LawBreakers - Preview 

LawBreakers - Preview 2016-04-21T15:46:06
Na haar ontmoeting met Cliff Bleszinski loopt Alie met haar hoofd in de wolken… Zouden het zijn charmes zijn waardoor ze zich nu zo licht als een veertje voelt? Of heeft het meer te maken met zijn game LawBreakers, waarin je de wetten van de zwaartekracht mag tarten?

Op het moment dat ik deze preview tik, ben ik net terug van een trip naar Raleigh, North Carolina. Wellicht op het eerste gezicht niet de meest logische bestemming voor een persreis. Althans niet totdat je op bezoek bent geweest bij Boss Key Productions waar een vijftigkoppig team zwoegt op LawBreakers. Deze first person arena shooter wordt de eerste game van de ontwikkelaar, die in 2014 opgericht werd door Cliff Bleszinski en onze eigen Arjan Brussee. Morgen kunnen jullie alles lezen over wat de twee heren te vertellen hadden over hun nieuwste samenwerking, maar vandaag zal ik jullie eerst laten lezen over mijn eigen ervaringen met LawBreakers.

LawBreakers

   

De Law versus de Breakers

De mensheid heeft het weten te presteren om de maan te laten exploderen. Dat leverde op aarde fikse aardbevingen op, maar zorgde er ook voor dat onze zwaartekracht behoorlijk van slag is geraakt. Zo wordt de Grand Canyon bijvoorbeeld gekenmerkt door grote zwevende rotsblokken en plekken waarop de zwaartekracht vrijwel nihil is. Na een periode van wederopbouw weet de mens echter handig gebruik te maken van onze nieuwe leefomstandigheden, die bovenmenselijke krachten opleveren. Ook bendeleden, die bekend staan als de Breakers, denken hieruit een slaatje te kunnen slaan. Het is voor snode plannen immers best wel gemakkelijk als je vrijwel gewichtsloos bent. Als tegenwicht staat de Law op, die proberen de slechteriken uit te schakelen.

LawBreakers

   

Pure gameplay

In LawBreakers staat pure gameplay centraal. Voor Boss Key Productions betekent dit onder meer dat de balans van de game perfect moet zijn. Een manier om hiervoor te zorgen, is symmetrie. Zo zijn de leden van de Law en van de Breakers wat betreft abilities geheel gelijk aan elkaar, oftewel: ondanks verschillen in uiterlijk en persoonlijkheid heeft een assassin in beide teams de beschikking over hetzelfde arsenaal wapens en dezelfde aanvallen. Deze symmetrie zie je ook terug in de maps van LawBreakers. Dus om ervoor te zorgen dat de balans van de game perfect is, en er dus geen oneerlijk voordeel ontstaat voor een van de teams, zijn de helften van de map geheel gelijk aan elkaar.

Een logisch gevolg van een gebalanceerde game is dat de uitslag van een match bepaald wordt door de skills van de teams. Ik geef eerlijk toe dat ik niet heel erg geoefend ben in het shootergenre (lees: mijn skills niet zo groot zijn), maar sowieso lijkt LawBreakers een behoorlijk pittig spelletje te worden. Met deze game wil Boss Key Productions namelijk terug naar de oude shooters van weleer die allemaal een super snelle flow hadden. De game kent veel abilities, een steile leercurve en vraagt het uiterste van je reactiesnelheid.

LawBreakers

   

Een schaakspel

Brussee vergelijkt LawBreakers in het interview dat ik met hem deed een aantal keer met schaken. Naar mijn idee een goede vergelijking, aangezien de game een beroep doet op je tactisch vermogen en je daadwerkelijk te midden van de snelle gameplay dwingt na te denken over mogelijke approaches en routes door de map. Stel je voor dat je hebt gekozen voor het sterkste, maar langzaamste personage: de titaan. Aangezien deze klasse flink wat health heeft, kan hij prima een paar kogels verdragen. Zodoende is het voor hem een goede optie om door het midden van de map te reizen waar hij met zijn rocket jump zomaar vlakbij de vijandelijke basis eindigt. Een assassin daarentegen is van zichzelf al sneller, maar ook kwetsbaarder. Met haar kun je daarom wellicht beter langs de buitenrand van de map slingeren en de basis van bovenaf benaderen. En als een andere tactiek even wat handiger lijkt, kun je trouwens ook gewoon van personage switchen. Daarmee wordt LawBreakers inderdaad een soort schaakspel, waarin je afhankelijk van je klasse en abilities na moet denken over je volgende zet.

LawBreakers

   

Spanning en sensatie

Cliff Bleszinski zit naast me. Samen proberen we de batterij te stelen, waarvan de charge inmiddels gevaarlijk richting de 95% loopt. Samen met de grote man achter Unreal Tournament en Gears of War weet ik me uiteindelijk een weg te banen naar de vijandelijk basis. Aldaar leg ik al snel het loodje, maar Cliff weet te ontkomen. Als ik even naar zijn scherm spiek, zie ik hem handig gebruik maken van de geringe zwaartekracht: als hij achter zich schiet, wordt zijn personage naar voren gelanceerd. Niet alleen de snelste manier om het verticale level te doorkruisen, maar ook om zijn achtervolgers te verrassen met een kogeldouche. Terwijl ik wacht op mijn respawn zie ik Cliff de batterij in onze basis plaatsen. Het is nu alleen nog maar een kwestie van verdedigen. Ik dash naar de basis en verschans me op de bovenste verdieping, waar inmiddels de andere vier leden van mijn team zich ook verzameld hebben. De tegenpartij doet nog een laatste aanval, waarbij een assassin me nog bijna weet te verrassen. Het lukt me echter haar met een shockwave van me af te houden, terwijl de laatste seconden aftikken en we glorieus winnen.

Persoonlijk vind ik een van de tofste dingen aan LawBreakers dat matches tot de laatste seconde spannend blijven. Voor de grap stelde ik dat de arena’s in deze shooter me verdacht veel deden denken aan de arena’s in World of Warcraft, maar eigenlijk is dat best een goede vergelijking. Met een uitgekiende balans en een getalenteerd team kan de gehele afloop van de match zomaar omslaan. Neem bovenstaande Overcharge-modus: de batterij die beide teams in hun basissen proberen op te laden, verliest zijn charge niet wanneer deze gestolen wordt. Dat betekent dat een team de batterij tot 99% opgeladen kan krijgen, maar wanneer het ’t andere team lukt deze op het nippertje te stelen en in hun eigen basis te plaatsen, kunnen zij alsnog zomaar winnen.

LawBreakers

   

Stevige concurrentie

De basis van LawBreakers belooft dus solide te worden: de matches zijn spannend, gebalanceerd en vragen het uiterste van je skills. Het is echter de vraag of de game zich daarmee alleen voldoende weet te onderscheiden van onder meer Overwatch en Battleborn. Sowieso belooft de game van Boss Key Productions dus een stuk moeilijker te worden om op te pakken, maar daarnaast is de look en feel van de game ook volwassener dan die van de concurrentie. Dit uit zich onder meer in een minder cartoony stijl, en meer bloed en gevloek.

Een van de meest kenmerkende elementen van LawBreakers is natuurlijk de grote rol die voor de zwaartekracht is weggelegd. Anders dan je wellicht zou verwachten, zijn het niet eens zozeer de maps zelf die bol staan van zaken als gewichtsloosheid, maar is de zwaartekracht vooral geïntegreerd in de abilities van de personages. De map die ik mocht checken, Grandview, kent bijvoorbeeld alleen in het midden een grote bel waarbinnen je personage zo goed als gewichtsloos is, terwijl alle personages diverse attacks hebben die de zwaartekracht manipuleren. Brussee wist me trouwens wel te vertellen dat andere maps nog veel gekkere dingen zullen gaan doen met de natuurkracht.

LawBreakers

Jammer genoeg kon ik tijdens mijn bezoekje aan Raleigh nog maar een van de maps uit de game checken. Ik ben daarom vooral erg benieuwd hoe de interactie tussen de abilities van de personages en de elementen in de maps uit gaan pakken. Maar goed, iets zegt me eigenlijk dat het niet meer al te lang zal duren voordat ik LawBreakers tijdens een van de komende (early access) alfa’s op Steam verder mag gaan verkennen.

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord