Assassin's Creed Valhalla (Xbox One) Review - Häkkeuh

Assassins Creed Valhalla (Xbox One) Review - Häkkeuh 2020-11-12T12:56:50
Zo’n beetje alle PU-redactieleden hebben een grotere Viking-uitstraling dan Raf. Maar omdat het (hopelijk) nog lang wachten is op Assassin’s Creed: Antwerp Smoothboys trok hij deze zomer naar Noorwegen ‘voor research’. Nadat we zijn onkostenbonnen smakelijk weggelachen hadden, hakte hij zich dan maar door de Valhalla-review.

Ik ben het gaan nakijken en Valhalla is de zevende Assassin’s Creed die ik recenseer. Het is de moeilijkste tot nog toe en ik heb het over deze review, niet over de game. Los van de nieuwe, historische min of meer correct verankerde setting, triggerde het meer dan één déjà vu naar Odyssey, maar over de hele lijn kiest de ontwikkelaar vooral voor weer een nieuwe stijl. Zoals Origins en de daaropvolgende Odyssey de serie een frisse adem gaven, of zoals Unity en Syndicate dat ook, maar minder geslaagd probeerden.

Net geen dobbelstenen

Heel kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat Valhalla de intussen gevestigde actie-rpg-gameplay behoudt, maar op heel wat punten meer uitdiept en opvallend hands-on maakt. Tegelijkertijd is dit de eerste waarbij ik liever niet het woord rpg, maar voluit rollenspel gebruik. Rollenspel in de klassieke zin van het woord. Toegegeven: alle actie wordt hier beslist met tactiek en timing in plaats van met een dobbelsteenworp, maar het zwaartepunt van de beleving ligt meer dan ooit bij het verhaal, de personages en de impact van jouw keuzes op beide. Oké, elke Assassin’s Creed wil een verhaal vertellen, maar deze schopt die ambitie naar the next level en de speler moet mee. Of-ie wil of niet.

Assassin's Creed Valhalla combat

Eivor, Charlize Eivor

Je speelt als Eivor en ik koos voor een vrouwelijke versie met de looks van Charlize Theron’s Furiosa uit Mad Max: Fury Road. Met twee armen wel. Samen met haar ‘broer’ Sigurd trekt Eivor naar het Engeland van de 9e eeuw in de hoop er een toekomst voor hun clan uit te kerven. Daar speel je verdeelde koninkrijkjes tegen elkaar uit, zoek je bondgenoten en met een mix van diplomatie en scherpe wapens werk je aan je nederzetting, reputatie en invloed.

Die nederzetting is een first voor de serie en een goeie. Je ziet ze vorm krijgen van een paar hutjes en tenten tot een kleine stad. Dat doe je door voorraden die je her en der plundert te investeren in upgrades voor je gebouwen. Die ontgrendelen op hun beurt dan weer upgrades voor je nieuwe thuis en je personage. Sommige heb je ook nodig om de centrale plot of secundaire verhaallijnen verder te duwen.

Assassin's Creed Valhalla settlement

Die centrale verhaallijn lijkt in het begin vrij helder: maak zoveel mogelijk van die lokale koninkrijken tot bondgenoot. Onderweg strengelen zich daar nog twee plotlijnen bij die Valhalla tot een uiteindelijk boeiende, maar niet altijd even goed geoliede historisch-mythische soap maken. Zo mag de strijd tussen de Brotherhood of the Assassins en de Order of the Ancients voor het eerst sinds lang weer mee vooraan op het podium. Een absolute plus. De derde streng is die waarin Odin, de CEO van Noorse Mythologie Inc., jouw Eivor middenin dit kluwen van verraad en gewrongen loyaliteit op een allesbehalve transparante manier ‘assisteert’.

Sla eens een praatje

Dat alles maakt dat Assassin’s Creed Valhalla het beste, meest interessante en uiteindelijk ook meest twisty verhaal uit de hele reeks opvoert. En dat is geweldig. Alleen gebeurt dat op een soms frustrerend stroeve manier. Te vaak bestond mijn missie objectief uit ’praat met X‘, terwijl ik alsmaar harder ging verlangen naar een ’vermoord Y‘ of ’doe iets gevaarlijks in Z‘. Ik wil best praatjes slaan, maar in een game wil ik ook letterlijk slaan.

Want de actie zelf is top, met de intussen beproefde, meestal zelf samen te stellen cocktail van ultrabrute combat, stealth en parkour. Samen met gear-upgrades en een extreem vertakkende skill tree - of hier sterrenconstellatie - kun je die hier steeds meer naar je eigen speelstijl tweaken. Tip: net zoals in Odyssey mag de speler die vooral op stealth wil inzetten de open-geweld-piste niet helemaal negeren. Al was het maar om die stealth-arme bossfights niet te vermoeiend te maken.

Assassin's Creed Valhalla skill tree

Afdwalen verplicht

Ga je puur voor het centrale verhaal, met zijn overdosis aan tussenfilmpjes, dan zet de game daar zelf na ongeveer dertig uur de rem op. Niet om zoals Odyssey in een tijdelijk grind-fest te verzanden, maar eerder om je te forceren de spelwereld te verkennen. Tenzij je koortsachtig een review probeert klaar te stomen, moet je dat zeker doen. Haast elke optionele missie (‘world event’) is de moeite waard. Daarnaast valt er ook veel actie of waardevols te scoren bij het plunderen, het opsporen en uitschakelen van de Order of the Ancients, het jagen op mythische beesten, gewoon wat vissen of een paar uur verliezen in een tweetal activiteiten die ik hier niet mag spoilen.

Allemaal vertrouwd spul voor een Assassin’s Creed veteraan en het is over de hele lijn netjes uitgevoerd. Het maakt me geen ruk uit dat sommige fort-infiltraties qua gameplay wel heel sterk op de vorige leken en de Bounty Hunters uit die game hier Zealots heten. Juist omdat veel onderdelen van de formule dezelfde zijn, zijn sommige foutjes moeilijker te verklaren. Zo zie je bij handelaars de stats niet van wapens of gear. Ik kocht een gruwelijk uitziende boog, om te constateren dat mijn instapmodel op elk punt beter was. Dat die skill tree met een soort fog of war werkt, is niet zo erg, want je kan altijd terugkeren op je keuzes. Maar je mist zo wel dat toeleven naar een verre-toekomst-upgrade. Dat de Vikingboot log manoeuvreert is waarschijnlijk geloofwaardiger, maar had voor mij toch iets minder realistisch gemogen.

Assassin's Creed Valhalla landscape

Je gelooft je oren niet

Mijn grootste technische kritiek op de game draait om de audio. Ga nog voor je ‘new game’ aanklikt in de settings naar Sound, dan naar Menu Narration en druk die van standaard aan naar voor altijd en eeuwig uit. Helaas niet te verhelpen is het gevoel dat de hele audio onwaarschijnlijk steriel aanvoelt. De dialoog is goed geschreven, de acteurs doen hun ding meestal best overtuigend… alleen klinkt het alsof je hen het in de studio hoort inspreken. Op een handvol personages na – Ivarr is cool AF – lijkt het ook alsof we deze stemmen al duizend keer eerder hebben gehoord. Op zich geen probleem, maar wanneer hun woorden als een voice over klinken in plaats van uit de mond van de personages lijken te komen, dan draagt dat niet echt bij aan de immersie.

Hands-on combat

Wat wel helemaal goed zit, is de combat. Die is meer hands-on dan ooit tevoren in Assassin’s Creed. Met lichte en harde aanvallen, precies getimed blokken en ontwijkende moves. Tegelijkertijd moet je een oog op je stamina houden én op de adrenalinemeter. Elk vol blokje daarvan laat je een van de acht zelfgekozen speciale aanvallen activeren. Vier in de afstandscategorie en vier die het up close and personal houden.

Assassin's Creed Valhalla combat

Tenzij je vijanden opzoekt die ver boven je level liggen, zorgt dat meestal voor intense gevechten. Niet met superveel variatie als je het bij dezelfde wapens houdt, maar de afmaakmoves blijven de tweehonderdste keer nog bevredigend. En zo’n geslaagde adrenaline-aanval is altijd goed voor gepast bruut spektakel. Valhalla overtroeft zelfs Ghost of Tsushima op de secondaire stealth-kill.

Zingen doe je thuis

Ik speelde de Xbox One versie op een Xbox Series X en Valhalla is zonder enige twijfel de mooiste Assassin’s Creed ooit. Het ijzige Noorden en het indrukwekkend gevarieerde Engeland zien er fantastisch uit en - wanneer dat de bedoeling is - ook overtuigend levendig. De in-game personagemodellen en animaties zitten zo strak als in een openwereldgame maar mogelijk is. In-game stoorde de audio me overigens veel minder dan tijdens de tussenfilmpjes. Al snoerde ik die ene kerel van mijn bootsbemanning, die het onvermijdelijk op een zingen zet, al snel onmiddellijk de mond. Gamepad links ingedrukt houden, you’re welcome.

Assassin's Creed Valhalla boat

Episch én mythisch

De mythische kant weegt in Valhalla zwaarder door dan in Origins of Odyssey, maar daarover spoil ik liever niets. Hetzelfde geldt voor de eeuwige strijd tussen de Assassin’s broederschap en de hier nog proto-Tempeliersorde. Dat was niet nodig geweest: eerdere aflevering lieten al zien dat deze serie zonder kan, maar hier valt de bonus niet te ontkennen. Het parallelle moderne Abstergo-verhaal blijft op de achtergrond en daar hoort het ook, al krijg je ook daar naar het einde toe een loeier van een verrassing geserveerd.

Valhalla is ook de eerste game waar je beslissingen zo zwaar doorwegen op het verhaal en de uiteindelijke afloop. Ik geef heel voorzichtig een (nog vrij bescheiden) voorbeeld: het al dan niet sparen van een vijand maakt dat die verrekt taaie Zealots de rest van de game jacht op je zullen maken… of niet dus.

Assassin's Creed Valhalla beer

SCORE: 79
Doe jezelf een plezier en race in deze Assassin’s Creed niet eerst zo snel mogelijk door het verhaal. Doe je ding, bouw je nederzetting uit, duik in de alternatieve missies, plunder, verlies uren in langgerekte stealth-massamoorden, ach, wat mij betreft ga je vissen alsof het Zelda is. Kortom: gun jezelf alle met liefde uitgewerkte variatie die deze game in vrachtwagenladingen aanvoert. Zo merk je veel minder van die audio-handicap en het soms te manke tempo dat deze Valhalla net naast die acht laat grijpen.