Final Fantasy VII Remake preview - FFVII wordt mijn game of the year 

Final Fantasy VII Remake - FFVII wordt mijn game of the year 2020-03-02T10:03:47
Een remake van volgens vele de allerbeste game ooit gemaakt klinkt op papier als een droom die uitkomt. Maar is het oprecht een goed idee? Kan Final Fantasy VII Remake niet alleen maar keihard tegenvallen? Doodsbang en hyped tegelijk begon Florian met zijn eerste uitgebreide speelsessie, op een preview event in Parijs.

Toen FFVII uitkwam in 1997 was het een echte next-gen ervaring. De graphics waren van een ongekend hoog niveau, de CGI filmpjes mooier dan we ooit hadden gezien in een game, de gameplay was uitgebreider dan ooit, het verhaal was vooral door de ultieme badguy Sephiroth ontzettend spannend, het materia systeem was geniaal, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het was een fantastische game waarin alles klopte en tot in de puntjes gepolijst was, en we hadden in die tijd simpelweg nog nooit zo’n soort game gezien thuis op de beeldbuis. FFVII was revolutionair.


Tech demo

De random encounters en turn-based battles waren niet voor iedereen even interessant, maar als je daar van hield en al eerder bekend mee was uit vorige Final Fantasy games en andere JRPG’s, was FFVII nagenoeg de perfecte game. Het heeft een immense indruk op me gemaakt en de game heeft sindsdien altijd een speciaal plekje in mijn hart gehad. Het plekje van de voor mij allerbeste game ooit gemaakt.

Tech

Fans droomde al jaren over een echte remake van FFVII en Square Enix zelf gooide flink wat kolen op het vuur door op de E3 van 2005 een tech demo te showen van de game, om aan te tonen wat de ontwikkelaar met de PS3 hardware kon doen. Een beetje zoals wat Quantic Dream later ook deed, met de Kara tech demo.

Tja, dat kan je doen met een project zoals Kara, maar je kunt het niet maken om fans zo lekker te maken met een tech demo van FFVII! Vanaf dat moment begonnen fans massaal te schreeuwen om een remake en, nog belangrijker, te fantaseren over hoe fantastisch dat wel niet zou zijn. Vanzelf ga je torenhoge verwachtingen maken en in je hoofd creëer je de perfecte FFVII.


Samengeknepen billetjes

In theorie is het dan ook meesterlijk dat Square Enix eindelijk overstag is gegaan en er daadwerkelijk een remake komt. Ook ik liet letterlijk een traantje van geluk over mijn wang rollen tijdens de aankondiging op de E3 van 2015. Waarom dit lange inleidende verhaal in een Preview? Omdat je goed moet begrijpen wat een onmogelijke taak Square Enix zich op de hals heeft gehaald.

Samen

In de praktijk heb je namelijk te maken met een grote groep zeer gepassioneerde fans, die FFVII inmiddels al lang als heilig hebben verklaard. Hoe maak je een remake van een game die zo’n status heeft bereikt? Het lijkt een onmogelijke opgave om niet alleen die groep hardcore fans tevreden te stellen met alle belachelijk hoge verwachtingen, maar ook nog eens de nog grotere groep nieuwe spelers aan te spreken, die het origineel van 23 jaar geleden nog nooit hebben gespeeld. Het is krankzinnig om een project als dit aan te pakken. Het kan bijna niet anders dan tegenvallen.

En vorige week was het moment waar ik al jaren op heb gewacht dan eindelijk daar. Ondanks dat ik de zeer korte demo op de Gamescom al had gespeeld, kon ik nu een paar uur lang vanaf het begin van de game lekker m’n gang gaan en voor het eerst met samengeknepen billetjes checken of de remake ook maar in de buurt komt van waar de fans al jaren over fantaseren.


Nostalgische gevoelens

Het eerste dat opviel was de muziek. Het is een feest van herkenning, maar dan geheel opnieuw ingespeeld met een orkest en het klinkt prachtig. De rillingen liepen acuut over m’n rug toen ik voor het eerst de bekende tune hoorde uit het begin van de game als je aankomt met de trein in Midgar. De nostalgische gevoelens waren toen al overweldigend.

Het tweede zijn de graphics, want holy-freaking-moly, wat ziet FFVII Remake er ongelooflijk mooi uit. Zowel in-game als in de filmpjes is dit de mooiste Final Fantasy game ooit en een van de mooiste console games van de hele generatie. Yup, eigenlijk net als het origineel op de eerste PlayStation! Hoe dat zit in het grote open wereld gedeelte van de game heb ik uiteraard nog niet kunnen checken en het is überhaupt de vraag of er open wereld gameplay in dit eerste deel van de remake zit, maar daarover later meer. Het begin van de game in Midgar is in ieder geval behoorlijk lineair en komt (daardoor?) prachtig in beeld. Pure eye candy.

FFVIIchar

De characters zijn ook bijzonder goed gelukt, aangezien ze eigenlijk precies zijn zoals je ze kent, maar dan met veel meer persoonlijkheid door de meesterlijke animaties en stemmen. In het origineel hadden de characters uiteraard nog geen stem, maar in de remake geeft het ze de nodige diepgang. Van de vrolijke sexy stem van Tifa, tot het stereotype geschreeuw vol met foute one-liners van Barret; het klopt precies met wat je in je hoofd hebt zitten. Binnen no-time was ik weer verliefd op de cast, waar ik ooit honderden uren mee op avontuur ben geweest. Alsof je ineens weer kunt chillen met een groep oude vrienden, die je dacht nooit meer te zien.


Intens gelukkig

Laat ik er verder niet omheen draaien, wat graphics, muziek, omgevingen en characters betreft is FFVII Remake de allergeilste natte droom voor de fans, die alle verwachtingen overtreft. Het is overduidelijk hoeveel liefde Square Enix heeft gestoken in het behouden van de magie van het origineel, in een mega sexy nieuw jasje. Op deze punten is FFVII Remake de allerbeste remake van een game ooit gemaakt en daar verdient Square Enix dikke respect voor. Van alles dat ik zag werd ik als hardcore fan intens gelukkig.

FFVIIwapens

Maar weet je wat het is, ik had eigenlijk niet anders verwacht. Ik wist eigenlijk wel dat de remake weer een grafisch hoogstandje zou worden en dat Square Enix echt niet zo dom is om een potje te maken van de aankleding en de characters in de game. Waar ik me, en de meeste fans, de grootste zorgen om maakte is de gameplay. Om FFVII Remake een succes te maken bij de grote massa zou er flink wat moeten veranderen aan de oldschool gameplay uit het origineel, met in het speciaal het battle systeem. En dat is waar het wringt bij de fans.


Heilig

Het gaat hier namelijk om een remake van een game en dan is het überhaupt de vraag of je veel aan de gameplay moet veranderen. Als het dan gaat om een game als FFVII is dat al helemaal een gevoelig onderwerp en ook mijn eerste gedachte was dat Square Enix daar maar beter niet mee moet kloten en zo min mogelijk moet veranderen. FFVII is heilig, daar fuck je niet mee!

FFVIIPS1

De massa vindt die oldschool turn-based battles en random encounters maar niks. De fans willen misschien die random encounters niet meer, het is immers veel toffer om de vijanden al te zien voor je ze aanvalt, maar dat turn-based battle systeem, waarbij je acties uit een menu kiest, moet eigenlijk gewoon blijven. Dat hoort bij FFVII, daar zijn we ooit allemaal mee opgegroeid. Hoe kan je als Square Enix nu zowel de fans als de massa tevreden stellen? Het is of het een, of het ander, toch?


Balans

Tot mijn grote verbazing is dit niet het geval, want Square Enix heeft een balans gevonden van real time actie en het kiezen van acties uit een menu. Met het rammen op vierkantje maak je normale attacks en als je vierkantje ingedrukt houdt maakt de character vanzelf een vette combo van attacks. Dit is allemaal in real-time en je kunt je character gewoon nog besturen. Je kunt daarnaast on-the-fly switchen tussen alle characters in je party door naar links of rechts te drukken op je D-pad. Deze gameplay is snel en een beetje vergelijkbaar met het systeem uit Final Fantasy XV.

FFVIIbattle

Voor speciale acties, zoals magic, Summons, Limit Breaks en items, heb je net als in het origineel te maken met een balkje dat vol loopt tijdens de battle. Zodra deze vol zit, kan je op kruisje drukken en verschijnt het bekende menu in beeld, waarin je met de D-pad verschillende acties kunt selecteren die je character zal uitvoeren. Zodra je op kruisje drukt, gaat de game daarnaast in een extreme slow motion, waardoor je lekker de tijd hebt om te kiezen welke aanval je gaat doen en op welke vijand. Dit heeft exact dezelfde vibe zoals vroeger bij het turn-based systeem!


Flabbergasted

Het was even wennen, maar na een paar battles werd ik er behoorlijk handig in. Met Cloud was ik aan het hakken op een vijand, switch naar Barret voor een Limit Break, switch naar Tifa voor een Cure en wat Fire op de vijand voor een Stagger, switch terug naar Cloud en druk op driehoekje voor een soort rage mode, waarbij ik de vijand helemaal de tyfus in hak met vierkantje. Het werkt ontzettend soepel, is spectaculair als een malle en blijft overzichtelijk door de slow-mo.

Flabbergasted echt. Er was behoorlijk wat media aanwezig in Parijs op het event en iedereen die ik sprak, zowel fans van het origineel als nieuwe spelers, waren onder de indruk van het battle systeem. WTF joh, wie had ooit gedacht dat een combo van real-time en turn-based zo goed zou werken? Het zou onmogelijk moeten zijn, maar Square Enix heeft een bijzonder kunstje geflikt.

FFVIIFlabber

Een paar uur later zat ik weer in de Thalys richting Nederland. Ik was voorbereid op een kleine tweestrijd. Ik was bang dat Square Enix de fans een beetje zou teleurstellen door zich toch iets teveel op de massa te richten. Ik hield rekening met dat ik misschien zelfs wel een beetje teleurgesteld zou zijn over de remake waar ik al jaren van droomde. Ik had verwacht dat Square Enix nooit mijn belachelijk hoge eisen en verwachtingen zou overtreffen. En nu denk ik alleen maar, sorry The Last of Us 2, ik denk dat Final Fantasy VII mijn game of the year wordt. Alweer.


Slappe opvulling?

Wat me nog wel steeds dwars zit, is de manier waarop de game in verschillende delen wordt uitgebracht. Deze FFVII Remake game die volgende maand uitkomt is pas het eerste deel en gaat alleen nog maar over Midgar en voor de nieuwkomers, dat is in het origineel maar een uurtje of 5. In de remake is alleen Midgar al een complete uitgebreide Final Fantasy game, die nota bene op 2 Blu-ray discs staat!

Sephidude

Het is bekend dat er meerdere delen uitkomen en ik ga er inmiddels vanuit dat dit er toch wel 3 of 4 moeten zijn. Dus wat, dit hele FFVII Remake gebeuren is een 10 jaren project voor Square Enix ofzo? Dus nieuwkomers kunnen pas het einde van het vette verhaal jaren na het uitspelen van het eerste deel ervaren? En als je van 5 uur gameplay uit het origineel een volledig nieuwe Final Fantasy game maakt, met laten we zeggen 50 uur aan gameplay, waar is de remake dan uit opgebouwd? Is het allemaal slappe opvulling? Dit zijn vragen die zwaar wegen, maar waar ik helaas nog steeds geen antwoord op heb.

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord