Gears Tactics - Tactisch doen, maar dan zo snel mogelijk! - Preview 

Gears Tactics - Tactisch doen, maar dan zo snel mogelijk! 2020-03-27T12:01:14
Ja hoor, daar is XCOM-fanboy Wouter weer! Je komt ook nooit van die turn-based-evangelist af als er constant games in het genre uitgebracht worden… Want ook nu zit er weer eentje aan te komen die om de beurt strategisch wil doen, en wel eentje in een vrij bekend universum: Gears Tactics.

Nog amper bekomen van mijn verloren savegames in het ongelooflijk uitgebreide en indrukwekkende Phoenix Point en nog steeds wachtend op de aankondiging van XCOM 3, kwam Gears of War Tactics plots uit de lucht lazeren. Opeens had er iemand een slim idee: waarom de camera in de Gears of War-engine niet omhoog gooien en naar beneden richten, zodat we deze shooter, die toch al cover based is, in een ander populair genre kunnen veranderen?

Er zijn waarschijnlijk weinig hardcore shooterfans die heel erg staan te springen om het idee, maar ik vind het eigenlijk best wel een goeie. Want ondanks dat Gears 5 een fucking goede game is, kan de reeks best wel een spin-off gebruiken in een ander genre om te zorgen dat de franchise relevant blijft. En bovendien: des te meer (goede) turn-based strategiegames, des te beter!

Gears

Turn-based runs the world

Ik ga niet het hele turn-based genre regel voor regel uitleggen, maar belangrijk om weten is dat een game zoals XCOM het populair heeft gemaakt, draait om tactische gunfights die om de beurt uitgevochten worden. Dat betekent dat je met wat soldaten een strijdveld opgaat dat vanaf een isometrisch gezichtspunt bekeken wordt, je ze zo slim mogelijk plaatst, het liefst achter dekking, en dan afwacht wat de vijand doet.

Gears Tactics verandert in eerste instantie weinig aan dat concept, behalve dat het speelveld niet verdeeld is in hokjes. Niet ‘grid-based’ dus, of in ieder geval niet zichtbaar, dus kan iedereen staan en gaan waar ze maar willen en vergrendet de cursor zich niet op een specifieke plek op het net. De meeste turn-based games hebben inmiddels al geen (zichtbare) grid meer, dus heel schokkend is deze verandering niet. Hebben we nog iets anders waar Gears Tactics zich mee gaat onderscheiden, The Coalition?

Gears

Gears Tactics wil snel doen

Opvallend genoeg wordt er aan het begin van de presentatie die ik bijwoonde van Gears Tactics heel erg de nadruk gelegd op de snelheid van de game. Je kan wel zo lang als je wil doen over de beslissingen die je moet nemen tijdens je beurt (zou ook wat zijn als dat niet zo was!), maar tussendoor gaat Gears Tactics volgens de makers als een gek. Misschien omdat het een beetje de Gears of War-manier is en ze ook de spelers van de hoofdserie willen meekrijgen, maar liefhebbers van turn-based tactics worden volgens mij niet heel warm van deze haastige woorden. Volgens mij slaat het vooral op het feit dat er verder geen base management of iets anders in Gears Tactics lijkt te zitten; het richt zich simpelweg op de gevechten en het upgraden en customizen van je manschappen.

Het verhaal wordt met cutscenes uit de doeken gedaan. Ze zien er net even een graadje minder indrukwekkend uit dan die van Gears 5, maar je hoeft je tussen de missies door niet druk te maken over het uitbouwen van een basis of het managen van missies. Jammer, want ik had Sera best nader willen onderzoeken als globe… Maar goed, best logisch dat zaken tussen de gevechten door een stuk sneller gaan als je geen gameplay hebt om dit op te vullen!

Gears

Meer action points, meer vijanden

Wat Gears Tactics wel heeft, zijn grote eindbazen, iets wat mij in Phoenix Point ook al beviel. Ik zag gameplay waarin de Gears te maken hadden met een grote Corpser, zo’n Locust-krabmonster, en hier werden aardig wat interessante, tactische beslissingen voor de voeten van de speler gegooid.

Zaken zoals E-holes (gaten in de grond waar vijanden uit spawnen), granaten schietende Boomers en natuurlijk de dreigende aanvallen van de Corpser die in beeld worden gebracht met een rode strook en waar je manschappen vandaan moet houden.

Het Gears-team bestond in dit gameplaysegment uit iemand met de sniper-, support-, scout- en vanguard-klasse, die elk hun eigen interessante skills hebben, die niet eens allemaal van XCOM geleend zijn. Daarnaast hebben personages drie action points in plaats van twee, wat er voor zorgt dat ze meer kunnen per beurt en er dus voor grotere tegenstand gezorgd kan worden. In de praktijk betekent dit meer Locust, meer geweld en - inderdaad - meer snelheid dan in andere turn-based games.

Gears

Voor andere Gears-boys

Gears Tactics lijkt vooralsnog niet een totaal andere richting in te gaan voor het hele Gears of War-universum, maar meer een uitstapje die vooral bedoeld is om PC-spelers blij te maken. Vandaar ook dat de game allemaal grafische settings heeft om mee te kloten en een benchmarkmodus om ze vervolgens mee te testen. De turn-based actie lijkt goed in elkaar te steken en ik ga er vast ook de grootste lol mee hebben, maar het ontbreken van base management is toch wel een groot gemis. Je gaat toch ook niet Gears 6 uitbrengen zonder multiplayer? Ik vind het ondanks dat het een slimme zet van Microsoft en The Coalition om een uitstapje als deze te maken, want met weinig kosten en ontwikkelkracht gaan ze iets interessant uitbrengen dat een geheel ander publiek bedient. Nu hopen dat het niet een publiek van één juichende Wouter is!

gears

Lees in PU05, eind maart in de winkels, wat Graddus van Gears Tactics vindt!

REACTIES (3) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord