Scarlet Nexus preview – Brainpunk is het nieuwe cyberpunk 

Scarlet Nexus preview – Brainpunk is het nieuwe cyberpunk 2020-08-28T14:37:37
Tot voor kort was Scarlet Nexus nog in mysterie gehuld. Wat voor game is het precies, en wat is in godsnaam ‘brainpunk’? Jacco vroeg het aan regisseur Kenji Anabuki en producent Keita Iizuka.

Deze gamezomer was bij vlagen fantastisch en bij vlagen oersaai. Een van de dieptepunten was Microsofts eerste ‘gameplaypresentatie’, waarbij echte gameplay dus bijna volledig ontbrak. Er was wel één lichtpuntje: Scarlet Nexus, een game die mijn zintuigen voor Japanse actiegames wist te activeren. De game leek een beetje op de meer RPG-georiënteerde PlatinumGames-titels, en na een presentatie en een fijn gesprek met de ontwikkelaars kan ik concluderen dat dit klopt. Goed ingeschat, Jacco uit het verleden!

Scarlet Nexus

Wat is brainpunk?

Eerst even wat context. Wellicht is het je namelijk opgevallen dat iedereen en z’n moeder een cyberpunkgame wil maken vanwege de komst van CD Projekt Reds blockbuster-RPG. Bandai Namco was de rest een stap vooruit en vroeg Kenji Anabuki, vooral betrokken bij de Tales Of-serie en een aantal Super Smash Bros.-games, of hij een ‘frisse’ game wilde maken. Samen met producer Iizuka kwam hij met een intrigerend begrip: brainpunk.

’Ons idee is gebaseerd op technologische vooruitgang ten opzichte van onze wereld, en speciale krachten die de mensen in deze wereld kunnen gebruiken‘, legt Anabuki uit als ik vraag hoe hij brainpunk exact zou omschrijven. ‘Het brein is staat daarin centraal. De steden in de game zijn daarbij geïnspireerd door de jaren 90-perspectieven, dus in plaats van in onze eigen toekomst speelt Scarlet Nexus zich af een wereld die zich anders heeft ontwikkeld.’

Door een soort superheldenhormoon en technologische vooruitgang kunnen mensen dus, godzijdank met toestemming van elkaar, in elkaars brein kijken én superkrachten van elkaar lenen. Wat mij betreft is het een veelbelovend concept, dat volgens de makers interessante thema’s oplevert. De game zal het niet altijd even expliciet behandelen, maar verwacht vragen als: bestaat eenzaamheid in een tijd waarin je altijd verbonden kunt zijn? En wat ik me afvraag: is het wel een goed idee als vrouwen in een mannenhoofd kunnen kijken – of erger nog: andersom?

Scarlet Nexus

Maar goed, in het fictieve New Himuka móet de mensheid daar wel gebruik van maken. Mysterieuze wezens genaamd The Others komen namelijk uit de lucht vallen en zijn op zoek naar verse breinen om op te eten. Niet dat ze ogen als zombies, want de art directors van Scarlet Nexus wilden het concept van ‘dood op een prachtige manier afbeelden’ toepassen op de wezens. The Others zijn dan ook absurde combinaties van wezens en objecten, zoals rennende bossen bloemen met benen. Gelukkig is er een zogenaamde Other Defense Force opgericht, waar de jonge Yuito zich voor opgeeft. Buiten de grenzen van New Himuka’s steden vecht hij samen met maximaal twee teamgenoten om de veiligheid van inwoners te garanderen.

Veel actie, beetje RPG

Jammer aan deze coronasituatie is dat het lastiger is om games daadwerkelijk te spelen tijdens previewsessies. In het geval van Scarlet Nexus is dat extra hard balen, want het vechtsysteem ziet eruit als iets wat je gewoon even moet voelen. Het oogt heel erg als Astral Chain, Nier: Automata en andere PlatinumGames-titels, en in mindere mate als de Tales Of-serie. Yuito beschikt namelijk over misschien wel de ultieme combinatie van krachten: een katana en zijn daadwerkelijkr psychokinetische krachten. Het vechtsysteem is dan ook compleet gebaseerd op die wisselwerking: een object in de omgeving volle snelheid op een vijand mikken, om vervolgens van een opening gebruik te maken.

Op die manier schud je allemaal combinaties uit je mouwen, zoals step-in aanvallen waarbij Yuito’s katana zo snel in het rond hakt dat het oogt als een paarse laser. Tel daar de dynamische camera, benodigde dodges en (vrij subtiele) effecten bij op, en je hebt een aardige actiegame. Maar hoe belangrijk zijn de RPG-elementen dan? ’Het wordt een mix van actiegames en RPG’s’, zegt Iizuka. ’Het is gebaseerd op je equipment en de parameters, en een skill tree die ‘brain map’ heet. De skills die je kiest maken je sterker en hebben invloed op je vechtstijl.’

Scarlet Nexus

Je hebt dus een hele hoop statistieken en skills waarmee je Yuito’s krachten verbetert, maar interessanter is het zogenaamde Struggle Arms System. Daarmee leen je tijdelijk krachten van andere personages, zoals vuursuperkrachten van een van je metgezellen. Hoe het precies werkt is niet helemaal duidelijk, maar het lijkt de nodige afwisseling te bieden in een al vrij dynamisch vechtsysteem. Bovendien kun je de band met anderen versterken, en dus de krachten effectiever maken, door bepaalde character episodes te voltooien, naast hoofd- en zijmissies.

Potentie

Zoals gezegd zou ik Scarlet Nexus graag zelf onder handen nemen, want ik heb het idee dat Bandai Namco slechts het topje van de ijsberg heeft onthuld. De spelwereld moet gevarieerd worden – met zelfs een basis waarnaar je kunt terugkeren en het verhaal moet Yuito’s afkeer tegen het de hele verbondenheid uitdiepen, maar van het verhaal noch de omgevingen heb ik weinig gezien. Scarlet Nexus ziet er tot nu toe vooral uit als lekkere actie-RPG, met potentie om de beste PlatinumGames-titels achterna te gaan.

Scarlet Nexus

Natuurlijk kon ik mijn gesprek met Anabuki en Iizuka niet afsluiten zonder te vragen wat zij eigenlijk zouden doen als hun brein verbonden zou zijn met een netwerk. Iizuka is wat terughoudender en vindt het al gek genoeg dat we apparaten met onze stem kunnen aansturen. Anabuki lijkt het daarentegen eigenlijk wel handig allemaal:

’Het lijkt me best wel leuk om breinkrachten te gebruiken in de toekomst. Ik zou het SAS-systeem gebruiken om krachten van anderen te lenen, want dan zou op afstand bepaalde taken kunnen verrichten. Dat lijkt me in deze tijden erg handig.’ En weet je, ‘ze’ weten toch al alles van je, dus kom maar door!

Scarlet Nexus verschijnt voor PlayStation 4, Xbox One en PC. De game komt ook naar PlayStation 5 en Xbox Series X.

REACTIES (4) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord