Rage 2 - Preview 

Rage 2 - Preview 2019-01-30T16:01:40
We zitten nog maar in januari van dit jaar en nu al weten we dat er een heleboel games uit gaan komen, waarvan we allemaal hopen dat ze vet worden. Over één van deze games kan Karim je vandaag meer vertellen, want hij is stad en land afgereisd voor een dikke speelsessie met Rage 2!

Nou nou, stad en land. Noord-Brabant is niet gelijk het buitenland he Wouter? Wat wél als het buitenland aanvoelt is de Wasteland in Rage 2, het gebied waarin deze game zich afspeelt en waar ik anderhalf uur in heb mogen ronddwalen. Tijd om er dieper op in te gaan.
     

Oud vrouwtje, kort broekje

Tijdens mijn speelsessie met Rage 2, mocht ik een deel van de grote open wereld - genaamd The Wasteland - verkennen. Er werd mij verteld dat ik overal heen kon gaan, maar dat het gebied waarin de content van deze preview code zich afspeelde de minste problemen kende. Met m’n dikke auto scheurde ik naar de eerste stad die ik zag, waarin ik direct een missie kon doen.

Als je het eerste deel hebt gespeeld, weet je hoe bizar Rage kan zijn en met de komst van Avalanche Studios als ontwikkelaar, is de game volledig over-the-top gegaan. Na de knallende intro van de preview, waarin ik de burgemeester van het stadje moet redden van een kleine invasie, mag ik me in de eerste echte missie direct 'bewijzen' in een televisieuitzending. Hordes aan enemies knal en slacht ik live op televisie op brute wijze af, terwijl een veel te oude vrouw in een veel te kort broekje hiervan geniet. Met de meest gestoorde abilities en zieke gunplay voel je de testosteron nog net niet van je scherm spatten, en dat is precies waar de game dan ook in uitblinkt.

Veel van het verhaal kreeg ik hierdoor dus niet mee, gezien dit tijdens de preview flink overschaduwd werd. Wel is duidelijk dat de Authority, de grote vijand uit het eerste deel, terug is in deze game en alles van je heeft afgenomen. Aan jou dus de taak om dat terug te nemen op brute wijze, terwijl oude vrouwtjes ervan genieten. Dat moet geen al te groot probleem zijn, want door een combinatie van abilities die rechtstreeks uit Dishonored lijken te komen, in combinatie met de gunplay van id Software, voel je je echt de grootste baas van het universum.


     

De Wasteland

Na deze missie moest ik de stad uit, om richting een racemissie te gaan. Onderweg naar deze missie had ik goed de kans de open wereld eens even te verkennen en daarin gebeurt echt de meest bizarre shit. Terwijl ik een benzinepomp in reed triggerde ik een missie waarin ik alle gastanks in het gebied moest laten ontploffen, terwijl ik later midden op de weg gewoon allemaal gasten op elkaar zie schieten en er psychopatisch bij zie lachen. Samen met de uitgestrekte gebergtes en de vervallen sci-fi sfeer, zorgt dit ervoor dat ze in één ding in ieder geval geslaagd zijn bij Avalanche en id Software: een goede sfeer neerzetten.

Dit argument wordt alleen maar sterker als ik bij de eerste - en in de preview enige - racemissie aankom. Met dikke metalmuziek op de achtergrond scheur je door tracks heen die me doen denken aan een gezonde combinatie van Motorstorm en Mad Max, en eigenlijk kon ik toen alleen maar een flinke lach op m’n gezicht toveren. Wel had ik drie keer nodig om eerste te worden, één keer omdat ik door een glitch vastzat. Klein kritiekpuntje is wel dat het voelt alsof de baan onder je auto vandaan wordt getrokken, in plaats van dat de auto over de baan heen rijdt, een puntje wat breder opgepikt werd tijdens de speelsessie overigens. Wel was het erg vet, en zal het fans van Mad Max een ongelooflijk goed gevoel geven.

Toen ik de missie gehaald had en daarbij weg reed, ontstond er opeens een soort random encouter met een boss, midden in de open wereld. Ook daar heb ik een aantal keren over moeten doen, gezien deze niet heel erg makkelijk blijken. Daardoor voelen ze een beetje intimiderend, al helemaal als je net begint met de game. Desalniettemin zijn ze erg tof en super uitdagend en rewarding om te doen, maar tegelijkertijd voelt het ook erg scripted aan. De random events in de wereld lijken allemaal altijd op dezelfde plek te gebeuren, en niet zoals in bijvoorbeeld Red Dead Redemption 2 totaal random te gebeuren. Voorlopig zou ik ze ‘niet zo random events’ noemen.
     

Dikke Rage

Toen ik bij de eindbaas aankwam tijdens mijn speelsessie, werd me duidelijk dat in ieder geval met muis- en toetsenbord er nog een hoop moet gebeuren aan de besturing van de game. De baas is een ongelofelijk grote troll, die je achterna zit en je een paar goeie klappen verkoopt. Doordat ik m’n health packs net had gebruikt bij de random encouter boss die ik net hierboven vermeld, moest ik het allemaal puur op skill doen. Nou gaat het een spelletje met muis- en toetsenbord me aardig af, maar niet als ik moet dodgen een knop als Q, waardoor ik letterlijk niet meer tegelijkertijd een kant op kan dodgen. Bij de release in mei kun je dit natuurlijk aanpassen, maar het is minstens een rare keus te noemen. Mijn collega’s die de game met een controller speelden, lieten ook hun ergernis blijken over het dodgen, die dan aan de LB/L1 knop zou zitten. Prima, maar met deze knop haal je dus ook de abilities al naar boven. Kleine valkuil, waarvoor Avalanche overigens nog genoeg tijd heeft. Uiteindelijk voelde dat een beetje als de reden dat ik de baas nooit verslagen hebt binnen de tijd die we hadden om de preview te spelen.

Ook was de game grafisch niet op en top te noemen. We speelden de game op het oog op hele dikke PC’s, maar thuis lijken games die al jaren uit zijn er veel beter uit te zien. Voor een PC-versie zou je het ronduit slecht kunnen noemen, maar ik durf dan ook niet te zeggen of dit de Ultra-settings waren en of dit in mei verbeterd. In gameplay beelden op internet ziet de game er bij vlagen al beter uit, maar er moeten wonderen gebeuren wil deze game in mei de grenzen breken op grafisch gebied.


   

One of the last Rangers

Laten we hopen voor fans van Rage en voor uitgever Bethesda dat we vooral van het positieve uit kunnen blijven gaan. De game heeft heel veel potentie om een toffe open wereld shooter te worden, maar is voorlopig grafisch nog geen uitblinker en kampte nu nog met aardig wat bugs en glitches. De game komt pas op 14 mei uit en daarom hebben Avalanche Studios en id Software nog wel even om dat er allemaal uit te werken, maar Bethesda heeft de laatste tijd helaas bewezen dat we er niet vanuit moeten gaan dat de game op release direct goed is. Laten we het in ieder geval hopen, ik heb zin in deze game!

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord