Age of Wonders doet sciencefiction beter dan Civilization

Age of Wonders: Planetfall - Review 2019-08-08T16:16:42
Civilization ging ooit van historisch accuraat naar sciencefiction met Beyond Earth, en nu verruilt Age of Wonders haar fantasy-setting ook voor kolonisatie in de verste uithoeken van de ruimte. Wouter vraagt zich in deze review af wat voor gevolgen deze keuze heeft voor Age of Wonders: Planetfall…

Natuurlijk kent zo’n beetje elke Hollandse gamer Guerrilla Games, want die studio is moeilijk te missen als Nederlandse topontwikkelaar, maar ondertussen timmert Triumph Studios al sinds 1997 aan de weg, 3 jaar voordat Guerrilla opgericht werd als Lost Boys Games. Grote verschil tussen de twee is dat de titels van de ontwikkelaar uit Delft ongeveer 4 keer (4X) zo niche zijn als die van de Amsterdamse spellenbakker. Want hoewel Triumph haar Overlord-serie kortstondig een flink succes was, is hun langst lopende franchise, Age of Wonders, wat meer voor de gamers die hun pinkie fier omhoog steken als ze een game proberen. Jawel, de fijnproevers. Age of Wonders valt namelijk in het zeer strategische en specifieke genre 4X (wat staat voor explore, expand, exploit and exterminate) en de enige serie daarbinnen die een écht groot publiek aanspreekt, dat is Civilization. Maar wat mij betreft bevinden de écht toffe 4X games zich stevig in het genre sciencefiction, zoals Sins of a Solar Empire, Galactic Civilizations en Stellaris, waardoor ik erg hyped was over de stap die Triumph heeft durven maken met Age of Wonders!

Explore in Age of Wonders: Planetfall

Age of Wonders: Planetfall is ruwweg in tweeën te verdelen, een beetje zoals je de Total War-serie ook in combat en world strategy kunt splitsen. De eerste 3 Xen uit de genrenaam, explore, expand en exploit, gebeuren op de map van de planeet waar je in Age of Wonders: Planetfall aan de slag gaat. Je moet hier kolonies bouwen en uitbreiden, research doen naar nieuwe technologieën, legers bouwen en de map ontdekken. Verrassend hieraan is hoe het exploreren behoorlijk verhaal gedreven is: je ontmoet verschillende personages van allerlei facties en hier zijn aardig wat enigszins campy geschreven dialogen aan verbonden. Om deze groeperingen te vriend te houden, of om oude vriendschappen te hernieuwen (je wordt wakker na een cryo sleep van 200 jaar, maar je komt overal vreemd genoeg nog wel allemaal familie, vrienden en heul oude kennissen tegen), vragen ze je allerlei quests te doen die variëren van het uitroeien van legers, tot aan het ontdekken van gebieden en het overhandigen van resources. Je kunt natuurlijk ook gewoon ruzie met ze schoppen om zo oorlogen te ontketenen, en om al deze relaties bij te houden is een diplomacy-systeem in het leven geroepen dat niet zo uitgebreid is als bijvoorbeeld die van Total War: Three Kingdoms, maar toch aardig wat vrijheid biedt. Niet dat je met iederéén ruzie kan zoeken, want dan wordt je vast binnen no-time van de kaart geveegd, maar als je er zin in hebt en genoeg tijd in je leven, dan kan je er allicht een experimentje aan wijden om te zien wat er gebeurt.

Age of Wonders: Planetfall 1

Expand en exploit in Age of Wonders: Planetfall kan boeiender

Het exploren, expanden en exploiten is op sommige vlakken wel een tikje teleurstellend. Zo is het managen van je koloniën niet heel gevarieerd of interessant. Er is een beperkte verscheidenheid wat betreft de structures die je binnen je basissen kunt bouwen en de keuzes wat betreft de resources die je gaat delven in de aangrenzende sectoren van je kolonies, die hangen volledig af aan het aanbod in dat gebied. Is het een dorre bol, dan ga je voor Energy, is het er groen, dan is Food halen logisch; waarom zou je iets anders doen? Dat betekent dat je niet elke kolonie echt op totaal andere wijze kunt upgraden dan een ander, zodat ze verschillende specialisaties hebben. Ook wat betreft uiterlijk zijn ze praktisch niet van elkaar te onderscheiden; in Age of Wonders: Planetfall is een futuristische kolonie een rond geval met een flatgebouw eraan in veschillende stijlen, klaar! Dat is hoe space-kolonisatie er uit ziet, mensen, leef ermee! Micromanagement van deze basissen in de vorm van het blij houden van je kolonisten en ze verdelen over de verschillende slots die resources zoals energy en food genereren, voelt een beetje… irrelevant. Een soort moetje omdat een 4X-game nou eenmaal deze functies hoort te hebben. En dan zijn er de research trees, verdeeld over Military en Society, die redelijk verwarrend zijn met hun overdaad aan ingewikkelde begrippen en ietwat duizelingwekkende uitleggen, helemaal tijdens de eerste uren van je campaign. Dat kan vast simpeler voor dumbasses zoals ik! Oh, en over dumbasses gesproken, misschien nog even een domme vraag: wat is er eigenlijk met de Wonders gebeurd?

Age of Wonders: Planetfall - exploratie

Exterminate in Age of Wonders: Planetfall is het leukst

Het leukste aan de eerste drie Xen van Age of Wonders: Planetfall is dat dit leidt naar de laatste X: exterminate! De battles zijn wat mij betreft veruit het leukste van de game en maakt eigenlijk een shitload aan mindere aspecten praktisch helemaal okay. Je hebt helden tot je beschikking die je kunt levellen en nieuwe skills kan aanleren, je produceert units die je kunt upgraden met mods, en zo bouw je legers waarmee je turn-based gevechten aangaat. Yup, die XCOM-shit waar ik zo blij van word. De strategische combat is dan ook inclusief action points, dekking zoeken achter cover, functies zoals Overwatch (je zet je units op een soort waakstand en ze beginnen te schieten zodra vijanden een bepaald gebied binnenkomen) en damage-bonussen voor als je flankt of als het terrein gunstig voor je is. Dit in combinatie met vele verschillende units, zowel vliegend, rijdend als lopend, engineer, melee of ranged, ondersteunend of aanvallend, zorgt voor een enorme verscheidenheid aan opties en mogelijke tactieken. Je kan je heroes gebruiken om je troepen te buffen, er zijn units die kunnen healen of turrets neerzetten, je kan gebruik maken van granaten, er zijn special operations die je in kan zetten en sommige objecten in de levels kunnen exploderen. Oh en vergeet niet dat legers die op een aangrenzende hexagon op de campaign map staan ook meedoen aan de battle, Total War-stijl, waardoor je al op de map battles kan voorbereiden! Dus genoeg maniertjes om slim te doen en zelfs de meest kansloze, ongelijke strijd naar je hand te zetten. Hoewel je de AI ook niet moet onderschatten, want die is zeker niet op z’n achterhoofd gevallen…

Age of Wonders: Planetfall 2

Age of Wonders: Planetfall – niet alle Xen een 10

Ben je geïnteresseerd in het 4X-genre, dan weet je hoogstwaarschijnlijk precies wat je zoekt in een game en verwacht je dat je grijze massa op een aangename manier aan het werk wordt gezet als je aan zo’n titel begint. Wat dat betreft gaat Age of Wonders: Planetfall je niet teleurstellen en is het een flink stuk beter dan de in 2016 verschenen Master of Orion of, inderdaad, Civilization: Beyond Earth. Dit ligt vooral aan de uitgebreide combat, dus ben je meer een Civ-speler en ga je niet zo hard op turn-based battles met ietwat lullige animaties, dan moet je maar even wachten op de volgende Civilization; kan vast nooit meer lang duren. Ben je een verstokte Age of Wonders-fan en maak je je zorgen om deze scifi-overhaul? Dan is het vast even wennen voor je, maar je zult er al snel achter komen dat dit deel zeker niet onderdoet voor de voorgangers en er op verschillende fronten op vooruit is gegaan… behalve dan het fantasy-aspect natuurlijk. Wat mij betreft is Age of Wonders: Planetfall een wat goedkopere versie van een scifi Total War-game, wat echt wel een knaller van een compliment is. En zolang Creative Assembly nog niet van plan is om een Warhammer 40K Total War te maken, hebben die Delftse knakkers een mooi gaatje weten te vullen!

Age of Wonders: Planetfall

Sidenote: Age of Wonders: Planetfall is ook verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One, wat betekent dat de game geoptimaliseerd is om met controller te spelen, compleet met radial menu's en alles wat XCOM: Enemy Unknown ook geschikt maakte voor de spelcomputer. En dit werkt best aardig, vooral in de combat!

SCORE: 78
Age of Wonders: Planetfall is een van de betere 4X scifi-games van de afgelopen jaren, hoewel dat vooral te danken is aan de exploratie, de battles en hoe dit aan elkaar geplakt wordt met een best wel uitgebreid narratief. Het base building en management is wat minder boeiend, maar zeker geen straf, waardoor er genoeg leuke Xen overblijven om deze game van harte aan te raden!