Project Cars 3 Preview – Intenser en toegankelijker 

Project Cars 3 Preview – Intenser en toegankelijker 2020-06-04T10:46:00
Het is al een paar jaar bekend dat Slightly Mad Studios aan Project Cars 3 werkt, maar tot voor kort was het stil rondom de aankomende racegame. Tot nu dan. Michel woonde een virtuele presentatie bij waarin het spel tot in detail werd onthuld.

Slighty Mad maakt meteen al duidelijk waar Project Cars 3 om draait: de intensiteit van motorsport, en tegelijkertijd een toegankelijke race-ervaring bieden voor nieuwkomers. Tegelijkertijd moet de hoge mate van detail – zowel in graphics als gameplay – in stand blijven, en het lijkt er op dat de ontwikkelaar daar in gaat slagen.

Carrièremodus

De vernieuwde ervaring begint met de carrièremodus, waarin je ervaring opdoet, levels omhoog gaat en je eigen wagens koopt en aanpast. Dat alles zonder microtransacties – een belangrijk speerpunt voor de ontwikkelaar. De modus wordt een soort van ‘best of’ van alle wagens, parkoersen en gameplay in de game. Spelers nemen daarbij alle tien verschillende autoklassen onder handen.

Slightly Mad Studios heeft er zoals gezegd alles aan gedaan om het spel toegankelijker dan ooit te maken, zonder de pure race-ervaring van de franchise teniet te doen. De uitdagingen in de carrièremodus hebben diverse moeilijkheidsgraden, die ook weer bepalen hoe hoog de beloningen zijn. Je kunt op elk moment de moeilijkheidsgraad en agressie van AI-tegenstanders aanpassen. Ook kunnen voor elke race diverse assists aan en uit worden gezet, waaronder stuur- en remassistentie. Op deze manier wil de ontwikkelaar spelers uitdagen om in hun eigen tempo steeds beter te worden in deze simulatiegame. Fans van fanatieke racefans kunnen de ervaring meteen zo realistisch mogelijk maken, terwijl nieuwkomers stapsgewijs steeds meer hulpmiddelen kunnen laten vallen.

Elk evenement in de carrièremodus heeft – buiten het doel om als eerste over de finishlijn te komen natuurlijk – een aantal extra uitdagingen om aan te voldoen. Zo kan een uitdaging zijn om een zo hoog mogelijke maximale snelheid te bereiken, of om tien unieke tegenstanders in te halen. Met behaalde ervaringspunten kunnen evenementen verderop in de game zelfs sneller ontgrendeld worden. Dit is vooral handig wanneer je specifieke events die je wat minder liggen wil overslaan.

Project Cars 3

Glimmende bolides

Grafisch oogt het spel, zoals we gewend zijn van de Project Car-franchise, weer verrukkelijk. De verschillende bolides glimmen in de zon van de diverse parkoersen. Dankzij nieuwe grafische effecten, verbeterde motion blur en een schuddende camera moet de game een nog intensere ervaring bieden.

Twee van de nieuwe parkoersen die Slightly Mad ons toonde waren de met neonlichten gevulde straten van Shanghai en het zonnige Interlagos, de officiële Grand Prix-baan gesitueerd in São Paulo, Brazilië. Zelf een testritje maken zat er helaas nog niet bij – het was immers een virtuele presentatie – maar dat moet ergens later dit jaar volgen. Zover we konden inschatten, speelt het gebruikelijke realisme in ieder geval een grote rol: precies bochtenwerk is essentieel voor een plek aan de top.

Project Cars 3

Je eigen wagen

De ‘accolades’ uit de vorige games keren terug en geven spelers diverse overkoepelende doelen om te behalen. Deze doelen gelden niet alleen voor de carrièremodus, maar ook voor de gehele game – ook wanneer je online speelt. Wel nieuw is dat ongeacht welke modus je speelt, je XP en in-game credits ontvangt. Dit kun je vervolgens weer uitgeven aan je wagens en hun prestaties. Daardoor maakt het niet uit of je liever tegen de computer speelt of tegenstanders van vlees en bloed opzoekt: progressie boek je toch wel.

Auto’s kunnen tot in de kleinste details van upgrades worden voorzien, van de wielen, velgen en remmen tot de hoeveelheid brandstof die verbruikt wordt en natuurlijk het uiterlijk. Er zijn diverse officiële verfkleuren en allerlei patronen en decals (soort stickers) om op de auto te plakken. Zelfs je nummerplaat is aan te passen. Je eigen creatie kun je daarna offline, online en in de fotomodus showen. Daardoor hoef je niet per se constant van wagen te wisselen: heb je een favoriete auto, dan focus je al je upgrades daarop en kun je er zelfs in de meest competitieve races gebruik van maken. Een perfecte oplossing voor iedereen die het zonde vindt om zijn gepimpte wagen na een paar uur al weer in te moeten wisselen voor een beter exemplaar.

Project Cars 3

Multiplayer

Project Cars 2 kwam bijna drie jaar geleden uit, maar zelfs vandaag de dag worden er nog meerdere wekelijkse online toernooien gehouden. De online multiplayer is dan ook een belangrijk aspect van de derde game. Er zijn vier verschillende manieren om het online tegen elkaar op te nemen. Natuurlijk is er Quick Play, de snelste manier om aan de slag te gaan. Voor het eerst in de geschiedenis van de franchise is deze modus uitgerust met matchmaking gebaseerd op de skills van spelers.

Scheduled Events bevatten langere races met parcoursen en regels die door Slightly Mad zelf zijn bepaald. Deze races beginnen op vooraf bepaalde tijden en spelers kunnen via timers zien wanneer deze races beginnen. Heb je interesse in zo’n race, dan moet je eerst registreren en een qualifyer afleggen om te bepalen op welke positie je in de echte race begint. Wanneer het vervolgens tijd is, neem je het op tegen andere spelers van hetzelfde niveau. Custom Lobbies laten je logischerwijs je eigen races aanmaken of je op een casual manier tegen vrienden opnemen.

De vierde online modus is compleet nieuw en heet Rivals. Je strijdt daarin niet direct tegen online tegenstanders op de baan, maar voor een plek op diverse ranglijsten. Slightly Mad Studios plaatst elke maand een reeks events om aan mee te doen, vol met dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse uitdagingen. Het is ietwat vergelijkbaar met de Community Events uit Project Cars 2, maar deze vervanging gaat een stuk dieper en gevarieerder. Spelers verdienen in deze modus Rival Points, waarmee bepaald wordt hoe hoog je in de maandelijkse rankings eindigt. Deze leaderboards zijn in verschillende categorieën onderverdeeld, waardoor je meer kans maakt om ergens hoog te eindigen, afhankelijk van je persoonlijke sterke punten. Tijdens elke Rivals-uitdaging wordt er ook een ghost van de rivaal die het dichtste bij jouw skills in de buurt komt op de baan getoond, wat voor nog meer motivatie moet zorgen.

Project Cars 3

Custom events

Custom Events keren tot slot ook terug. Hierin kunnen spelers zoals gewoonlijk hun eigen singleplayerrace samenstellen. Je bepaalt zelf de auto waarin je rijdt (zelfs als je die niet in je eigen in-game garage hebt staan), het parcours, het weer, de tijd van de dag, de hoeveelheid tegenstanders en laps en zelfs op welke positie je start. Het aanpasbare weer is zeker interessant: je kunt zelfs kiezen wat het weer is aan het begin van de race en aan het einde van de race, waardoor een zonnige dag langzaam kan omslaan in een fikse regenbui.

Project Cars 3 belooft van wat we er tot nu toe van hebben gezien het neusje van de zalm te worden voor snelheidsduivels en liefhebbers van prachtige bolides. Tot dit deel was er echter een zekere instapdrempel voor meer casual raceliefhebbers merkbaar, maar het lijkt er op dat deze drempel in het derde deel aanzienlijk wordt verlaagd, zonder de diepgang waar de serie zo bekend om staat uit het oog te verliezen. Bring it on!

REACTIES (7) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord