Minecraft Dungeons Preview - Heeft het hart op de juiste plek 

Minecraft Dungeons Preview - Heeft het hart op de juiste plek 2020-04-10T11:29:09
Minecraft is zo’n beetje de bestverkochte game ooit, en daarom is het niet gek dat er allerlei spin-offs van verschijnen. Maar een dungeon crawler, is dat wel een goed idee? Jacco zocht het voor je uit.

Ik weet nog goed dat ik voor het eerst Diablo speelde en oprecht niet snapte wat er gaande was. M’n beeldscherm was gehuld in vuur en andere effecten, hordes demonische vijanden wilden mij en m’n team levend villen en ondertussen doorzocht ik zenuwachtig 86 verschillende skills om me te verdedigen. Nee, doe mij maar een iets overzichtelijkere, gezelligere game in dit genre. Minecraft Dungeons bijvoorbeeld.

Minecraft Dungeons

Een prettige samensmelting

Ik volg Minecraft Dungeons al een tijdje en was tijdens een hands-off demo op E3 zelfs zo nieuwgierig naar de game dat ik vroeg of ik toch even mocht spelen. Dat mocht, want het relatief kleine team binnen Minecraft-ontwikkelaar Mojang is ontzettend tof en gepassioneerd. Dat bleek ook weer uit de stream die vorige week werd uitgezonden naar een select groepje pers, hedendaags een noodzakelijk alternatief voor perstrips. Laat ik het maar direct zeggen: Minecraft Dungeons wordt waarschijnlijk geen GOTY, maar ziet er wel uit als een schattige, verrassend leuke dungeon crawler.

Dat begint bij het uiterlijk, want Dungeons is een prettige samensmelting van Minecrafts esthetiek en de Unreal Engine, waardoor het zelfs een beetje doet denken aan de ray-tracing demo die Microsoft recentelijk gaf voor de Series X. De wereld is omgeven door ‘realistisch’ brandende fakkels, schaduwen en mooie lichteffecten van bijvoorbeeld exploderend vuurwerk en heuse laserstralen. Producer David Nisshagen vertelt ons dat de game dan ook moet ogen als een ‘echte’ dungeon crawler, en gezien het visuele spektakel gedurende intense gevechten met vier man lijkt de ontwikkelaar daarin met verve te zijn geslaagd.

Ook de manier waarop levels worden opgebouwd zijn vergelijkbaar met titels als Baldur’s Gate en Diablo. Verschillende ‘kamers’ en belangrijke omgevingen zijn door de ontwikkelaar ontworpen, maar alles daartussenin is willekeurig gegenereerd. Elk level, zoals het donkere Creeper Woods en het herfstkleurige Pumpkin Pastures, heeft een eigen visuele stijl en soort vijanden, maar verschillende paden en eventuele schatten zijn volledig willekeurig. Het kan dus zomaar zijn dat je een schatkamer vindt - die volgens Mojang tot een half uur kunnen kosten om helemaal te voltooien - of gevaarlijke tussenbazen treft. Deze mix van handgemaakte en random onderdelen van de wereld stemmen me gerust, want volledig random gegenereerde werelden zijn vaak een beetje saai.

Minecraft Dungeons

Diepgang?

Er is ook een aantal aspecten waarop Minecraft Dungeons zich onderscheidt van genregenoten. De belangrijkste is wellicht het klassensysteem, of eigenlijk het ontbreken daarvan. Spelers kunnen namelijk op ieder moment hun vaardigheden tweaken door van armor en wapen (langeafstand en mêlee) te verwisselen. Denk aan een health-bonus of andere mensen in de buurt healen als je een potion drinkt, naast een visuele verandering zoals een kekke wolvenmuts.

Met enchantments – voor Minecraft-spelers niet onbekend – en Artefacts kunnen spelers hun uitrusting nog verder samenstellen. Enchantments zijn manieren om wapens en armor te versterken, waarmee ieder item uiteindelijk uniek moet aanvoelen. Denk aan hilarisch grote pijlen die meer schade aanrichten, drie pijlen tegelijk kunnen schieten of iets totaal anders, zoals bliksemschade aanrichten terwijl je rolt. Elke enchantment is te upgraden door simpelweg in level te stijgen. Artefacts zijn daarnaast actieve vaardigheden, waarvan je er drie tegelijk kunt instellen. Welke er precies zijn is onduidelijk, maar degene waarbij je vijanden opblaast met een complete vuurwerkshow onthoud ik voor wanneer de game uitkomt.

Minecraft Dungeons

De diepgang van de game moet hem dan ook zitten in het combineren van uitrusting, Enchantments en Artefacts, het liefst zo dat je team er ook wat aan heeft. Tijdens de stream vroeg iemand of Dungeons qua moeilijkheid meer aanvoelt als een Lego-game of een oldskool dungeon crawler, en ik rolde met m’n ogen toen Nisshagen antwoordde dat de game eigenlijk beide is.

Mijn reactie bleek te voorbarig, want Minecraft Dungeons bevat een ‘threat slider’, een soort slider waarbij je de moeilijkheid van een level vanuit de hubwereld actief kunt verplaatsen tussen niveau 1 en 6. De game doet een suggestie op basis van je uitrusting en het aanbevolen power level, maar de keuze is geheel aan jou. Dat de regisseur en twee compagnons stierven met endgame gear (‘OP zijn is leuk’) zegt genoeg, denk ik.

Minecraft Dungeons

Gestroomlijnde co-op

Net zoals de meeste dungeon crawlers is Minecraft Dungeons het leukste met meerdere personen, en samenspelen lijkt dan ook redelijk naadloos te werken. Je kunt op ieder moment lokaal en online aanhaken bij anderen, de moeilijkheid schaalt mee met het aantal spelers en elkaar snel reviven voordat het nacht wordt en er nóg meer vijanden komen ziet eruit als een leuke mechaniek. Daarbij hoef je niet met je kleine neefjes te vechten om armor en wapens, want die zijn individueel. Wel om zaken als de in-game valuta emeralds trouwens, maar die kinderen ben je toch wel voor.

De game heeft bij lancering echter geen cross-save tussen Xbox One en Windows 10 of cross-play tussen alle platformen. Een beetje jammer, aangezien Minecraft deze generatie pionier is op het gebied van spelers op verschillende platformen samenbrengen. Gelukkig wordt het in een update later dit jaar toegevoegd.

De hamvraag voor Minecraft Dungeons blijft een beetje in hoeverre de game op de lange termijn leuk blijft. Een doorloop van het verhaal – dat trouwens draait om de slavendrijvende Arch-Illiger en vooral op de achtergrond blijft - waarin je alle optionele content negeert, kost volgens David Nisshagen zo’n vier tot vijf uur. Hopelijk is de endgame dan ook omvangrijk. Onderdeel daarvan is in ieder geval de eerder genoemde thread slider, die mogelijk ook verschillende parameters als critical hit rates aanpast. Ook staan er twee grote uitbreidingen met wat extra verhaal en levels op te planning, maar daarvoor moet je wel de seizoenspas kopen.

Minecraft Dungeons

Hart op de juiste plek

Vooralsnog lijkt Minecraft Dungeons een leuke dungeon crawler met het hart op de juiste plek te zijn. Het ademt Minecraft en oogt tegelijkertijd als een typische, zij het versimpelde Diablo-achtige titel, met alle spectaculaire effecten en mobs van dien. Precies wat ik nodig heb.

REACTIES (4) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord