Quake Champions – QuakeCon Preview 

Quake Champions – QuakeCon Preview 2016-08-11T15:13:51
Eigenlijk is het heel simpel: de snelste shooter ooit komt terug en wordt sneller dan ooit. Wouter zag de beelden van Quake Champions dan ook in oogwenk voorbij flitsen!

‘It’s been far too long since we’ve had a Quake game, am I right?’ zegt Pete Hines, vice president en de chief PR van Bethesda, tijdens de keynote speech op de QuakeCon 2016. Deze opmerking wordt beantwoord met een daverend applaus. Want ja, dit is per slot van rekening de QUAKECon. Het gejuich stak tijdens de paar minuten die volgden nog regelmatig op, want Quake Champions belooft een echte Master Race Pleaser te worden.

Mooie resolutie hoor

Core arena shooter

In de kern is Quake Champions iets heel simpels: een first person arena shooter. En net zoals vroegah, in de gloriedagen van id Software, gaat deze nieuwe Quake om ‘player movement’ en belangrijker nog, je zo fucking snel mogelijk door de arena bewegen en tegenstanders doodknallen. Om dit te onderschrijven, zagen we een filmpje waarin een speler zich belachelijk snel door een level beweegt. Echt insane snel, springend en rennend door een typisch Quake-stijl, kathedraal-achtige map. Vervolgens zagen we Anarki, de Champion met een hoverboard onder de voeten, dezelfde route nemen. Okay, ik dacht dat die eerste snel was, maar dit? Dit is echt fucking snel. Onvolgbaar snel bijna!

Snel is een understatement

Van de snelheid gingen veel aanwezigen redelijk uit hun dak, maar er waren nog meer manieren waarop Pete Hines de QuakeConners wist blij te maken. Zo keert een nogal typische Quake-skill terug: rocket jumping. *Gejuich* Jawel, door een raket onder je reet af te vuren kan je in Quake Champions hogere sprongen maken om zo met pure skill je vijanden te overrompelen. Om de snelle actie te onderstrepen zijn er bovendien geen loadouts, geen limiet aan hoeveel guns je mee wil dragen. *Gejuich* Als je een gun wil, dan moet je die van de map afpakken of iemand doodschieten die je gewenste schietijzer meedraagt, zoals een machine gun, shotgun, nail gun, rocket launcher, lightning gun, rail gun of een gauntlet.

Die linker gast is heel hard tegen een metalen schoen aan gerend, die zit nu vast in zijn gezicht

De kampioenen in Quake Champions

Tot zover klinkt het allemaal behoorlijk zoals we de old skool Quakes kennen, maar het woord ‘Champions’ zit natuurlijk niet voor niets in de titel. Dit woord slaat op de ‘distinctive and iconic characters’ die de game rijk is, eh… net zoals we dat gewend zijn van vorige delen. Máár, en dat is wel anders, elk van deze personages hebben hun eigen skill waarmee ze zich van elkaar onderscheiden. Zo kan een oude bekende uit Quake 3, Visor, dwars door muren kijken, rent een lompe knakker genaamd Scalebarer dwars door vijanden heen met z´n bull rush, kan QuakeGuy Ranger teleporteren en Minx onzichtbaar worden. Het zijn vrij eenvoudige abilities die de snelle gameplay niet in de weg zullen staan, het alleen nog insaner moeten maken.

Pure master

De presentatie van Quake Champions eindigde met een stukje gameplay van ongeveer een minuut: een aaneenschakeling van explosies, rocket jumps, ontploffende spelers, de knetterende stralen van lightning guns, hover boardende mafkezen en abilities die losgaan. Alles is gestoord snel en idioot agressief: dit is typisch zo’n game waar je echte muis en toetsenbord-skills moet hebben. Console peasants need not apply!

REACTIES (7) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord