Outriders preview - Een verrijking voor het loot-shooter-genre 

Outriders preview - Een verrijking voor het loot-shooter-genre 2020-07-02T18:51:51
Superkrachten, een nieuwe planeet, vreemde wezens, en een broeiende oorlog: dat kan haast niet fout gaan, toch? Dakota kreeg de kans om alvast aan de slag te gaan met Outriders, de langverwachte loot-shooter van People Can Fly. In dit artikel lees je Dakota’s eerste indrukken van dit ambitieuze project van de Poolse ontwikkelaar.

Het loot-shooter-genre heeft de afgelopen jaren een flinke groeispurt doorgemaakt. Steeds meer ontwikkelaars wagen zich aan een wereld gevuld met talloze wapens en schatten. Dus wat maakt Outriders speciaal, en hoe speelt de game eigenlijk?

Enoch is enough

Ook in dit universum is de mensheid niet bepaald voorzichtig omgesprongen met onze thuisplaneet. Interstellair reizen lijkt nog de enige oplossing te zijn, met planeet Enoch als beoogde eindbestemming. Lang niet alle ruimteschepen, of arcs zoals ze hier genoemd worden, bereiken deze eindbestemming echter. Eentje doet dat gelukkig wel. Met aan boord een hoop soldaten, maar ook een stel verkenningsreizigers, bekend als outriders. Eenmaal aangekomen lijkt alles goed te zijn; de planeet voldoet aan de eisen en de toekomst ziet er rooskleurig uit.

De mens zou echter de mens niet zijn als er geen nieuwe problemen worden veroorzaakt.
Er ontstaat onvrede tussen de verkenners en het leger, en dat leidt tot de eerste oorlog op de planeet Enoch. Veel outriders zullen deze oorlog niet overleven, maar de game zou geen Outriders heten als er nog wat verkenners op de been waren. Na jaren van slaap ontwaakt jouw personage in een flink andere wereld dan voorheen. Enoch kent nu een volwaardige stad genaamd The First City. De mensheid lijkt dus orde op zaken te hebben gesteld, maar niets ins minder waar.

Enoch

Bepaal jouw speelstijl

Er heerst namelijk al jaren onvrede op planeet Enoch De mensheid vecht tegen allerlei mysterieuze wezens en andere groepen mensen met kwade bedoelingen. Het is aan jou om de rust terug te brengen en het natuurverschijnsel dat de Anomaly wordt genoemd te onderzoeken. Want niet alleen de wereld is veranderd, de outriders zelf ook. Overlevenden beschikken plots over bizarre krachten, en daar hebben zij de Anomaly aan te danken.

In Outriders krijgen spelers de keuze uit drie verschillende klassen: de Devastator, de Pyromancer en de Trickster. Ik mocht twee van deze uitproberen, en wil jullie direct op het hart drukken dat het essentieel is om je op voorhand te verdiepen in de uiteenlopende classes. Het is in Outriders namelijk belangrijker dan in welke andere loot-shooter dan ook om het personage te kiezen dat het beste aansluit op jouw speelstijl.

Vaak is het zo dat abilities en talenten de gunplay ondersteunen, een hulpmiddel voor als het wel erg druk wordt of als je met je rug tegen de muur staat. In deze ambitieuze RPG-shooter werkt dat echter net allemaal even anders. Voordat ik de game indook, kreeg ik te horen dat ik absoluut niet voorzichtig moest zijn met de vaardigheden. Er zijn namelijk haast geen cooldowns in werking. Dus als je net als ik tóch te voorzichtig omgaat met de talenten van jouw personage, ga je een moeilijke tijd tegemoet. Zo stond ik constant achter muurtjes te schuilen en probeerde ik headshot na headshot te landen met de Trickster terwijl mijn collega's werkelijk door de missie heen vlogen.

Outriders

Levendige combat

Het gebruik van vaardigheden is niet alleen essentieel, maar ook heel erg leuk. Naast het feit dat ze bijzonder effectief zijn, zijn ze grafisch ook dik in orde. Binnen de kortste keren liet ik kogels stilhangen in de lucht als Keanu Reeves, en teleporteerde ik all over the place. Ik kwam er wel achter dat de Trickster, waar ik dus mijn eerste missies mee moest voltooien, totaal niet bij mij past. De Trickster beschikt namelijk over allerlei vaardigheden die close combat aanmoedigen, en ik houd toch liever gepaste afstand.

Geen wonder dat de tweede playthrough van de missie mij een stuk beter af ging dan de eerste. Hier en daar plaatste ik nog wel een kogeltje tussen de ogen van de vijand, maar ik was vooral bezig met het manipuleren van vlammenzeeën. Zo blies ik verstopte vijanden op met de heatwave-vaardigheid, en legde ik complete groepen monsters in as om ze vervolgens omver te blazen. Ja, de Pyromancer ligt mij wel. Wat met de Trickster een dik uur kostte, speelde ik met de Pyromancer binnen 20 minuutjes klaar. Dat betekent niet dat de Trickster minder goed is, want zijn crowd control-vaardigheden zijn insane. De Pyromancer sluit gewoon veel beter aan op mijn speelstijl. Het combat-systeem van Outriders is dus uiterst vermakelijk. Ik kan dan ook echt niet wachten om meer vijanden te flamberen.

Pyromancer

Incomplete ervaring

Anders dan de combat ben ik echter niet veel wijzer geworden in mijn speelsessie. Zo heb ik niet veel van de wereld kunnen zien, en heb ik op een kistje of drie haast geen loot gevonden. Hier en daar kon ik een plantje oogsten, maar wat ik daar dan weer mee kon? Geen idee. Ik vond wel wát nieuwe wapens, maar om nou te zeggen dat ik veel verschil zie, niet echt. De missie die ik speelde was ook vrij to the point: volg de enige weg die je kunt volgen en rooster gewoon alles wat je tegenkomt. Begrijp me niet verkeerd, ik heb hier serieus van genoten, maar op een enkele zijmissie na, heb ik weinig kunnen verkennen op Enoch.

Daarnaast baal ik ervan dat ik niks van het stukje co-op heb kunnen zien. Dat is toch een essentieel onderdeel van loot-shooters, en dus ook van Outriders. De game kan namelijk volledig in co-op worden doorlopen. De samenwerking en dynamiek tussen de verschillende personages maakt de game nog aantrekkelijker, denk ik. Hier kan ik dus nog niet over oordelen, maar benieuwd ben ik wel. People Can Fly geeft verder in een interview met US Gamer aan dat er geen extra quests of raids geïntroduceerd zullen worden, puur om meer content aan de game toe te voegen. Of de game na het uitspelen van het verhaal dus nog interessant is, is nog even afwachten, maar dat is een risico dat de ontwikkelaar kennelijk voor lief neemt. Volgens de creatief regisseur Bartosz Kmita is er wel sprake van een endgame, dus spelers kunnen hun goede loot op zijn minst goed op de proef stellen.

Gameplay

Een verrijking voor het genre

Desalniettemin, geeft de kostelijke combat, in de vorm van een fijne gunplay met uitmuntende superkrachten, mij alle vertrouwen dat Outriders een verrijking is voor het genre. De Poolse ontwikkelaar doet het net iets anders dan we gewend zijn, en heeft hier in ieder geval mijn aandacht mee weten te trekken.

REACTIES (3) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord