Horizon Zero Dawn gespeeld - Preview  

Horizon Zero Dawn gespeeld - Preview 2017-01-30T18:15:20
Bij Guerrilla Games waren ze wel effe klaar met de shooters, dus kozen ze ervoor om aan de slag te gaan met Horizon Zero Dawn, een open wereld RPG. Een sprong in het diepe, waarvoor de studio ook aardig wat bij moest leren. Tjeerd mocht al 4 uur proeven aan de campagne om te kijken of Guerrilla een beetje kan zwemmen of verzuipt in de ambitie.

Het compleet veranderen van genre heeft flink wat invloed gehad op de Nederlandse gamestudio Guerrilla Games. Hermen Hulst, baas van de studio, geeft aan dat de samenstelling van de studio bijvoorbeeld aanzienlijk veranderd is in de loop der jaren om de game te kunnen maken die ze volgens hem wel móésten maken. Er moesten mensen bij komen die daadwerkelijk ervaring hadden met het maken van een open wereld RPG, maar tegelijkertijd zie ik tijdens mijn bezoek aan de studio dezelfde mensen terugkomen die ook al belangrijk waren bij het maken van Killzone 

Killzone ervaring

Ik was vooral benieuwd wat Guerrilla met hun ervaring met de Killzone shooters naar het genre wilde brengen. Jan-Bart van Beek, de Art en Animation Director heeft daar wel een antwoord op: 'Bij Killzone maakten we strakke scripted gevechten, en daardoor wisten we hoe complexe AI samen kon werken. We weten hoe het is om intense actie te maken in een first person shooter, met strakke, actie gedreven controls. Dat wilden we ook naar de actie RPG brengen, want die hebben tot op een bepaald niveau nog steeds een dobbelsysteem op de achtergrond die dingen bepaalt met kansberekeningen. Maar wij willen het veel meer speler gedreven maken in plaats van baseren op statistieken.' 

   

Echte RPG

Als ik aan de slag ga met de game, zijn mijn eerste uren in de game ook de eerste uren van het begin, later mag ik ook een paar uur aan de slag verderop in de campagne. Wat opvalt is dat Horizon: Zero Dawn een oprechte actie RPG is, en dat op dat vlak niet bepaald de piemel half uit de broek wordt gehaald. De map is enorm, je kunt alles zelf ontdekken en de game zit vol met quests en kleine boodschapjes, waardoor je daar ook daadwerkelijk toe wordt uitgedaagd. Er zit een crafting systeem in waarmee je je eigen ammunitie kunt maken, wapens kunt upgraden of modifyen met de spulletjes die je uit de natuur haalt of van verslagen machines afhaalt. Door het verslaan van die machines krijg je natuurlijk ook ervaringspunten die je op hun beurt weer kunt besteden aan skills die je kunt leren. Of je die wilt besteden om de koningin van de sneak te zijn, of juist om meer power in een volle confrontatie te krijgen, dat is aan jou.  

HZD

    

Robotmagie

Zoals we in de trailer al hebben kunnen zien is de wereld prachtig gemaakt, en de magie van de robots is enorm. Iedere machine is anders en heeft zoveel dierlijke eigenschappen, dat je ze helemaal niet meer ziet als apparaten. Het mooie aan deze machines is dat ze bestaan uit allerlei unieke onderdelen, die je kunt onderscheiden door je focus apparaatje. Zo kun je erachter komen wat hun zwakke en sterke punten zijn. Soms hoef je ze helemaal niet te verslaan bijvoorbeeld, zo heb je kuddes koe-achtige robots, waarvan je kunt zien dat ze helemaal niet agressief zijn en die van je kunnen schrikken en wegrennen. Maar je hebt ook Velociraptor-robots die patrouilleren en je in een groepje aanvallen als ze je zien. Elk gedeelte van deze beesten is apart gemaakt en per onderdeel uit te schakelen, je hebt bijvoorbeeld de Scraper, die een radar op zijn rug heeft zodat hij je kan detecteren als je in de bosjes schuilt. Als je eerst die radar uitschakeltis het daarna makkelijker om het beest onschadelijk te maken.  

HZD

    

Pittige game

Horizon Zero Dawn is geen makkelijke game, ik heb echt pittige gevechten gehad, waarbij ik duidelijk een strategie moest kiezen om überhaupt een kans te maken, en vaak moest ik dan nog meerdere keren proberen. Je gaat namelijk snel dood en twee klappen van zo'n machine is gewoon dodelijk. Wegrollen is in dit geval zeker een optie, maar acht van de tien keer lig je alsnog op de grill van zo'n machine, dus close combat hack 'n slash wordt snel afgestraft. Je pijl en boog zijn dan ook heel tof om mee te schieten, je kunt meerdere soorten pijlen of bogen craften of kopen, en natuurlijk kun je vanaf een mount er ook op los knallen, maar daarnaast zul je echt gebruik moeten maken van valstrikken of wapens die wilde dinorobots af kunnen stoppen. Wees dus, zeker in het begin, voorbereid op pittige combat, edan is soms ook maar beter om er omheen te sneaken.

    

Het verhaal  

Een van de mensen die naar Amsterdam kwamen met kennis over het maken van een open wereld RPG, is  Narrative Director John Gonzalez (Fallout: New Vegas, Shadow of Mordor)de man die het verhaal mocht bedenken. Je leert het verhaal van Aloy al kennen vanaf dat ze een baby is en door de Matriarchs (hoge priesteressen) bij de Outcast Rost is geplaatst. Rost is als een vader voor Aloy, en ze komt er op de harde manier achter dat mensen die als Outcast uit de stam worden geknikkerd, vervolgens genegeerd worden door de rest van de stam. Het breekt je hart om te zien hoe de kleine Aloy door andere kinderen wordt genegeerd en zelfs gepest. Op zo'n moment, als Aloy door andere kinderen wordt bekogeld, kom je er achter dat het verhaal keuzes bevat. Kies je ervoor om de pesters keihard terug te pakken, pak je het toch wat slimmer aan, of kies je de meest vredelievende optie? Het zorgt in ieder geval voor een andere cutscene, maar het zal verder ook invloed hebben op de relatie die je verder hebt met personen in de game. Verwacht echter geen ingrijpende keuzes die het hele verhaal over de kop zullen gooien, maar het is tof om te zien dat je keuzes toch impact hebben op je speelwereld.

    

Genoeg mysterie

Er is in ieder geval genoeg mysterie om je als speler in te storten. Wat is er gaande met die stam bijvoorbeeld, wat drijft ze en wat is überhaupt de geschiedenis van de mensen die zijn afgegleden naar een primitieve leefwijze. Maar het jeukt ook ontzettend om erachter te komen wat de deal is met die robotbeesten, die vol zitten met technologie, die wapens hebben en die je kunt hacken, maar zich tegelijkertijd dierlijk gedragen: ze lopen in kuddes of juist niet en zijn jagers of juist prooi. Waar komen ze vandaan? Wanneer en waarom zijn ze gemaakt? We hebben al wat dingen kunnen zien in de story trailer die ik bijvoorbeeld super vet vond. Maar het grootste mysterie is natuurlijk in hoeverre de antwoorden bevredigend zijn, én of de gameplay niet te repetitief wordt.

Conclusie 

De vraag is hoe het verhaal zich gaat ontvouwen en of de gameplay niet teveel in herhaling gaat vallen, maar Horizon biedt toffe, uitdagende gameplay gecombineerd met een enorme, schitterende wereld en robots die waanzinnig gemaakt zijn. Ik heb er in ieder geval vertrouwen in.
De vraag is hoe het verhaal zich gaat ontvouwen en of de gameplay niet teveel in herhaling gaat vallen, maar Horizon biedt toffe, uitdagende gameplay gecombineerd met een enorme, schitterende wereld en robots die waanzinnig gemaakt zijn. Ik heb er in ieder geval vertrouwen in.

REACTIES (41) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord