VR games van Nederlandse bodem - Gamescom Mini-previews

VR games van Nederlandse bodem - Gamescom Mini-previews 2015-08-13T15:47:34
VR was booming op de Gamescom en dan kunnen wij als Nederlanders natuurlijk niet achterblijven. Nino ging op de Gamescom op bezoek bij het Rotterdamse Vertigo Games, dat een aantal veelbelovende VR titels in ontwikkeling heeft.

Vertigo Games uit Rotterdam is, samen met een paar andere bedrijven, bezig om drie totaal verschillende VR games op de markt te brengen. Skyworld (een strategiespel), Arizona Sunshine (een zombie shooter) en World of Diving (een duiksimulator) waren alle drie speelbaar op de afgelopen Gamescom. Ik was de enige Nederlandse journalist die de drie games mocht spelen, wat meteen ook mijn eerste ervaring met de HTC Vive was, de eerste Steam VR headset. World of Diving kan je nu al spelen op Steam Early Access dus die sla ik even over, laten we beginnen met…

Skyworld

Wat is het?

Mijn (of misschien wel dé?) eerste turn-based strategy game in VR. Bij een VR game denk je snel aan een first person shooter of racegame waarin de camera-controls van de rechter analoge stick van een controller worden vervangen door head tracking, maar virtual reality biedt veel meer mogelijkheden en dat wordt vakkundig bewezen in Skyworld.

In Skyworld sta je aan de rand van een virtuele tafel met daarop een soort maquette van een klein fantasy-landje. In het midden een grote berg met een draak erop, aan weerskanten een leger dat beurt voor beurt het koninkrijk van de tegenstander probeert in te pikken. Je verzet de poppetjes om speelvelden in te nemen, je geeft de gebouwen opdrachten om je leger uit te breiden (de weilanden produceren graan, de smid wapens)… De gebruikelijke kost, maar dan met motion controls.

Skyworld

Waarom is het vet?

Dit is een ervaring als geen ander. Doordat Steam VR een ‘room scale VR’-ervaring biedt, kan je vrij rondom het speelveld lopen en inzoomen door je hoofd naar voren te buigen. Het is alsof je een potje Warhammer staat te spelen, zonder dat je poppetjes hoeft te verven en met meer magische effecten. Het is even wennen, maar het is heel indrukwekkend speelgoed en een goede demo van de diverse mogelijkheden van VR.

Skyworld

Waarom is het niet vet?

Het is absoluut niet niet vet maar als ik dan toch iets moet noemen is het de beperkte scope van de game. VR is niet gemaakt voor super uitgebreide diepgaande ervaringen en bij Skyworld hebben de ontwikkelaars ook het een en ander moeten versimpelen om ervoor te zorgen dat je straks niet uren achter elkaar met zo’n headset op je kop zit. de uiteindelijke game krijgt een volwaardige campaign en meerdere tafels, ik kreeg maar één potje op één tafel te zien dus het is nog lastig te zeggen hoe lang dit leuk blijft.

Skyworld

Gaat deze game scoren?

Als alles gaat zoals de ontwikkelaars het voor ogen hebben moet Skyworld tegelijkertijd met de release van de HTC Vive beschikbaar zijn. Skyworld is zeker niet de enige game met die ambitie dus het is nog even afwachten of deze niet gaat ondersneeuwen onder de lawine van VR games die zijn weg moet vinden naar een ongetwijfeld kleine install base. Eind dit jaar gaan we het meemaken, ik kijk in ieder geval uit naar mijn volgende potjes Skyworld.

Arizona Sunshine

Wat is het?

Een first person zombie shooter met motion controls. In Arizona Sunshine schakel je tussen verschillende posities in de spelwereld - je kan dus niet wandelen - waar je 360 graden om je heen kan knallen. Ook deze game bestuur je helemaal met motion controls, je gun schiet waar je wijst en je moet je guns reloaden door ze tegen je borst aan te slaan. Zombies komen overal vandaan op je afgestrompeld en jij moet ze trakteren op een regen van lood totdat ze allemaal dood zijn en je door kan naar het volgende punt.

Arizona Sunshine

Waarom is het vet?

Schieten met je handen is vet. Je kan je guns schuin houden om als een gangster te schieten, twee verschillende zombies tegelijk overhoop knallen, kruislings schieten; het kan allemaal en het is allemaal tof omdat je het nog nooit ieder kon doen. Of naja, misschien in een oude Wii game, maar dat is toch anders.

Arizona Sunshine

Waarom is het niet vet?

Het is nog errug vroeg voor Arizona Sunshine. Er is pas één omgeving af en in die omgeving kan je op drie verschillende posities knallen. Onze demo was nog een beetje buggy - niet zo gek met pre-release hardware - en de controls waren nog een beetje onwennig. De potentie is duidelijk, maar er is nog een hoop werk aan de winkel voordat Arizona Sunshine een volwaardig game is.

Arizona Sunshine

Gaat deze game scoren?

Nog te vroeg om te zeggen! Het was vooral nog een goed uitwerkte tech demo waar nog een game omheen gebouwd moet worden.