Little Nightmares 2 preview (PC) - Een terugkerende nachtmerrie 

Little Nightmares 2 preview (PC) - Een terugkerende nachtmerrie 2020-11-04T11:56:18
Het griezelen houdt dit jaar maar niet op voor Dakota. Hij kreeg namelijk de kans alvast met Little Nightmares 2 aan de slag te gaan. Bewapend met een zaklamp en goede gedrag trok hij eropuit om zich te laten onderdompelen in de grimmige wereld van Tarsier Studios.

Little Nightmares is een unieke horrorplatformer met vrij laagdrempelige puzzels. De game leunt dan ook voornamelijk op het horrorelement, want platformen voelt in het eerste deel niet altijd even soepel en de puzzels zijn vaak zo opgelost. Het zit ‘m vooral in de beleving die de game weet te leveren. De balans tussen hersenloos griezelen en vakkundig overleven is iets wat Little Nightmares onderscheidt van zijn genregenoten, en de sfeer niet te vergeten! Dus wat kunnen we verwachten van het welverdiende deeltje twee? Is de platformactie verbeterd of wordt er toch meer ingezet op de duistere sfeer en schrikken we ons om de haverklap een hoedje?

Natuurlijk, een ziekenhuis

Vaker dan je liefhebt spelen horrorverhalen zich af in een ziekenhuis, zo ook mijn previewsessie. Zonder al te veel voorkennis van het verhaal begint het avontuur in een kil ziekenhuis vol met houten poppen. Vrijwel alles in het ziekenhuis lijkt buiten werking, op een paar knipperende lampen na. Spelers worden voor een open lift gedropt en moeten zelf maar uitzoeken wat de bedoeling is. Gelukkig valt de schakelaar naast de lift behoorlijk op. Het omhalen van die schakelaar is vrijwel het eerste wat je probeert.

Natuurlijk lukt dat niet direct en moeten spelers een vinden om stroom op de schakelaar te krijgen. Om dit te bewerkstelligen moeten er stoppen gevonden worden, om zo de stoppenkast aan de praat te krijgen. Deze vossenjacht leidt spelers uiteindelijk over een hele verdieping van het ziekenhuis. Onderweg kom je de meest angstaanjagende dingen tegen zoals bewegende poppen, kruipende handen en zelfs een rottend lichaam in een badkuip.

Little Nightmares 2

Des te meer zielen..


In tegenstelling tot het eerste deel sta je er in deel twee niet alleen voor. Dit keer kruipt de speler in de huid van de jongen Mono, een klein mannetje met een zak over zijn hoofd. Bijgestaan door het meisje Six, natuurlijk de protoganist van het eerste deel, probeert Mono zich een weg door het benauwende ziekenhuis te banen. Het meisje in de gele regenjas doet het in Little Nightmares 2 iets rustiger aan en laat Mono vooral het zware werk opknappen. Het gros van de previewsessie doet Six dus een stapje terug en wordt ze vooral gebruikt als opstapje voor Mono.

Het is wel mogelijk om Six te roepen en zelfs haar hand vast te pakken, als ze in staat is om bij je te komen natuurlijk. Vaak wordt haar weg versperd door allerlei obstakels en is het aan jouom de weg vrij te maken zodat beide personages herenigd kunnen worden. Nutteloos is Six echter niet. Zoals gezegd maakt ze het voor de speler mogelijk om net wat hoger te springen. Verder kan Six barrières verwijderen, terwijl Mono het opneemt tegen bloeddorstige handen en schiet ze te hulp bij het oplossen van puzzels en dergelijke.


Little Nightmares 2

Zenuwslopende gameplay

Naast het enge sfeertje en de nare omgevingen, weet Tarsier Studios het horrorgevoel ook over te brengen in de besturing van de game. Het is namelijk niet mogelijk om zomaar even door de game heen te scheuren. Behalve het feit dat de kinderen kleine beentjes hebben en dus niet zo snel zijn, is het sowieso vaak niet verstandig om je te haasten. Zo werd ik tijdens mijn speelsessie opgezadeld met een donkere kamer vol poppen, waar aanvankelijk helemaal niks mis mee lijkt te zijn. Uiteraard is dit niet het geval en beginnen de houten levensvormen allerlei onnatuurlijke bewegingen te maken zodra je langsloopt.

Rennen voor je leven heeft daarbij geen zin; de poppen hebben immers veel langere benen en halen je zo in. De truc is om met je zaklamp in het gezicht van de poppen te schijnen, zodat ze niet kunnen bewegen. Dus in plaats van rennen, loop je heel voorzichtig door de kamer en langs te poppen. Er is simpelweg geen andere optie, en dat maakt het megaspannend.

Soms is de gameplay echter meer frustrerend dan zenuwslopend. Het verplaatsen van een doos gaat echt tergend langzaamzeker als je het idee hebt dat je elk moment gegrepen kan worden door zo’n pop. Uiteraard begrijp ik dat het zwaar is voor de kinderen om gigantische dozen te verplaatsen of hamers op te tillen, maar keer op keer doodgaan omdat het niet snel genoeg gaat, werkt op den duur wel op de zenuwen. Het is te hopen dat de besturing went, of dat er nog mechanieken achter de hand gehouden worden die de frustratiemomenten opheffen. Het zou niet verkeerd zijn als de game op sommige momenten het tempo iets opschroeft.

Little Nightmares 2

Een bekende droom

Dat geldt eigenlijk voor de meeste elementen in de game. De puzzels zijn vermakelijk, maar weinig vernieuwend. De sfeer is griezelig, maar ongeveer net zo eng als in het eerste deel. Daarnaast is het jammer dat de rol van Six weinig teweeg lijkt te brengen - een co-op modus was bijvoorbeeld erg vernieuwend geweest, maar die is er niet.. Begrijp me niet verkeerd, meer Little Nightmares is zeker welkom, maar vooralsnog lijkt dit tweede avontuur meer van hetzelfde. Het is te hopen dat het vervolgdeel van Little Nightmares 2 uiteindelijk niet alleen voelt als extra content, maar als een volwaardige nieuwe game.

Little Nightmares 2 verschijnt 10 februari 2021 voor PlayStation 4 en Nintendo Switch, en verschijnt een dag later voor Xbox One en PC.

REACTIES (10) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord