Astral Chain – Review: Bayonetta gemixt met Professor Layton

Astral Chain – Review: Bayonetta gemixt met Professor Layton 2019-09-06T18:53:41
Terwijl iedereen zit of zat te wachten tot Platinum dan eindelijk wat meer laat zien van het voor de Switch aangekondigde Bayonetta 3, verschijnt voor diezelfde Switch een typische Platinum-game die misschien nog wel interessanter is. Jurjen verbaast zich over hoe goed Astral Chain is in zijn review.

Dit is een aangepaste review uit de Ook Gespeeld-rubriek van Power Unlimited magazine nr. 10 (vanaf 17 september in de winkels).

Man o man, wat een topgame is deze gekke nieuwe van Platinum. Ik noem Astral Chain een typische Platinum-game, en dat is het ook wel, aangezien je een groot deel van je tijd in de game besteedt aan sierlijke hak-schiet-en-trap-gevechten tegen allerlei demonische wezens, inclusief een last minute-ontwijk-actie die de vijand een moment vertraagt, zodat jij effe lekker kunt counteren. Maar Astral Chain heeft meer te bieden.

Astral Chain: Batman Layton

Als futuristische politieagent in een neo-tokio-achtige omgeving moet je namelijk ook op plaatsen waar een misdrijf is gepleegd mensen ondervragen en sporen onderzoeken om tijdens een quizje dat daar op volgt de juiste conclusies te trekken. Deze zeer rustige fases in de game vormen een welkome afwisseling op de hectische gevechten en voelden meer als een Professor Layton-game dan iets wat uit de Platinum-studio zou rollen.

Astral Chain

Astral Chain heeft honden, Neurons en demonen

Bovendien heb je als politieagent ook nog eens een fabuleuze speurhond aan de ketting! In de loop van de game krijg je toegang tot vijf verschillende Neurons, demonische wezens die door de kracht van je astrale ketting als bondgenoten aan je, eh, gebonden zijn. Deze Neurons spelen een glansrol tijdens de gevechten. Ten eerste kun je ze zelfstandig vijanden laten bestrijden terwijl jij lekker als futuristische politieagent(e) aan het hakken bent, maar veel slimmer is het om jullie krachten en vermogens te combineren. Je kunt bijvoorbeeld je Neuron naar een vijand werpen en er zelf achteraan ‘chain-jumpen’, of je Neuron direct besturen en een rondje om een groep vijanden lopen om ze met de astrale ketting aan de grond te ketenen. Opent een demon een soort stormaanval in jouw richting? Dan span je de ketting op zijn pad om hem te vangen en terug te werpen, waarna hij even verdoofd is. Een prachtig moment om een opgevoerde duo-actie op het demonische wezen los te laten.

Astral Chain

De nieuwe vorm van Platinum-gevechten in Astral Chain

Naast de nieuwe, letterlijk boeiende vorm van typische Platinum-gevechten en Layton-achtige onderzoeksfases, zijn er ook nog Darksiders-achtige tochten met schakelaars en omgevingspuzzels, waarbij je de speciale vermogens van je Legions opnieuw dient te benutten. Tel daarbij de RPG-achtige ontwikkelstructuren om zowel je personage als de Legions te versterken en nieuwe vermogens te geven, en je krijgt met Astral Chain eigenlijk alles wat action adventures leuk maakt in een geweldige, anime-achtige verpakking.

Astral Chain

SCORE: 94
Astral Chain heeft een soms wat saaie en herhalende demonenwereld waar je íets te vaak in belandt, maar verder niks dan lof voor dit even gewaagde als geslaagde nieuwe Platinum-avontuur. Het heeft alles wat action adventures leuk maakt, plus bijzondere onderzoeksfases die een fijne afwisseling op de wilde actie vormen.