pixel van de Sword Coast ontdekken.

Wat is in een naam?

Een dik decennium later en de Enhanced Edition heeft me wat losser bij de kladden. Het enorme verhaal, de ongelooflijke keuzevrijheid en de tactische gameplay (vergelijkbaar met Dragon Age maar genadelozer en vrijer) blijven nog steeds fier overeind staan, maar eigenlijk slaat die hele ‘Enhanced’ op slappe butcheeks. Want hoewel BG nagenoeg perfect was voor z’n tijd, was er heus nog wel ruimte over om bijvoorbeeld de interface te moderniseren, de graphics aan te scherpen, de ouderwetse D&D-regels begrijpelijk te maken voor mensen die geen veertigjarige nerds zijn, of kleine onnauwkeurigheden in de gameplay aan te pakken.

Niets van dat alles heeft Overhaul met z’n bijdehante naam gedaan, maar je krijgt er (in ieder geval op de iPad) wel gratis crashes en een juist minder soepele besturing voor terug!

De drie extra characters in het hoofdverhaal en een extra arena-achtige mode genaamd The Black Pits… maken die deze Baldur’s Gate dan ‘Enhanced’? Dat lijkt me niet. Noem deze RPG echter ‘Baldur’s Gate: Old Game, Still Epic’ en het is je knaken meer dan waard!

SCORE: 86
Voor negen euro heb je de beste RPG én de beste iPad-titel ooit draagbaar en wel, mits je klassiekers op waarde kunt schatten en je een beetje geduld hebt met die vervelende voelbesturing