Mafia: Definitive Edition preview – Maakt mobsters modern 

Mafia: Definitive Edition preview – Maakt mobsters modern 2020-07-27T12:49:06
Mafia krijgt een Definitive Edition en dit lijkt zeker geen makkelijke port of rukke remaster te worden, maar een rasechte remake. Wouter wilde weten hoe ver ontwikkelaar Hangar 13 gaat om de klassieker uit 2002 te vernieuwen en sprak met lead producer Devin Hitch.

Als er een Criterion Collection van games zou bestaan, dan zou Mafia daar zeker deel van uitmaken. Het is namelijk een ware klassieker uit een tijd waarin openwereldgames nog nieuw en spannend waren, en destijds zelfs een geduchte concurrent voor GTA 3. Een game van achttien jaar oud kan echter wel een opknapbeurtje gebruiken en die taak besloten 2K en Hangar 13 dan ook op zich te nemen. Het werd een flinke onderneming, want de game werd, zoals ze dat zo mooi zeggen, helemaal vanaf de grond opnieuw opgebouwd. Ik kreeg de kans om er achter te komen wat er allemaal voor nodig is om zoiets voor elkaar te boksen, want ik sprak met de lead producer van het project, Devin Hitch. 

mafia

Vier studio’s werken aan Mafia

Devin spreekt met mij vanuit Brno, waar de Tsjechische vestiging van Hangar 13 gevestigd is. De ontwikkelaar heeft namelijk niet minder dan vier studio’s en de overige drie bevinden zich in Praag, Brighton en Navato, aan de andere kant van de brug in San Francisco. Dat laatste weet ik, want ik ben nog een keer bij die Hangar 13-tent langs geweest voor Mafia 3, back in the day toen er nog wel eens iemand anders dan Raf op trip ging.

Vier vestigingen over de hele wereld is niet niets en ik vraag aan Devin hoe deze vier ontwikkeltenten aan Mafia: Definitive Edition hebben gewerkt.

Devin: ‘Een van de dingen waar we aan zijn begonnen na Mafia 3 was om een globale studio op te richten die meerdere games tegelijk kan ontwikkelen.’ Daarmee doelt hij dus op de remakes van de drie Mafia-games; er is nog geen andere titel onthuld van Hangar 13. ‘Het is natuurlijk een stuk makkelijker om aan een game tegelijk te werken, maar dat is een enorme groeikans voor de studio.’

‘Wat betreft de verschillende specialisaties van de studio’s; er is een goede dwarsdoorsnede van verschillende soorten ontwikkelaars bij elke studio. Maar bijvoorbeeld hier in Brno hebben we ons eigen motion capture-podium. Er wordt hier dus heel veel mocap gedaan voor dingen als gameplay en we hebben hier veel technische animatoren, waar er minder van zijn in de andere studio’s. Dus er komen van de andere studio’s regelmatig verzoeken om gameplay te motion capturen in Brno, en dan wordt het hier verwerkt en aan de andere teams verstrekt.’ 

mafia

Mafia: Definitive Edition is helemaal anders

Yup, de gameplay van Mafia wordt dus helemaal opnieuw geanimeerd voor de Definitive Edition, maar hetzelfde geldt voor de cutscenes.  ‘Een van de coolste dingen van de Definitive Edition is het proces van het opnieuw casten van de acteurs en alle motion capture doen’, zegt Devin. ‘We hebben alle cinematics opnieuw geschoten in Navato, waar de wat ruimere, globale 2K motion capture-studio is.’

Natuurlijk kan dit reden zijn voor de Mafia-community om licht te panikeren, aangezien de studio die het minst sterke Mafia-deel heeft gemaakt het eerste en beste - deel qua verhaal volledig gaat verbouwen. Maar gelukkig is er wat senior-versterking: ‘Tomáš Hřebíček is het hoofd van de productie hier in Brno, en hij werkte ook aan de originele Mafia. Hij is het hoofd van het productieteam, van het cutsceneteam en is naar Navato gevlogen om met Nicole Sandoval en Haden Blackman aan de casting te werken en veel van de cinematics te herschrijven.’

Nicole is dialogue/cinematic producer bij Hangar 13 en heeft ook jaren bij Irrational Games gewerkt aan BioShock Infinite. Haden Blackman is eveneens een grote naam in de game-industrie aangezien hij voor LucasArts werkte en vele comics schreef voor Marvel en DC. Best goed volk dus, zou je denken. 

mafia

Devin zegt verder over de cinematics: ‘Dus ja, elke cinematic is opnieuw gemaakt en in sommige gevallen hebben we wat extra cinematics toegevoegd. In andere gevallen hebben we voor wat meer diepte in het verhaal gezorgd wat betreft sommige sequenties tussen de personages. Iets wat ik zelf heel cool vind is het personage Sarah, die Tommy z’n love interest is. Zij heeft een meer ontwikkelde rol in de Definitive Edition, is meer een driedimensionaal personage geworden omdat er meer uitgelegd wordt over haar persoonlijkheid en motivaties door wat langere interacties tussen haar en Tommy.’

In het geval van de Engelse versie zijn alle stemacteurs opnieuw gecast, dus je zal geen stemmen uit het origineel herkennen. Maar dat geldt niet voor de Tsjechische versie van de game, grappig genoeg. ‘Ik weet niet of je het weet, maar Mafia is een hele populaire game hier in Tsjechië. Ik realiseerde me dat niet helemaal totdat ik hier ging wonen.’

Ik wist dat een beetje, aangezien het eerste deel een Tsjechische productie was en er dus ook een flinke hoeveelheid nationale trots mee gemoeid is. ‘Hoe dan ook, veel van de stemacteurs hebben hun rol voor de Tsjechische dubbing opnieuw gedaan, wat waarschijnlijk een hele grote verrassing is voor de Tsjechische fans.’

Het moderniseren van een klassieker

De eerste Mafia is inmiddels alweer 18 jaar oud en dus vraag ik me af of Mafia ook een beetje ‘slecht verouderd is’. Want dat kan gebeuren natuurlijk. Devin vindt dat echter wel meevallen: ‘Ik heb het origineel weer gespeeld voordat ik aan dit project begon en we hebben een heleboel Let’s Play-video’s gekeken om de reacties van de fans te bekijken. En wat betreft het ouder worden denk ik dat een van de voordelen van een game zoals Mafia is dat de periode waar het zich afspeelt en het onderwerp klassiek zijn.’

mafia

‘Dus wat betreft een mobster- en gangsterfilm die zich afspeelt in een fictionele stad in het middenwesten, genaamd Lost Heaven, tijdens het toppunt van de drooglegging, en je hebt deze ontvouwende bendeoorlog tussen de Salieri- en de Morello-families die wordt vermenselijkt door de cast aan personages aan de Salieri-kant waar jij een band mee opbouwt. En die stad, die tijdsperiode als de achtergrond hebben, is wat mij betreft heel klassiek. Dus dat is wat mij betreft een onderwerp dat heel goed kan verouderen. En ook deze personages zijn heel memorabel en er is een reden voor dat mensen het verhaal zo goed onthouden.’

Prima verouderd dus, behalve het schieten dan… ‘Wat betreft dingen die niet goed verouderd zijn denk ik vooral aan het schieten’ geeft Devin toe. ‘Ik vind de rijmechanieken van het origineel wel heel sterk. Vooral een bepaalde racemissie was echt heel moeilijk in de originele game en wij hebben heel veel tijd gespendeerd aan die missie, in hoofdstuk 5 ‘Fair Play’. […] Ik denk dus dat vooral de schietmechanieken slecht verouderd zijn, maar dat geldt waarschijnlijk voor veel meer games uit die tijd. Je herinneringen eraan zijn waarschijnlijk beter dan als je ‘m weer opstart in 2020.’

Motorrijden in Mafia

Wat betreft het rijden; de auto’s in Mafia zijn natuurlijk knetteroude bakken en die gaan niet zo snel. Ik kan me herinneren dat het rijgedrag van de wagens in Mafia nogal… lomp was. Hebben ze dat nog aangepast?

Devin vindt het een goede vraag: ‘We hebben zeker wat discussies gehad over hoe trouw we wilden blijven aan het origineel wat dat betreft en ik denk dat we een hele goede balans hebben weten te vinden. We hebben een hele grote collectie aan wagens in de game en natuurlijk hebben we de standaard sedans, de oudere langzamere auto’s uit die periode. We hebben ook wat meer fantasierijke auto’s die je kan unlocken, en die zijn veel sneller. Zoals de raceauto uit hoofdstuk 5 Fair Play.’

Maar er is een pronkstukje wat vehikels betreft vertelt Devin Hitch me: ‘We hebben motoren aan de game toegevoegd. Dat is iets dat niet in het origineel zat. Dat hebben we toegevoegd omdat we vonden dat het heel goed bij de tijdsperiode past en dus rijden sommige NPC’s in de stad rond met motoren, waaronder de politie. We hebben daar wat coole gameplay voor. Er is bijvoorbeeld een missie waarin je moet motorrijden terwijl dat in het origineel een achtervolging met auto’s was, maar die hebben we een update gegeven om het extra dramatisch te maken.’ 

mafia

Moderne Mafia

Natuurlijk heeft Hangar 13 haar best gedaan om de beleving van Mafia zo trouw mogelijk aan het origineel te houden, maar wat is de grootste verandering ten opzichte van de game uit 2002, aldus Devin? ‘Dat zal zitten in gameplay van moment tot moment. Het originele Mafia uit 2002 wat betreft de schietmechanics was heel rechttoe rechtaan, een beetje een third person shooter die speelt als een FPS. Wat wij echt geprobeerd hebben is wat meer van de moderne cover shooting-mechanieken die we ontwikkeld hebben voor Mafia 3 in de gameplay van Mafia Definitive Edition te passen.

Dus we hebben dat aangepast, maar wel op een manier die het verhaal en de missies ondersteunt. Dus ik denk dat dat de grootste verandering is. Wat betreft verhaal zijn we heel trouw gebleven aan het origineel, hebben we wat meer diepte toegevoegd en wat duidelijkere motivaties voor de personages, zeker voor spelers die de game voor het eerst spelen. Maar de grootste verandering zit in de gameplay.’

Devin Hitch belooft ons dus de moderne versie van een klassieker die in de Criterion Collection van games thuishoort. Althans, als er zo’n verzameling zou bestaan, zou Mafia daar dan tussen horen, vraag ik Devin. Maar zijn mediatraining kickt in terwijl hij een standaard antwoord geeft die hij waarschijnlijk voorradig heeft als hij een vraag niet helemaal snapt:

Ik heb fijne herinneringen van toen ik Mafia voor het eerst speelde in een tijd toen openwereldgames nog redelijk nieuw waren wat betreft een grote, open stad die je kan ontdekken. Ik genoot echt van het gefocuste verhaal, toen het uitkwam, 15 jaar geleden, in 2002. Ik weet nog dat ik het speelde en één van de dingen die mij echt opviel was het gevoel dat je kreeg toen je je bij de Saliere-familie voegde en je leerde wie alle verschillende personages waren…’ 

Okay, zijn mediagetrainde ode aan Mafia ging nog een tijdje door, dus ik ging er voor het gemak maar even vanuit dat het antwoord op mijn vraag ‘ja’ was. Wat mij betreft is dat het in ieder geval wel en het zal me benieuwen hoe Criterion-waardig de Definitive Edition zal zijn.

Mafia: Definitive Edition staat gepland voor 25 september. De remaster van Mafia 2 en heruitgave Mafia 3 zijn al uit.

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord