Wolfenstein 

Wolfenstein 2012-09-17T13:17:21
Wolfenstein is voor games hetzelfde als wat Unox voor worst is, As the World Turns voor soaps en Mart Smeets voor de sportjournalistiek. Een gevestigde naam dus. Wouter houdt echter niet van worst, gaat over z’n nek van soaps en zou Mart Smeets het liefst zijn gerimpelde keel dichtknijpen. En om nou te zeggen dat ie een grote Wolfenstein liefhebber is…

Ik ben altijd wat sceptisch als ik hoor dat er wéér zo’n first-person schietspelletje wordt aangekondigd. Dit heeft vooral te maken met het feit dat een developer echt met iets bizar origineels moet komen (BioShock, Far Cry 2) wil z’n FPS de compleet verzadigde markt nog enigszins kunnen bedienen. Óf hij pompt miljoenen bucks en vijftien jaar ontwikkeltijd in z’n project (Killzone 2, Crysis), dat kan ook nog wel eens tot resultaat leiden. Maar de kans dat een nieuwe shooter er eentje wordt van dertien uit een dozijn is in mijn ogen groter dan in welk ander genre ook.
Bovendien, laten we heel eerlijk zijn, is de first-person shooter een knaloud genre dat z’n beste tijd wel gehad heeft. De gloriejaren van Duke Nukem, Hexen, Descent, Heretic, Doom én Wolfenstein liggen inmiddels ver achter ons. Dat waren de tijden dat we nog écht onder de indruk raakten van zo’n menneke dat in een driedimensionale wereld rondliep en zelfs naar BOVEN kon schieten! Ha, sommige hypersensitieve mensen werden er destijds zelfs misselijk en duizelig van, stelletje kanslozen!

Gewoon weer een dagje schieten
wolfensteinNee, tegenwoordig leven we in een wereld van free-roaming ‘doe-waar-de-fuck-je-zelf-zin-in-hebt’-games en wordt er kritiek geleverd op lineaire toestanden; een trend waar ik mezelf overigens helemaal in kan vinden.
Vandaar dat ik ook maar matig enthousiast was over de nieuwe Wolfenstein toen ik die een paar maanden geleden voor het eerst mocht aanschouwen. In die demo liep ik door kapotgeschoten woningen (wat me deed denken aan de eerste Call of Duty delen) terwijl ik als een stomdronken toerist die in hartje Parijs een toilet moet vinden, van hot naar her liep, op zoek naar het gangetje of deurtje waar ik door moest.
Al goed, dat laatste had ook een beetje te maken met mijn richtingsgevoel (vergelijkbaar met dat van een blinde Pygmee die in hartje NewYork wordt gedropt), maar dat neemt niet weg dat ik het idee had weer een everyday shooter onder mijn handen te hebben, eentje die er ook nog eens weinig bijzonder uitzag.

Stripper
wolfensteinGelukkig mogen meningen veranderen en gelukkig is de ene previewbuild de andere niet, dat bleek ook in dit geval weer eens. Want ik mag dan wel geen enorme shooterfanaat zijn, games als Halo staan absoluut hoog op mijn lijstje van all-time favorites, simpelweg omdat er weinig toffer is dan een zalig potje knallen. Als het goed werkt, als je tegenstanders zich lekker verzetten, als de chaos maximaal is, en je gefocust als een zeearend op sardientjesjacht je plasma en/of lood aan het afschieten bent, dan weet je weer waarom je gamer bent geworden.
Shooters laten op een zeer geslaagde wijze de evolutie van gaming zien en dienen als een prima tijdlijn, want elke nieuwe topper is grafisch weer drie keer zo indrukwekkend als die van een aantal jaren daarvoor. Nou wordt de nieuwe Wolfenstein wat dat betreft misschien geen historische mijlpaal, maar het schieten, het knallen, het vuren, het blaffen… ja, dat gaat als de heupjes van een professionele stripper; om gek van te worden zo soepel.

Als God in Nazi-Duitsland
wolfensteinIk zat in God mode, want de build die ik speelde had de rare bug opgelopen dat doodgaan meteen een respawn naar het begin van de hele game tot gevolg zou hebben, en dat wilden ze niet hebben, natuurlijk. Vanzelfsprekend had ik de boel gewoon gepwnt en was doodgaan voor mij niet eens een optie geweest, maar de mensen bij Activision wilde dat risico toch niet lopen. Vreemd genoeg hou ik wel van doodgaan, dus het feit dat ik onkwetsbaar was, bedierf voor mij de pret nogal, maar op deze manier kon ik wel op mijn gemakkie alles bekijken en letterlijk oog in oog staan met de vijanden.
Natuurlijk schoot ik menig geüniformeerde Duitser door het voorhoofd, maar de doorsnee soldaat werd vaak bijgestaan door bovennatuurlijke freaks. Zo was er een kale mafkees die blauwe, plasma-achtige shit op me afschoot en de Moffen om hem heen (maar ook regelmatig zichzelf) omringde met gelijkkleurige schilden.
Het zag er allemaal cool uit en er werd mij verteld dat deze freaks een bitch zijn om neer te knallen als je niet in God mode zit. Ik geloofde het meteen…

Hitpoints
wolfensteinMaar laat ik nog even benadrukken hoe lekker het schieten is. Ik heb het kapot knallen van Nazi’s altijd al als een van mijn favoriete hobby’s beschouwd, maar nooit was het zo intens bevredigend als in die neue Wolfenstein.
Je vijanden hebben een bijzonder groot aantal hitpoints met bijbehorende pijnanimaties en de headshots zijn van een ongekend niveau. Je moet het zien om te geloven hoe heerlijk de hoofden uit elkaar spatten na een schot van je zwaar geupgrade rifle.
Ja, ik mocht met een stel flink opgekalefaterde guns spelen, waardoor ik dus echt geen kont over de moeilijkheidsgraad kan vertellen, maar wel kan mededelen dat het upgraden van je wapens geen kansloze operatie is.
De diepte van de gameplay in Wolfenstein zal ook grotendeels afhangen van in hoeverre je je wapens mooie snufjes kan toebedelen met behulp van het goud en de schatten die je hebt verzameld. Het zal hoe dan ook een leuke nevenbezigheid worden en ik ben benieuwd of het eveneens op de sci-fi wapens toepasbaar is. Een van deze ‘supernatural guns’ die ik mocht proberen, was een lomp apparaat dat bliksems afknalt en waar de Duitsers heerlijk epileptische stuiptrekkingen van kregen. Het zou toch mooi zijn als je je slachtoffers steeds harder kunt frituren met deze gun, door er een extra accu in te proppen, ofzo…

Arty Wolfenstein?!
wolfensteinHet lijkt wel of iemand de smoel van Wolfenstein opengetrokken heeft, en er vijftien liter sfeer in heeft gedonderd tussen de eerste preview en deze versie in. De graphics zijn nu namelijk best wel indrukwekkend te noemen. Niet alleen door de rijkheid in details (ik schoot voor de gein een reeds dode vijand in zijn hoofd, waardoor niet zijn hele knar er af spatte maar slechts de helft!), maar zeker ook door de trucjes met kleurgebruik. De “Veil”, een alternatieve dimensie waar hoofdpersoon BJ zich af en toe in moet begeven om puzzels op te lossen of om bepaalde powers te gebruiken, ziet er bijvoorbeeld groen-blauwig en spooky uit, terwijl de echte wereld behoorlijk duister is en met veel grijs- en bruintinten weergegeven wordt.
Verder kan je ook nog je powers kwijtraken door bepaalde objecten in de omgevingen, waarna de hele wereld plotseling zwart-wit wordt, met uitzondering van “het ding” dat je powers heeft gejat. Die is dan omgeven door wervelend, groen spul dat fel afsteekt tegen de zwart-witte wereld. Je zou het bijna kunstzinnig noemen, ware het niet dat we het nog steeds over een game hebben waarin Nazi’s afknallen centraal staat.

Geef me meer!
wolfensteinNa een eindbaasgevecht waarin ik een gigantisch, enorm lomp, zombie-achtig beest met een ongelooflijke rotkop tegen palen moest laten aanknallen (een vrij standaard battle die je misschien wel bekend voorkomt als je in Spider-Man: Web of Shadows tegen Rhino geknokt hebt), was de preview-sessie voorbij. Ik had echter zin om nog veel langer door te gaan met brains tegen muren te laten spatten! Ik wou nog meer Duitsers elektrocuteren! Ik wou nog meer Nazi-goud verzamelen! Kortom: ik wou meer!
Dat mag als een goed teken beschouwd worden; immers, als iemand zo sceptisch als ik, toch behoorlijk enthousiast z’n speelsessie afsluit, dan doe je als game iets goed.

Verwachting
Hoewel Wolfenstein het FPS-genre niet opnieuw gaat uitvinden, bevat het wel een van de belangrijkste elementen die een shooter moet hebben: botte, lompe knallol.

+ Mooie kleurtjes!
+ Ontploffende Duitse hoofden!
- Wolfenstein is best wel voor 30 plussers.
- Zijn we er na zo’n vijf miljoen afgeknalde Duitsers niet een beetje klaar mee?

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord