Far Cry: New Dawn - Preview 

Far Cry: New Dawn - Preview 2019-01-23T16:28:34
Fans van post-apocalyptische werelden kunnen de komende maanden hun hart ophalen met Rage 2, Metro Exodus én Far Cry: New Dawn. In die laatste titel vecht Graddus niet alleen tegen een geschifte tweeling, maar vooral tegen zijn diepgewortelde cynisme.

Laatst sprak ik een vriend over Ajax' Champions League-kansen tegen Real Madrid. Hij bleef maar hameren over hoe dit team 'raakvlakken met '95 heeft', en hoe enthousiaster hij werd, hoe meer ik me genoodzaakt voelde zijn euforie te temperen. 'Frenkie de Jong is geen Litmanen, vriend', en 'het verschil in budget is gewoon te groot'. Eigenlijk kwam het erop neer dat vroeger alles beter was...

Ineens drong het tot me door: ik ben een cynische oude lul geworden!

Een pijnlijk besef, en één van mijn goede voornemens voor 2019 is derhalve om weer onbevangener in het leven te staan. Ook wat games betreft. In plaats van zeggen dat Far Cry: New Dawn een 40 euro kostende reskin van deel vijf is met een geforceerd feministisch sausje, ga ik deze preview dus zonder vooroordelen in. Benieuwd hoe lang ik het volhoud...
     

Een Kim Jong-unnetje

New Dawn begint 17 jaar nadat *SPOILERS* Joseph Seed een Kim Jong-unnetje pullt en het complete Hope County met een atoombombarrage aan gort knalt. In de intro vertelt Carmina Rye (het kind van die gekke Nick Rye, jwt) hoe ze op de dag van de apocalyps geboren werd, maar pas op haar 6e verjaardag uit de schuilkelder mocht. Ze weet dus niet beter dan dat de wereld een fokked op wildernis vol roze bloemen is. De overgebleven survivors maakten er het beste van en samen creëerden ze hun eigen, veilige paradijs.

 
Zoals dat echter gaat met paradijzen kwam er op een dag een einde aan de rust toen de Highwaymen arriveerden, een groep schurken onder aanvoering van de doortrapte tweelingzusjes Mickey en Lou. Ze staken alles in de fik, nakten alle huizen leeg en het leek erop dat Hope County definitief verloren was. Met hulp van een groep rebellen op een trein (uhm, Metro Exodus anyone?) kon er gelukkig een nederzetting worden gebouwd, Prosperity genaamd, dat voor spelers als uitvalsbasis dient.

Ik moet zeggen dat de intro gelijk een goede sfeer weet neer te zetten, al had ik dat ook bij Far Cry 5 voordat het verhaal als een plumpudding in elkaa... Ohnee, ik zou niet bevooroordeeld zijn.
 

Aan de karige kant

Prosperity ligt helemaal links onderaan de originele Far Cry 5-map op de plek waar voorheen Nick Rye's vliegveld was. Ik had gehoopt dat New Dawn de héle wereld uit de basisgame zou bevatten, maar na een tochtje op de motor blijkt dat het helaas slechts om éénderde daarvan gaat; het gebied dat bezet was door John Seed. Natuurlijk, je hebt wel de Expeditions die zich op afzonderlijke, kleinere maps afspelen maar toch vind ik het als spelwereld aan de karige kant.

 
Dat gezegd hebbende zijn de Expeditions een toffe toevoeging. Tot op heden zijn er drie bevestigd, waarbij de eerste op een gestrand vliegdekschip is gesitueerd dat door de Highwayman als racecircuit wordt gebruikt. Ik moet er een koffer met GPS transmitter vinden. Eén probleem: zodra ik het ding heb merkt de vijand dat ook en komen ze in Horde-mode stijl op me af. Na een pittig gevecht weet ik de sukkels te verslaan en is een dikke zak loot mijn deel. Ha!

 
De andere twee Expeditions, op een brug in de Navajo woestijn en in een oud pretpark, heb ik jammer genoeg niet kunnen checken, maar vooral die laatste klinkt erg cool. Sowieso lijken de Expeditions prima geschikt om wat experimentele (gameplay)elementen te introduceren, dus wees niet verbaast als we ze ook in toekomstige Far Cry-games gaan zien.
    

Beer + keycard

De belangrijkste currency in het post-apocalyptische Hope County is ethanol. Met dit goedje vlieg je niet alleen naar Expedition-maps, je kunt er ook Prosperity mee upgraden. Van een tuintje voor betere med packs tot een werkplaats voor sterkere wapens: met ethanol fix je het allemaal. Je krijgt het door missies te voltooien en outposts te clearen, waarmee de overbekende gameplayloop van icoontjes afwerken toch weer het belangrijkste lijkt wat je aa... Ho, geen cynische vooroordelen!

 
De prepper stashes zijn namelijk ook weer terug en stiekem vond ik deze puzzel-achtige opdrachtjes om zeldzame loot en perk magazines te zoeken by far de leukste bezigheid in Far Cry 5. Voor New Dawn hebben deze minimissies ook niks aan creativiteit ingeboet: zo moet ik op een gegeven moment een manier vinden om een kerkbel te luiden zodat er een beer komt die een keycard heeft ingeslikt. Ker-aaazy! Nieuw zijn de supply drops die random uit een Highwayman-vliegtuig worden gegooid en waar je als de kippen bij moet zijn, omdat je vijanden (die nu trouwens een health bar boven hun hoofd hebben) er ook op afracen en hun goodies natuurlijk niet zonder slag of stoot opgeven.
 

Kom op Ubi

Het Hope County van New Dawn oogt qua locaties wat kaler, al is er nu op elke plek een X aantal items te vinden. Pas als je die allemaal hebt is de locatie gecleared. Leuk, maar kom op Ubi: net alsof jullie games nog niet erg genoeg waren voor iemand met OCD als ik! Daarnaast hebben Outposts nu meer replay value, aangezien je ze kan en zelfs móet replayen met lastigere tegenstand wil je alles unlocken.

 
Natuurlijk zit New Dawn ook weer vol recruitable vriendjes. Je doet een opdracht voor ze en hopla, ze joinen je als Gun for Hire. Bij deze figuren komt helaas toch weer een van Ubisofts grote zwaktes aan het licht: ze kunnen geen interessante personages maken. Het zijn allemaal eendimensionale clichés die hun gebrek aan persoonlijkheid compenseren door rare stemmetjes op te zetten of zo hard mogelijk te schreeuwen. Gelukkig kun je hun slappe gelul nog steeds doordrukken, maar het lijkt erop dat Ubisoft echt is blijven hangen in de tijden van Vaas Montenegro en van gekkigheid niet meer weet hoe ze grappige, boeiende of gewoon maar een béétje menselijke characters neerzetten.
 

Snelle cashgrab

Grafisch is New Dawn een mixed bag. Soms sta je op een heuvel, kijk je over de eindeloze zee groenroze vegetatie heen terwijl in de verte de rook van een Outpost opstijgt en denk je 'ja, New Dawn is echt mooi'. Vervolgens rijd je op een quad door kilometers aan kale, nietszeggende woestenij en verlang je naar het oude Hope County met z'n pittoreske dorpjes en dichte naaldbossen.

 
Wat Far Cry nog steeds als geen ander doet is een dynamische zandbak voorschotelen waarin van alles gebeurt. Vijanden die ineens door een zeearend worden aangevallen, kuddes rendieren die op de vlucht slaan omdat ik per ongeluk hun leefgebied in lichterlaaie zet met een molotov cocktail of een random handelaar langs de kant van de weg die een tikkie van mijn 4x4 krijgt, creperend op de grond ligt maar uiteindelijk beleefd 'dankjewel' zegt als ik hem revive.

Aan het eind van mijn speelsessie kom ik zelfs een gemuteerd zwijn tegen met radioactieve puisten op zijn rug. Het zijn dát soort momenten die van Far Cry: New Dawn hopelijk meer maken dan een snelle cashgrab.

Conclusie 

Jep, met een cynische blik is Far Cry: New Dawn veredelde DLC die slangen rood kleurt in plaats van groen. Toch heb ik me tijdens mijn previewsessie prima vermaakt, en lijken de nieuwe Expeditions en het uitbouwen van je basis één en ander nét genoeg op te schudden om niet van een lui knip- en plakwerkje te spreken.
Jep, met een cynische blik is Far Cry: New Dawn veredelde DLC die slangen rood kleurt in plaats van groen. Toch heb ik me tijdens mijn previewsessie prima vermaakt, en lijken de nieuwe Expeditions en het uitbouwen van je basis één en ander nét genoeg op te schudden om niet van een lui knip- en plakwerkje te spreken.

REACTIES (20) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord