Hyper Scape preview – Neo Arcadia is één grote speeltuin 

Hyper Scape preview – Neo Arcadia is één grote speeltuin 2020-07-03T10:21:42
Hoge gebouwen, wapens, bizarre vaardigheden en slechts één winnend team. Juist, een nieuwe battle royale-game. Tijd om onze specialist Dakota op pad te sturen om de game alvast kort onder de loep te nemen. Vandaag lees je Ubisofts Hyper Scape een beetje te pruimen is.

Na een aantal hints van insiders lanceerde Ubisoft maandag plots een website die alles te maken heeft met het nieuwe project van Ubisoft Montreal. De website zou tot het bedrijf Prisma Dimension horen, dat zich specialiseert in ‘directe neurale simulatie’. En dat is wel zo handig, want Hyper Scape speelt zich af in een virtuele wereld waar van alles mogelijk is.

Logo

Neo Arcadia

In tegenstelling tot andere battle royale-games, speelt Hyper Scape zich dus af in een virtuele wereld, en wel in de futuristische stad Neo Arcadia. Deze stad bestaat uit verschillende trekpleisters, ook wel sectors genoemd. Deze sectoren vallen gestaag weg naarmate een match vordert, vergelijkbaar met de storm van Fortnite. Hoe groter de sector, hoe beter de loot. Wanneer je er dus voor kiest om in het drukbezette Red Tiger-gebied te landen, is de kans groot dat je niet alleen bent. Daarentegen is de kans ook groot dat je beloond zal worden met een lekkere loot. En goede loot zal je nodig hebben; de time-to-kill is namelijk behoorlijk laag in Hyper Scape. Dat is voor mij wel een struikelblok. Zo was het vrijwel onmogelijk om minderheidssituaties te winnen, omdat vijanden niet kon afmaken. Maar misschien ben ik gewoon nog niet goed genoeg.


In de meeste battle royale-games gaat de kwaliteit van loot boven de kwantiteit. Dus met een beetje geluk kunnen kleine dropspots hetzelfde resultaat opleveren als prominente plekken. In Hyper Scape werkt dit echter net even anders. Het is namelijk zo dat wapens samengesmolten kunnen worden. Wanneer jij dezelfde sniper drie keer vindt, betekent dat dus dat je wapen gestaag beter wordt.
Zo kan het zijn dat je magazijn groter wordt of dat je deze sneller kunt herladen. Dat geldt trouwens niet alleen voor wapens, want er bestaat namelijk ook nog zoiets als hacks.

Neo Arcadia

Hekkie?

Ubisoft heeft namelijk een nieuwe invalshoek gevonden wat persoonsgebonden vaardigheden betreft. In tegenstelling tot games als Apex Legends en Fortnite kunnen spelers in Hyper Scape hun eigen vaardigheden bepalen. Naast wapens liggen er namelijk ‘hacks’ verspreid over de map. Deze hacks kunnen jou net dat beetje voordeel bieden om een gevecht te winnen of om succesvol te ontsnappen. Zo voel ik me bijvoorbeeld al behoorlijk verbonden met de onzichtbaarheidshack. De naam verklapt het al een beetje: deze hack geeft spelers de optie om tijdelijk onzichtbaar te worden, een hele toffe en handige hack voor spelers die graag het gevecht opzoeken maar al snel in een hinderlaag lopen (zoals ik). Meer dan eens heb ik groepen vijanden om de tuin weten te leiden door plots te verdwijnen en me tijdelijk schuil te houden, en dat voelt best wel goed.

Naast de onzichtbaarheidoptie zijn er natuurlijk nog meer hacks te vinden. Zo kun je een hack vinden die de positie van nabije vijanden aangeeft en is er een hack die je tijdelijk voorziet van extra armor. Een andere hack die ik kort wil aanhalen is de stuiterbalhack. De stuiterbalhack? Ja, de stuiterbal-hack. Wanneer deze kracht wordt in gezet, wordt jouw personage omhuld door een gigantische bal waarmee je vrolijk over de map kan stuiteren en ik heb hier intens van genoten. Erg nuttig is het niet, want iedereen ziet precies waar je bent. 

Hack

Parkour!

Een ander punt waarop de nieuwe first-person battle royale shooter van Ubisoft zich weet te onderscheiden, is de ongekende bewegingsvrijheid. Laten we beginnen met het feit dat er geen sprake is van fall damage. Ik ben er sowieso van overtuigd dat valschade de battle royale-ervaring in de weg staat, en kennelijk is Ubisoft het met mij eens. Naast het weglaten van valschade, introduceren zij de double jump in het genre. Dat is nog niet alles; het is namelijk zo dat je praktisch alles wat je tegenkomt in de map kunt beklimmen. Dat zorgt ervoor dat er een compleet nieuwe dimensie wordt toegevoegd aan het kat-en-muisspel.


In een kort interview met Jean-Christophe Guyot, creatief regisseur van Hyper Scape, kwam het free-run-aspect al snel naar voren. Zo gaf de regisseur aan dat de stedelijke omgevingen niet alleen perfect passen in een virtuele wereld, maar ook bij het stukje parkour dat de game met zich meebrengt. Zo is het mogelijk om praktisch de hele map over te steken zonder de grond te raken. Volgens Guyot kwam dit tijdens de ontwikkeling een beetje vanzelf tot stand, en kwam het team geleidelijk tot de conclusie dat het tof zou zijn als je bepaalde sprongen kon blijven maken. Dat betekent overigens niet dat je direct veilig bent. Zo ben ik behoorlijk hard kapotgeschoten terwijl ik aan het double jumpen was van gebouw tot gebouw.

Parkour

Voor de contentmaker

Hyper Scape is ontwikkeld in samenwerking met Twitch met als doel de game zo interessant mogelijk te makers voor contentmakers én kijkers. Zo is het mogelijk om kijkers een directe uitnodiging te versturen voor jouw lobby. Dat wordt pas echt interessant wanneer de game in master-modus wordt gespeeld. Wanneer deze modus is ingeschakeld, krijgt de streamer namelijk invloed op bepaalde gebeurtenissen die in-game plaatsvinden. Dat betreffen speciale rondes waarin spelers bijvoorbeeld hoger kunnen springen, of extra armor kunnen krijgen. Het mes snijdt overigens aan twee kanten: kijkers kunnen ook stemmen op dit soort speciale rondes als ze kijken. Deze extra opties klinken veelbelovend, maar het is de vraag hoeveel mensen werkelijk gebruik zullen maken van deze functie. Bovendien heb ik deze mogelijkheden nog niet in actie gezien, hoe goed het werkt weten we dus nog niet.

Een grote speeltuin

Het stukje parkour voegt een nieuwe dimensie toe aan het overleven in een grote map, want wanneer je de besturing eenmaal onder de knie hebt verandert Neo Arcadia in één grote speeltuin en wordt het kat-en-muisspel net zo belangrijk als kills maken. De optie om als contentmaker interactie te hebben met je publiek is daarnaast vernieuwend, hoewel in de praktijk nog moet blijken hoe goed dit werkt. Ubisoft heeft in ieder geval een interessante, nieuwe invalshoek gevonden wat battle royale-games betreft, die de uitgever best succes op kan leveren.

Hyper Scape verschijnt ergens in de zomer van 2020, een exacte datum is echter nog niet bekend. Wel weten dat de game gratis speelbaar zal zijn op PlayStation 4, Xbox One en PC.

REACTIES (5) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord