10 redenen waarom je je op Phoenix Point moet verheugen 

Phoenix Point lijkt op XCOM - Preview 2018-03-07T12:54:12
Wouter gaat hard op games zoals XCOM, iets wat je al bijna een heel genre kan noemen: de XCOM Like? Maar naast alle Mario + Rabbids: Kingdom Battles en Hard Wests van de wereld, is er 1 titel die het meest gemeen heeft met die turn-based strategy titel: Phoenix Point.

   

Phoenix Point is van de oorspronkelijke bedenker van X-COM

Julian Gollop is een van de oermeesters van de videogames en ontwikkelde in 1986 een spel genaamd Rebelstar voor de ZX Spectrum spelcomputer. Het is een turn-based strategy game met een scifi-thema en het vormde de basis voor de in 1994 verschenen X-COM: UFO defense, ook bekend als UFO: Enemy Unknown. De jaren erna bleef Gollop zijn develop skills van turn-based games ontwikkelen, door vervolgen van X-COM te maken (Terror from the Deep, Apocalypse), remakes ervan op poten proberen te zetten (het nooit uitgekomen The Dreamland Chronicles: Freedom Ridge) en in 2005 bracht hij zelfs een 3DS-versie uit van z’n allereerste serie, genaamd Rebelstar: Tactical Command. Hij liet het genre even met rust toen hij voor Ubisoft werkte, maar nu Firaxis en Ubisoft de XCOM Likes weer populair hebben gemaakt, is Gollop z’n tijd gekomen: met Phoenix Point gaat de grand daddy van X-COM laten zien hoe het moet, wat de toekomst is van turn-based tactic games met een scifi-thema. Want hij zal het toch wel moeten weten, niet waar?

Aliens in X-COM    

Phoenix Point is een mix tussen XCOM: Terror from the Deep en XCOM 2

Phoenix Point lijkt flink op een mix van XCOM 2 (de mensheid is verslagen en een kleine groep verzetsstrijders pikken dit verdomme niet!) en X-COM: Terror from the Deep (de terror komt uit het water en zijn mutaties van mensen met vissen en andere onderwater-freaks) en dat is wat mij betreft een goed ding. Julian Gollop heeft gewoon een aantal intrigerende elementen van zijn franchise genomen en gooit deze samen in een nieuwe XCOM-cocktail. Noem het de Green Gollop.

Phoenix Point 1   

Het verhaal van Phoenix Point is gebaseerd op The Thing en H.P. Lovecraft

De aarde in Phoenix Point is strotdiep in de stront beland, aangezien onze groenblauwe bol redelijk post-apocalyptisch is geworden door het Pandoravirus; buitenaardse ellende dat vrijgekomen is door het smelten van de poolkappen. Het idee hiervoor is gebaseerd op The Thing, een briljante, flink nasty horrorfilm van John Carpenter, en voornamelijk op een verhaal van H.P. Lovecraft genaamd At the Mountains of Madness. Het doet me ook denken aan Dead Space, want in principe zorgt het Pandoravirus voor ranzig gemuteerde wezens die zo rap gekloond worden dat de mensheid er niet tegenop gewassen is. Het virus heeft ergens in de pre-pre-historie al een beschaving uitgeroeid op de aarde, maar wordt herontdekt in 2022. Als Phoenix Point begint, in het jaar 2057, zijn we al flink kansloos en zijn er nog maar een paar groepjes overlevenden op de aarde overgebleven. Waaronder een team van alien-moordende commandobazen genaamd XC… eh, Phoenix Project.

The Thing    

De terugkeer van The Geoscape

In de basis is Phoenix Point wederom een strategy game waarin je een badass squad laat knokken tegen aliens, terwijl je in een bordspelachtige omgeving de wereldsituatie bekijkt. En dat laatste is echt een flashback naar The Geoscape zoals veteranen die kennen van de old skool X-COM; een ware globe die je vrijelijk kunt spinnen als een basketbal op je vingertop, terwijl je op zoek gaat naar problemen die opgelost moeten worden. Zie hieronder hoe bevredigend het is de hele fucking aardbol onder je vingertoppen te hebben als een MUHAHAHAHHAAAA-megalomaan:

   

Er zijn facties

Het Phoenix Project, zeg dus maar het XCOM van Phoenix Point, moet met allerlei facties onderhandelen, waardoor je keuzes kunt maken over welke soorten upgrades je wil gebruiken. En dan heb je het ook over gestoorde groeperingen die alleen kunnen bestaan in een post-apocalyptische samenleving, Harkonnen looking modderfokkers, of van die zieke lui die de mutaties van de aliens gebruiken om zichzelf krachtiger te maken. We weten nog niet heel veel over dit onderdeel van de game, maar de artwork is in ieder geval veelbelovend!

Phoenix Point faction artwork   

De lore van Phoenix Point is nu al insane

Een dude genaamd Retcon Raider, die een epische trailerstem heeft, maakte een driedelige serie over de fictie achter Phoenix Point en die shit gaat fucking diep. Check hier het eerste deel:

   

Phoenix Point lijkt op XCOM, maar met een aantal dikke verschillen

Als je je squad dropt in een missie en een turn-based missie van start gaat, dan zal je zien dat je units net zo kunnen handelen als in XCOM, namelijk een tweevoud van dingen doen: een bepaalde afstand afleggen en een actie uitvoeren. Je kunt ook besluiten om twee keer een afstand lopend af te leggen, waardoor je dus niet meer kunt schieten; precies zoals in XCOM: Enemy Unknown en 2. Verschil is echter dat je veel meer vrijheid hebt in de afstand die je aflegt. Wil je meter voor meter, tegel voor tegel, heel voorzichtjes verder gaan totdat je unit een alien spot? Ga je gang! Zolang je binnen het gebied blijft dat je in een halve beurt kan afleggen, zal je beurt of je actie niet voorbij gaan. Deze grotere bewegingsvrijheid klinkt als een klein verschil, maar zal uiteindelijk enorm veel invloed hebben op je tactieken. Uitproberen wordt minder afgestraft en dus zal je, vermoed ik, minder vaak moeten saven en loaden als je een stomme fout hebt gemaakt.

Phoenix Point 2   

Phoenix Point heeft Behemoths

Phoenix Point kent speciale Behemoth-missies, waarin je het op moet nemen tegen ENORME gevaartes van aliens die op weg zijn om basissen plat te stampen met hun lompe poten, tenzij jij je squad erop laat landen om hen gaten te laten boren in het rugschild van het monster, waarin ze vatten gif moeten droppen om ‘m uit te schakelen. Ik ben zó klaar om dit te spelen!

Phoenix Point Behemoth    

Phoenix Point heeft evoluerende vijanden

De vijand in Phoenix Point evolueert, in de meest letterlijke zin van het woord. De AI stuurt namelijk de zieke aliens naar je toe die daadwerkelijk werken, die schade toedienen, die niet meteen kansloos doodgaan. Is jouw team goed opgewassen tegen een bepantserde melee-alien omdat je armor piercing wapens hebt? Dan muteren ze zich en krijg je waarschijnlijk vijanden tegenover je die effectiever zijn op langere afstand, bewapend met guns in plaats van krabscharen op je hoofd eraf te knippen.

Evolueren Phoenix Point   

Phoenix Point heeft dikke (eind)bazen

Alsof evoluerende vijanden niet al pittig genoeg is, stuurt de game ook nog eens enorme schepsels op je af die dienen als een soort mini-bazen. Beeldvullende bastaarden die, net zoals tegenstanders in Fallout middels het V.A.T.S. systeem, uit verschillende elementen bestaan waar je squad op kan mikken. Door dit soort toevoegingen mag het duidelijk zijn dat Julian Gollop z'n game niet zomaar een XCOM Like gaat worden, maar dat het dit genre best wel eens naar nieuwe hoogten kan brengen! Als iemand het moet kunnen, dan is het de bedenker van X-COM het wel, niet waar?

Phoenix Point eindbaas

REACTIES (7) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord