Gaat Borderlands 3 de fans verbitterd maken? 

Borderlands 3 - Preview 2019-08-14T16:09:32
13 September verschijnt Borderlands 3. Raf had er al twee lange hands-ons met die game opzitten. Of daar nog snel een derde bij kon? Eentje waarin het vierde en laatste personage werd voorgesteld? Hij antwoordde met een tegenvraag uit de game.

'You wanna watch the mechanical dinosaurs fight the supermonkies?' Wie daar geen 'hell yeah!' op antwoordt, verwijs ik graag door naar Bloemschikken.nl en Hot4StoepTegels.net. In Borderlands 3 is zo’n vraag business as un-usual. En meteen ook een van de redenen waarom ik een fan ben van deze serie. Overigens: fuck iedereen die zijn twijfels heeft bij de objectiviteit van fans. Want geloof me: niemand reageert meer verbitterd dan een fan die om een of andere reden teleurgesteld is in wat een studio met de nieuwe aflevering van een reeks doet waar hij of zij echt om geeft. Het blijft uiteraard nog even afwachten tot ik de hele game op de pijnbank mag leggen, maar onlangs mocht ik er voor de derde keer mee aan de slag en met elk van die ervaringen groeit mijn geloof dat Borderlands 3 een feestje wordt.
  

Introducing: FL4K

De coverstory in een PU of 2 geleden was grotendeels opgetrokken rond de reveal van de game, waarin ik een paar uur door stukken van de game oprukte met de Siren Samara en de Operative Zane. Twee van de vier nieuwe Vault Hunters, de avonturiers-schattenjagers in dit sciencefictionuniversum. Op die E3 zelf kwam daar dan de Gunner Moze met haar Iron Bear mech bij. Deze (laatste?) perstrip voor release, voerde me naar Londen, om daar door de eerste drie uur van de game te knallen en klauwen met het vierde en laatste personage: FL4K, de Beastmaster.

 Borderlands 3
  

Schroot-eikel

Bruut eerlijk: ik vind FL4K het minst boeiende personage. Correctie: ik ga niet met FL4K spelen, maar ik kan me perfect voorstellen ergens in de loop van volgend jaar spelers tegen het lijf te lopen die me zullen proberen te overtuigen waarom zij hem juist de beste van de vier vinden. En ik moet toegeven, qua backgroundstory en persoonlijkheid is hij net zo verzorgd én oppervlakkig uitgebouwd als de andere drie. Zijn dialoog (en innerlijke monoloog) zet een arrogante en gepast emotieloze killer-robot neer. Met laconieke reacties op de chaos en waanzin waarin Borderlands 3 je van begin tot eind onderdompelt. Die oppervlakkigheid maakt niet echt uit, de échte personages in deze reeks zijn nooit de spelpersonages, maar de cast van good en bad guys die hem of haar omringen.
  

Nooit alleen

Een beastmaster dus en dat komt er in de praktijk op neer dat FL4K’s speciale vaardigheden steunen op drie verschillende monstertjes, die je uitgebreid kan upgraden en specialiseren. Ze staan allemaal hun ‘mannetje’ in combat, maar de ene is meer offensief, de andere boost vooral je verdediging en gezondheidsregeneratie. De derde leent zich dan weer meer tot team-support voor wie veel coöpt. Die beestjes zijn taai en slim genoeg om niet om de haverklap neer te gaan zodat je hen in hachelijke omstandigheden weer op de been moet helpen. Het grootste voordeel dat ik er met mijn speelstijl uithaalde was dat ze handig zijn om aggro van de vijand naar zich toe te trekken én dat je ook als single player altijd iemand in de buurt hebt die jou kan reviven. Ook nog even meegeven: met die beestjes zou je haast over het hoofd zien dat FL4K ook over een tijdelijke onzichtbaarheid-cloak beschikt. Een skill die me meer dan eens uit een shitty situatie hielp.

 Borderlands 3
  

De saus en het vlees

De keuze voor een personage en hoe je die ook nog eens helemaal naar jouw voorkeur upgrade en uitbouwt, weegt uiteraard zwaar door op de hele Borderlands 3-beleving. Ik zie het als de saus die je bij je steak kiest. Een steak met peperroomsaus smaakt helemaal anders dan met bearnaise-, barbecue- of Provençaalse saus. Maar als die steak zelf inferieur is, dan blijft die zelfs met de beste saus niet langer dan een paar happen boeien. Het vlees in Borderlands 3 is de shootergameplay. Die swingt als een tiet, met een soepele mobiliteit die neigt naar Call of Duty: Black Ops IIII en Apex Legends. Je klautert, slide, groundslammed, knalt, trapt en mêleet (mijn leraar Nederlands keert zich om in zijn graf) alsof je nooit anders gedaan hebt. Om die steak metafoor nog een laatste keer aan te halen: the meat excellent in this one is. (Yoda mag dan wel groen zijn, hij is geen vegetariër).
   

Sanctuary

Naar het einde van die eerste drie uur in de game, zette mijn FL4K voor het eerst voet op de Sanctuary, het ruimteschip waarmee je tussen verschillende planeten zal hoppen. Je wordt vrij snel wegwijs gemaakt in wie je waar kan vinden en hoewel deze fraai vermomde hub groter is dan verwacht, navigeer je vrij vlot van Moxxy’s Bar, naar Ellie’s workshop, je eigen kamer en andere locaties. En zoals je al weet kan je er permanente upgrades voor je inventory (oftewel Storage Deck Upgrades) activeren, onderweg genegeerde loot ophalen of gewoon wat hangen. Dat gestroomlijnde design met shortcuts van de Sanctuary is overigens doorgetrokken naar de rest van de game. Zo kan je bij ammo-automaten je munitie aanvullen of op vehicle points je laatstgekozen voertuig laten spawnen zonder dat je daarvoor eerst nog eens een menuscherm moet openen. Ook gestroomlijnd en ook geïnspireerd op Apex Legends: een handig ping-systeem om met je coöp partners te communiceren, die voice chat grotendeels laat bypassen. Waarvoor dank.

 Borderlands 3
  

Nipple view

Mijn derde hands-on maakte me echter ook meer attent op een paar onvolmaaktheden en ik twijfel of die er tegen release allemaal uitgehaald zullen zijn. Op de echte cutscènes na is de lipsync nog net zo belabberd als in de voorganger en zit er iets nog niet helemaal goed met de first person camera tijdens conversaties. Soms keek ik als FL4K de sirene (en een van de spelpersonages in de voorganger) Lilith soms recht in de ogen, een andere keer leek het alsof ik een kop groter was … om haar een volgende keer in de, eh, boezem te kijken. Niks mis met die boezem, absoluut niet, maar je weet wat ik bedoel. De game wil ook continue grappig zijn en het slaagt daar vaker in dan de meeste, aangenaam veel vaker zelfs, maar dat maakt het contrast met de pijnlijk minder sterke pogingen tot humor er des te groter op.
    

Schlooter

Borderlands 3 is een RPG-looter-shooter. Dat betekent dat je een lange reeks queesten volbrengt die de centrale verhaallijn weer wat verder duwen en daarnaast op eigen initiatief en risico in een shitload aan optionele zijmissies kan duiken. Heel veel van die queesten en missies zijn van de zogenaamde ‘fetch’ oftewel ‘haal me X’-variant. Het siert de ontwikkelaar dat ze die nagenoeg stuk voor stuk (ook de optionele) op een of andere manier boeiend houden of toch zeker grappig inkleden. Zo had ik het in de coverstory over een geslaagd parodiërende barista-missie, terwijl ik in het laatste uur van deze hands-on met mijn Zane van level 22 iets voor een zekere Balex deed. Een personage dat ofwel is ingesproken door Ice-T, ofwel door Ice-T betaald wordt om zijn schoonmoeder te bellen voor dagelijkse en urenlange update over haar gezwollen enkels. Een kort rondzwerven op het internet bevestigde mijn vermoedens en ik hoop snoeihard dat Balex een grotere rol krijgt dan een optreden één enkele optionele missie. Ik wist al dat de man grappig was, maar dit is stand-up, buikkramp-funny.

 Borderlands 3
  

Een liefdesbrief

De makers van de game noemen Borderlands 3 een liefdesbrief aan de fans en deze fan durft al licht te zwijmelen. De gunplay zit al retestrak, ik heb zelfs al in dit handvol uren met de game met verdriet favoriete guns ingeruild voor nieuwe favoriete guns, de RPG-fundamenten staan er, het visueel stijltje doet het nog steeds en het gore-gehalte van de eerste is helemaal terug, de nevenpersonages zijn zo memorabel als gehoopt, … kortom: er zijn nog een paar manieren waarop ze Borderlands 3 nog kunnen upfucken, maar vooralsnog ziet het daar niet naar uit.

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord