Paragon - Preview 

Paragon - Preview 2016-04-07T09:15:54
Epic Games komt met een eigen MOBA. Met meer dan duizend uur in League of Legends en grote liefde voor zowel Smite als Unreal Tournament was Brutus de ideale persoon om eens blik te werpen op de beeldschone third person MOBA.

Paragon is een third person MOBA. Dat betekent dat je lanes, minions, turrets, jungling en last hitting van een MOBA hebt, terwijl je vanaf de schouder van je personage meekijkt. Klinkt verdacht veel als die ene game waarin je met goden tegen elkaar vecht, maar Paragon heeft meer dan genoeg eigen identiteit om te slagen. Paragon lift niet zomaar mee op het succes van Dota 2, League of Legends, HotS en Smite. De game durft eigen dingen te doen en slaagt hier ongelooflijk goed in. 

Paragon

                                     

Beauty

Het eerste wat opvalt als je Paragon speelt, is de beeldschone wereld, het is duidelijk dat deze game gemaakt is door de makers van de Unreal Engine. Ik kreeg direct het gevoel alsof ik in Avatar (de James Cameron-film) zat. De torens zijn oprecht dreigend, de jungle is dicht bebost, terwijl de basis een stuk meer industrieel aanvoelt. De sfeer is ongelooflijk goed en het voelt alsof je daadwerkelijk ergens om vecht. Deze MOBA staat mijlenver boven de rest in het genre als het om grafische pracht gaat en dat terwijl de game nog in early access is. 

Dat die game zo mooi is heeft ook zijn nadelen; op mijn PC (die LoL op volle settings met 45 FPS draait) haal ik net 10 FPS, onspeelbaar dus. Ik denk dat dit voor vrijwel elke PC gaat gelden die al een paar jaar oud is (specs staan hier). Op PlayStation 4 ziet Paragon er gelukkig ook beeldschoon uit en door de laatste update moet hij ook op 60 FPS op de console van Sony gaan lopen. 

Paragon

                                                    

Kaartje leggen

Behalve qua stijl, is ook de gameplay van Paragon sterk, al is deze ietwat traag. Het is de standaard MOBA: vermoord minions voor XP, maak je tegenstanders dood, haal torens neer en blaas de Core van je tegenstander op. GG. Toch heeft Paragon een aantal vernieuwingen; sommige groot, sommige wat subtieler maar evengoed substantieel. 

Het grootste verschil is dat Paragon geen items kent, in de game koop je namelijk kaarten in de shop die verschillende effecten meebrengen. Je verdient dan ook geen geld, maar CXP (Card XP). Je kan een deck kaarten vooraf samenstellen en deze in de game meenemen.

PAragon

In de game koop je kaarten, upgrades voor kaarten en consumables voor CXP. CXP krijg je weer door minions te last hitten, torens neer te halen, etc. Het grote verschil tussen CXP in Paragon en gold in andere games is het feit dat CXP in ladingen van 3 komt en dat er een maximum van 60 is. Dat betekent dat je voorzichter moet spelen, anders moet je terug naar de basis zonder dat je iets kan kopen en dat is tijdverspilling. Hier een kleine uitleg over kaarten:

  • Een deck kan maximaal 60 kaarten bevatten.
  • Er zijn vier soorten kaarten (prime helix, equipment, upgrades, consumables)
  • Kaarten kosten tussen de 1 en 10 CXP
  • Je kan maximaal 60 CXP levels per game krijgen
  • Je hebt neutrale objectives (harvesters genaamd) die CXP genereren
  • Een harvester 'groeit' CXP, maar je moet er wel langslopen om dit te ontvangen
  • Kaarten weggooien geeft je de CXP levels terug, maar je kan de kaarten niet nog eens gebruiken
  • Sommige kaarten zijn alleen bruikbaar door sommige heldenklasses (tanks of healers bijvoorbeeld), andere zijn universeel
  • Je hebt 6 plekken voor je kaarten en kan dus gemiddeld 10 CXP per kaart uitgeven

Nieuwe kaarten kan je alleen in-game verdienen, je kan ze niet kopen. Je kan wel een boost kopen waarmee je sneller kaarten verdient. Je moet namelijk pakjes van vijf kaarten kopen. Een pakje kost 10500 reputation, dat is gelijk aan ruim tien potjes spelen. Verder krijg je ook een aantal pakjes als je specifieke heroes of je account in het algemeen levelt.

Paragon

Er zijn nog twee veranderingen meer die de gameplay redelijk aanpassen. De eerste is het gebruik van hoogteverschillen. Vooral in de jungle handig om van vijanden te ontsnappen, door tactisch van een klif af te springen en je tegenstander in een val te lokken.

De tweede aanpassing is travel mode, een manier om sneller over de map te rennen. Paragon voelt een stuk trager aan dan andere MOBA's, maar in de travel mode race je een stuk sneller over de map. Als je het op tijd weet te activeren, zorgt dit voor dikke actiefilm-waardige achtervolgingen en dat is vet.

  • Het duurt een paar seconde om travel mode op te starten
  • Travel mode wordt gecanceld als jij een aanval of een skill gebruikt (springen cancelt niet)
  • Als je in je basis bent, begin je automatisch in travel mode
  • Een vijandelijke aanval zal travel mode cancellen en je zal een paar seconden geroot worden zodat je niet kan bewegen
  • Er zijn kaarten die je nog sneller laten lopen in travel mode

Paragon

                                                 

Karig

Ondanks dat Paragon al een hoop dingen klaar heeft om een succesvolle MOBA te worden, mist het één groot onderdeel; een volle lijst met heroes. Op dit moment heeft de game slechts 14 personages om mee te spelen, ongelooflijk weinig vergeleken bij de concurrentie. Daar komt bij dat de personages die er wel in zitten vrij generiek en ongeïnspireerd zijn. Zo heb je een Terminator look-a-like en een personage dat wel erg veel op een Nazgûl lijkt.

De personages missen wat identieit maar de balans in Paragon is wel goed geregeld. Er is geen hero die de anderen domineert en er is ook een grote diversiteit tussen de personages onderling. Mannelijk, vrouwelijk, monsters, mensen en ga zo maar door. Ondanks dat Paragon maar een klein roster heeft, is er (nog) geen hero die op een van zijn of haar collega's lijkt.

Paragon

De game is natuurlijk nog early access, maar als je ervan uitgaat dat Epic Games elke drie weken een nieuwe hero uitbrengt (wat het plan is) en de game ergens in de zomer uit moet komen, dan praat je nog steeds maar over zo'n 20 personages aan het einde van de zomer. Niet echt veel. Zeker als je meerekent dat in elke match al tien personages zitten, is de kans op dubbele personages erg groot en dat maakt het spel niet leuker. Daarnaast heeft de game ook maar één game mode en zijn er ook nog geen plannen bekend voor andere modes. Dit kan voor veel verveling gaan zorgen.

Al is het ook een voordeel dat er zo weinig heroes in Paragon zitten: het is minder moeilijk om de game te leren. Helaas doet Epic Games ook niet zijn best om gamers te onderwijzen; de game heeft amper tutorials. Er zijn twee generieke video's die het idee van een MOBA uitleggen. Niets over harvesters bijvoorbeeld, ondanks dat dit juist een uniek nieuw concept is. Ook de kaarten worden amper uitgelegd. Elk personage heeft wel een persoonlijke pagina op de Paragon site, daarnaast geeft Epic Games ook aan dat er tutorials op de planning staan.

Paragon

                     

Cross Platform Play

In Paragon wordt je verplicht tot cross platform play. PlayStation 4-gamers en PC-spelers worden bij elkaar in games gezet, je hebt als console-speler niet de optie om exclusief tegen andere PlayStation 4-gamers te spelen. Als Rocket League-fanaat ben ik groot voorstander van cross platform play... voor Rocket League. Cross platform play voor een shooter is in mijn ogen niet eerlijk. Vrijwel elke PvP-game bestond uit een meerderheid PC-gamers die de match domineerden, gevolgd door een aantal PlayStation 4-gamers die hun best deden om wat (C)XP bij elkaar te schrapen.

Het is niet leuk om elke game binnen te komen en vervolgens meteen afgezeken worden, omdat ik op PlayStation 4 speel en dan vervolgens afgemaakt te worden door spelers die het veel makkelijker hebben met het mikken van hun skills. Het zorgde ervoor dat ik na een tijdje stopte met PvP, omdat ik wist dat ik toch weinig kon betekenen voor mijn team. 

Gelukkig heeft de game dan ook PvE, tegen bots spelen. Althans gelukkig... De bots, en dan zeker die van de nieuwste hero, zijn echt ongelooflijk slecht geprogrammeerd. Bepaalde melee-personages gingen na een minuut al dood, omdat ze een tegenstander per se neer wilden halen op level 1. Als je dan met twee melee-karakters in een team zit, dan begin je met een behoorlijk grote achterstand. Daarnaast lijken de bots ook hittezoekend te zijn, als je met dikke ontsnapstrategies wil wegrennen, weten ze je altijd te vinden als je je ergens verstopt. De jungle is best een doolhof, dus dat zou gewone spelers niet snel lukken als ze je uit het oog verliezen.

Paragon

  

Verwachting

Ondanks dat er dus zeker dingen verbeterd moeten worden, is Paragon een MOBA met veel potentie. Vooral op grafisch gebied staat de game ver boven genregenoten. Ook het kaartsysteem en andere vernieuwingen zijn behoorlijk interessant. Het grootste minpunt, naast het gebrek aan content en tutorials, is de integratie van verplichte cross platform play, maar zelfs dat is geen mega obstakel als je eenmaal goed genoeg bent in de game. Op dit moment is Paragon in early access en kan je, je met diverse pakketen (van 20 tot 100 euro) jezelf inkopen. De beta zal in de zomer gratis toegankelijk worden voor iedereen.

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord