Kirby Triple Deluxe - Preview 

Kirby Triple Deluxe - Preview 2014-03-10T16:45:32
De allereerste Kirby platformer voor de 3DS! Daar kunnen we natuurlijk maar één man op zetten: Jurjen. Onze Nintendo enthousiast nam een kijkje in deze nieuwe wereld van Kirby en schreef er een stukje voor jullie over. Ook krijg je in deze preview een klein inzicht in zijn angstaanjagende inlevingsvermogen als het op gewelddadig herdershonden aankomt.

Dit is een aangepaste/ingekorte versie van Jurjens preview in PU #3 (nu in de winkel). 

Als ik aan Nintendo denk, zie ik een jonglerende octopus die probeert honderd ballen hoog te houden. Of zoiets.

Feit is dat de Japanse spellenreus gewoon niet meer kan stoppen met series als Super Mario. Of Mario Kart. Of Mario Party. Of Pikmin. Of Advance Wars. Of Star Fox. Of Pokémon. Of Smash Bros. Of Zelda. Of Donkey Kong. Of Metroid. Waar blijft de nieuwe F-Zero trouwens? Of de volgende Animal Crossing? Fire Emblem? Er moet steeds weer een nieuw deel in elk van die series komen, anders worden fans, winkeliers, aandeelhouders en Jurjen Tiersma boos. En terecht, want sommige dingen zijn te mooi om mee te stoppen.

Opeens staat me het beeld voor ogen van een giraffe met honderd stroppen om zijn nek. Maar goed, ik zal je mijn metaforen verder besparen. Laten we eens kijken naar het nieuwste deel in een serie die óók als een molensteen om Nintendo’s nek hangt: die van Kirby.

 

Zwarte aap

Kirby Triple Deluxe is de dertiende Kirby-platformer in de geschiedenis van ons zonnestelsel en de eerste voor de 3DS. Bij het ontwikkelen van dit spel heeft ontwikkelaar HAL Laboratory handig gebruik gemaakt van Nintendo’s basisregels voor sequels. Deze luiden als volgt: (1) Gebruik alles wat goed was aan de voorganger. (2) Maak nieuwe levels. (3) Voeg een nieuwe spelmogelijkheid toe (eentje waar mensen enthousiast door raken). (4) Debuteert de franchise op een nieuw systeem? Laat dan de speciale functies van dat systeem niet onbenut.

Opeens zie ik een grote zwarte aap voor me die aan een hendel draait om geld te drukken. Maar vergeet de vreemde metaforen, laten we eens kijken in hoeverre HAL zich als een marionet in handen van de duivel aan de sequelregels van Nintendo heeft gehouden.

 

Miertjes

Kirby Triple Deluxe heeft dezelfde knallende kleuren en spectaculaire mogelijkheden om omgevingen te slopen als voorganger Kirby’s Adventure Wii, die in 2011 verscheen. De controls en veel van de kopiekrachten zijn (bijna) identiek. Dus aan puntje (1) is beantwoord.

En natuurlijk zijn er (2) nieuwe levels, waarbij dit keer veel gespeeld wordt met het heen en weer springen tussen voorgrond- en achtergrond.

Dé nieuwe spelmogelijkheid (3) is dit keer een hyperzuigkracht die je bomen, achtergronden en reusachtige vijanden laat opslokken. De hyperzuigkracht moet je ook gebruiken in puzzels, bijvoorbeeld om grote blokken op elkaar te zuigen, of om een sloopkogel tegen een muur te laten vallen.

En wat punt (4) betreft: jawel, Kirby debuteert op de 3DS, en dus worden alle speciale functies van dat systeem optimaal benut.

Ik zie vlijtige miertjes die netjes doen wat de oppermier hen opdraagt.

 

Luiaard

Laat ik nog even voortborduren op punt (4) en iets vertellen over het 3D-effect. Dat werkt subliem in dit spel, zeker in de vele speciaal daarvoor gemaakte momenten, waarin bijvoorbeeld een trein vanaf de achtergrond naar de camera toe rijdt, of Kirby een vijand richting camera smijt. Er zijn zelfs kleine puzzeltjes die het gebruik van het 3D-effect min of meer vereisen.

Om nog even als een luiaard in een boom op punt (4) te blijven hangen: de bewegingsbesturing wordt ook al zo goed gebruikt! Je moet de 3DS bijvoorbeeld kantelen om een bak water om te kiepen of een blok met een brandende lont te verschuiven. De puzzeltjes waarin je dit soort mogelijkheden benut, maken de game ook een stuk minder rechttoe-rechtaan dan de voorganger op de Wii, dus winst aan alle kanten.

Ik moet ‘m nog effe uitspelen en de Extra Mode proberen, maar dit belooft een sequel te worden die de voorganger overtreft en de naam Triple Deluxe ook echt verdient. Goed werk, mieren!

Verwachting

Je kunt problemen hebben met Nintendo, voorspelbare sequels, Kirby, of mijn flauwe metaforen; het maakt mij allemaal niet uit: van dit soort spellen ga ik grijnzen als een herdershond die net een flamingo heeft doodgebeten.

REACTIES (4) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord