Mass Effect 

Mass Effect 2013-08-20T15:29:58
Voor Microsoft is Halo 3 dé Xbox 360 game van 2007 maar wij krijgen de indruk dat onze Jan stiekem nèt iets meer uitkijkt naar Mass Effect, de langverwachte sciencefiction RPG van BioWare. Laat Bill Gates het maar niet horen…

Keuzes
BioWare stapt in Mass Effect af van de stringente Good vs Evil of Dark versus Light manier van spelen die de laatste jaren zo kenmerkend was voor hun RPG’s. Toch hebben beslissingen aan de kant van de speler nog steeds verstrekkende gevolgen voor de gameplay die zeer vertakkend is en verschillende einden en plots oplevert.
De game werpt je keer op keer morele keuzen voor de voeten en ik kan je verzekeren dat je af en toe echt nagelbijtend achter je tv-scherm zult zitten. In sommige games gooi je gemakkelijk je gêne overboord en knal je iedere armzalige burgerman af, maar in Mass Effect met zijn vele overtuigende personages die al snel voor je gaan leven, werkt dat net effe anders en dat maakt het maken van keuzen extra lastig.

Smeekbede
Af en toe zijn er wel vijf verschillende manieren om bijvoorbeeld een bepaald wapen te bemachtigen of om achter informatie te komen. Het loont daarom om verschillende segmenten opnieuw te spelen.
De verschillende personages die je meeneemt in je reisgezelschap hebben stuk voor stuk hun eigen agenda en onderlinge relaties die al dan niet op scherp staan. Doordat alle dialoog gesproken is, zijn de karakters meer dan ooit overtuigende personages die deels jouw lot bepalen. Wat doe jij als een huurling je smeekt om te helpen een medicijn te bemachtigen die het uitsterven van zijn ras kan voorkomen? Ook al is het een zelfmoordmissie en druist deze recht in tegen je hoofdopdracht? Dergelijke dilemma’s zijn aan de orde van de dag in Mass Effect.

Combat
Naast onderzoek, dialogen en reizen tussen de verschillende planeten op de werkelijk gi-gan-tische sterrenmap, speelt actie een integrale rol in Mass Effect. Deze gaat bijzonder snel en is beduidend intuïtiever dan in BioWare’s vorige games.
Je kunt je twee medereisgenoten opdracht geven om zich staande te houden en op alles te schieten wat beweegt of ze individuele taken opdragen. Ook kun je ze inzetten om vijanden te lokken, waarna jij een omtrekkende beweging maakt en de tegenstanders vervolgens in de flanken aanvalt.
Net als in de meeste moderne shooters kun je een sprintje strekken van A naar B en kun je tegen een muurtje of boom ‘plakken’ om dekking te zoeken. Vanuit je dekking kun je eveneens de vijand onder vuur nemen, idealiter afgewisseld met een van de vele speciale moves zoals bijvoorbeeld een soort Force Push om je vijand de lucht in te katapulteren.
Alles heeft statistieken en uitkomsten, en afhankelijk van je skills, ervaring, type wapen en ga zo maar door, breng je de vijand meer of minder schade toe.
Qua animaties oogde de combat her en der wat stotterend maar qua bediening en snelheid is het toegankelijker zonder de diepgang op te offeren, en dat zie ik graag.

Verwachting
Mass Effect wordt naar mijn inschatting een meesterlijke, messcherpe must-have.

Plus/Min
+ Intuïtieve combat.
+ Eigen look en feel.
+ Overweldigend.
- Intimiderend.
- Hopelijk gaat de kwantiteit niet ten koste van de kwaliteit.

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord