God of War: Ascension preview 

God of War: Ascension preview 2012-09-17T12:56:17
Santa Monica Studios maakt het zichzelf niet makkelijk met God of War: Ascension. Niet alleen wordt de game een prequel, het is tevens de eerste GoW met multiplayer! Toch kwam Jan tevreden terug uit de States en bulderde bij binnenkomst op de redactie: THIS… IS… SPARTAAAAAA!!!
‘Welkom bij het slechtst bewaarde geheim uit de industrie, welkom bij God of War: Ascension’, aldus Todd Pappy, game director van de nieuwe GoW. Pappy heeft zijn humor nog niet verloren, al hebben er vast wat medewerkers een oorvijg gekregen naar aanleiding van hun iets te enthousiaste CV’s op Linkedln. Door hen werd het bestaan van God of War 4 al heel vroeg de ether in geslingerd. 
 
Wat het gamejournaille en alle fans de afgelopen maanden echter niet konden bevroeden, was dat het uiteindelijk geen vervolg maar een prequel betreft. En bovendien een met een …. tromgeroffel, trompetgeschal… dikke, vette, bloederige, epische multiplayer modus. 
 
Geen paniek
Over een potentiële GoW-multiplayer, in welke vorm dan ook, gonste het al sinds het tweede deel, maar met Ascension is ‘t dan eindelijk zover. Mijn aanvankelijke teleurstelling (‘Wat?!! Geen singleplayer-presentatie?’) maakte al snel plaats voor gezonde interesse (‘Dit ziet er goed uit…’) dat gaandeweg overging in enthousiasme (‘Dit wil ik spelen!’). Voordat nu hele volksstammen in paniek raken: GoW: Ascension zal uiteraard ‘gewoon’ een singleplayer story modus bevatten, maar die wordt waarschijnlijk pas op de E3 uit de Spartaanse lendendoeken gedaan. 
 
Van sterveling naar god
Wat moet je je voorstellen bij die multiplayer God of War-style? Nou, dezelfde brute combo’s en bloederige combat zoals je die gewend bent van Kratos, alleen dan nu voor twee tot en met acht spelers in uiteenlopende arena’s, tegen en met elkaar. Het idee is dat jij, de speler, samen met andere stervelingen voor het plezier van de Goden gaat strijden en verschillende testen doorstaat. Het wordt een strijd op leven en dood, en iedere sterveling vecht om bij de Griekse Goden in een goed blaadje te komen. 
 
De bedoeling is dat je als speler een ontwikkeling doormaakt van gewone sterveling tot een God; tot op zekere hoogte vergelijkbaar met de reis die Kratos maakte in GoW 1. Deze ontwikkeling mag je letterlijk nemen: al hakkend, beukend en klievend verdien je punten (feitelijk XP) en favor, waardoor je sterker wordt, betere wapens en armor krijgt, meer special combo’s vrijspeelt, magische vaardigheden uitbouwt en langzamerhand steeds meer uitzonderlijke krachten verdient. 
 
 
Voor poseidon! 
Je begint de multiplayer met het kiezen van een van de vier Goden waaraan je je lieert: Zeus, Poseidon, Hades of Ares. Afhankelijk van de alliantie die je kiest, stel je een personage samen. Tijdens de demonstratie speelden we een team-versus-team battle met vier tegen vier spelers. Het team waarop ingezoomd werd (voor demodoeleinden) was duidelijk zichtbaar  gelieerd aan Poseidon. De meeste krijgers liepen rond met een enorm drietandzwaard en armor geïnspireerd op de Kraken. 
 
Iedere God kent specifieke wapens, armor sets en vaardigheden maar tegelijkertijd houden de Goden ervan de boel te fokken. Het komt regelmatig voor dat de Goden items in de arena’s droppen die ieder team kan gebruiken zoals bijvoorbeeld de Blades of Olympus, de hamer van de Barbarian Lord (die Kratos verslaat met behulp van Ares) of het Artemus Blade. Daarnaast staan er diverse iconische chests in het level om health en magic aan te vullen. 
 
Dodelijke traps 
In onze demo was het de bedoeling een gi-gan-tische geketende Cyclops (denk maatje Titan uit God of War III) te vermoorden om ons aan de Goden te bewijzen. Voordat je het reusachtige monster schade toe kunt brengen, dien je twee keer twee enorme radarwielen te activeren. Feitelijk zijn dit de Domination points in de map waarom gevochten wordt. Wanneer je een installatie lang genoeg bezet hebt en activeert, wordt een reusachtige ketting ingehaald. Wanneer ook de tweede ketting binnen getakeld wordt, zal het enorme monster tot aan de rand van de arena gedwongen worden. 
 
Deze bewuste arena bestond uit een boven- en onderlaag. Op iedere verdieping bevond zich een radarwerktuig en traps die je kunt activeren; in dit geval een rooster met vuur en een plateau met spiesen. Terwijl sommige krijgers bruut aan het hack & slashen waren, compleet met combo’s waar Kratos goedkeurend naar zou knikken, waren andere spelers de traps aan het activeren om het vijandelijke team dwars te zitten. De onderlinge combat kent heuse finishing moves waarbij je je zwaard in de hals van je tegenstander steekt en halverwege zijn ribbenkast naar beneden klieft, terwijl het bloed in het rond spuit. 
 
Genadeklap
Uiteindelijk kreeg het Poseidon team de overhand en kwam er met veel kabaal een Goden-wapen uit de hemel naar beneden vallen. Het betrof de God Spear, een snel en magisch longrange wapen waarmee je vijanden maar ook de Megaclops (zoals ontwikkelaar de onwaarschijnlijk grote cyclops noemde) te lijf gaat. 
 
Wanneer het enorme monster genoeg klop heeft gehad, is het tijd voor de genadeklap, maar niet voordat eerst een van de Poseidon krijgers met een werpketting de wang van het gigantisch beest perforeerde om die vervolgens met een ferme ruk open te rijten. Terwijl het beeldvullende gedrocht het uitschreeuwde van de pijn en de twee andere Poseidon krijgers de kapot gesneden tronie van het beest bestookten, maakte de speler met de God Spear zich op voor een aanloop en wierp met zijn laatste krachten het Goddelijke wapen in het ene oog van de Megaclops. FLASH! MEGABRUL! TROMPETGESCHAL! Einde gevecht. 
 
GoW-gevoel
Wow. Dat was me wat. Na de demonstratie moest ik echt even bekomen van hetgeen me zojuist getoond is. Het roept tegelijkertijd veel vragen op (waarop ik ontwijkende antwoorden kreeg) maar feit is dat de multiplayer absoluut het God of War-gevoel huisvest. Hoe je precies levelt, wat het verschil is tussen favor en XP punten, hoe de punten verdeeld worden over je team en over je individuele prestaties, welke wapens, skills en armorsets je allemaal krijgt, hoe de balans van de Goden krijgers onderling zal zijn… dat zijn allemaal vragen voor een later stadium. Maar ik weet wel dit: ik kan niet wachten om zelf mijn handen om de controller te vouwen en mijn multiplayer-queeste van sterveling naar God te gaan maken. 
 
Verwachting:
Multiplayer in God of War? Jawel, en hoe! De variatie, de graphics en de brute combat zal iedere God of War fan bekoren. Natuurlijk smacht ik nog altijd naar singleplayer info maar de multiplayer component heeft Goddelijke potentie. 
 

REACTIES (16) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord