3D Dot Game Heroes

3D Dot Game Heroes 2012-09-17T13:14:31
Aangezien Jeroen, volgens enkele PU.nl bezoekers, een enorme graphicshoer is, was hij de aangewezen man om deze grafische krachtpatser te bespreken. Natuurlijk ben ik geen graphicshoer, maar laten we eerlijk zijn; het oog wil ook wat. Gameplay gaat bij mij nog altijd boven alles, maar eerlijk is eerlijk: toen ik de eerste beelden van 3D Dot Game Heroes zag, was ik eigenlijk al verkocht!
Aangezien Jeroen, volgens enkele PU.nl bezoekers, een enorme graphicshoer is, was hij de aangewezen man om deze grafische krachtpatser te bespreken.

Natuurlijk ben ik geen graphicshoer, maar laten we eerlijk zijn; het oog wil ook wat. Gameplay gaat bij mij nog altijd boven alles, maar eerlijk is eerlijk: toen ik de eerste beelden van 3D Dot Game Heroes zag, was ik eigenlijk al verkocht!
We hebben hier te maken met een 2D game die tot leven is gebracht in glorieus 3D; oftewel, alle pixels zijn kubusjes en dat geeft de wereld van 3D Dot Game Heroes een hele aparte look.

2D or not 2D
3D Dot Game HeroesDeze 2D game in 3D is te beschouwen als een hommage aan de 2D Zelda avonturen van weleer, met dezelfde gameplay, zelfde soort wapens en kerker opzet. Het enige verschil is dat je nu in een 3D pixel wereld rondscharrelt en kippen probeert dood te slaan met je zwaard waarna ze, Zelda stijl, de aanval op je openen.
Je kunt zeggen dat het allemaal gejat is maar het gaat hier echt om een hommage, aangezien de game zichzelf absoluut niet serieus neemt. Dat blijkt al meteen aan het begin, wanneer het verhaal rondom het koninkrijk Dotnia uit de doeken wordt gedaan. Het land floreerde in het 2D tijdperk maar vanwege de opkomst van 3D bleven de toeristen steeds vaker weg en was het gedaan met de populariteit van Dotnia, want wie bezoekt er nog 2D landen wanneer je in 3D gebieden kunt ronddolen?
En dus riep de koning van Dotnia het 3D tijdperk uit en zo veranderde de 2D wereld van het ene op het andere moment in spectaculair 3D.

Probleem
So far so good, maar wat is een pseudo Zelda avontuur zonder probleem? Dus is er ook in 3D Dot Game Heroes een vervelende kwestie die opgelost dient te worden. In dit geval zijn er magische bollen gestolen die jij (de held) terug dient te brengen, terwijl je in de tussentijd ook even het kwaad uitroeit.
Zoals gezegd volg je een waar Zelda avontuur inclusief kerkers, magische spreuken en extra wapens als de pijl en boog, bommen, boemerang etc. O ja, en een zwaard; een gigantisch zwaard dat als je eenmaal volledige gezondheid geniet, zelfs nog extra groot, lang en krachtig is. En wanneer je nog niet tevreden bent met je zwaard, dan kan de wapensmid hem ook nog wel even voor je verlengen.

3D Dot Game Heroes
Simpel
3D Dot Game HeroesWanneer je de oude Zelda games als blauwdruk neemt, kun je natuurlijk als ontwikkelaar vrij weinig fouten maken. Maar vandaag de dag eisen wij gamers toch wel iets meer controle over onze personages en de acties die ze maken. Daar schort het bij 3D Dot Heroes dan ook wel eens aan. Soms zie je door het perspectief even niet meer waar je bent en vraag je jezelf af waarom de held even niet meer doorloopt. Of waarom je je zwaard ineens niet meer kunt gebruiken.
Dat zorgt voor frustratie, helemaal omdat de game vrij lastig is. Zeker als je wat klappen hebt moeten incasseren want dat gaat ten koste van het formaat en de impact van je zwaard, en met een kleiner zwaard is doodgaan eerder regel dan uitzondering.
Desalniettemin heb ik me meer dan vermaakt met 3D Dot Game Heroes, zozeer zelfs dat games als Red Dead Redemption en Blur even in de kast verdwenen.
Er is dus nog zeker hoop voor 2D games, zolang ze maar het 3D tijdperk in stappen, want het oog wil natuurlijk ook wat!

Deze hommage aan de 2D Zelda avonturen, blinkt niet altijd uit op gameplaygebied en is soms behoorlijk pittig, maar vervelen doet ie niet.