Elder Scrolls Online: Murkmire DLC - Preview 

Elder Scrolls Online: Murkmire DLC - Preview 2018-10-22T10:00:39
Alie pakte een paar maanden geleden Elder Scrolls Online (ESO) weer op. Ze queste zich een weg door Morrowind en Summerset. Inmiddels staat de volgende content drop echter alweer voor de deur. Om zich voor te bereiden op deze Murkmire DLC mocht de redactrice op pad met de devs.

Ik word gebeld op Skype. Aan de lijn heb ik ESO Zone Lead Ed Stark en Lead Content Designer Jeremy Sera. Deze twee devs bij ZeniMax Online Studios nemen me mee op een tour de Murkmire. Dit thuisland van de Argonians staat namelijk centraal in de ESO DLC die je vanaf vandaag kunt checken.

Elder Scrolls Online (ESO) Murkmire DLC
      

Leven met de zee

Plots staat mijn Argonian in een door fakkels verlichte stad: Lilmoth, de hoofdstad in Murkmire. Overal om me heen zie ik moerasland, in allerlei groen- en grijstinten. Her en der staan groepjes Argonians. Ik realiseer me meteen hoe bijzonder dat is. Het is namelijk de allereerste keer in een Elder Scrolls-game dat we het thuisland van deze lizard people kunnen bezoeken. Ik kan niet wachten om het gebied te verkennen en jullie te vertellen wat ik allemaal gezien heb...

Te beginnen met de vele houten steigers en houten huizen, hoog op palen geplaatst. Lilmoth is een havenstad, met een alsmaar veranderende kustlijn. Stark en Sera vertellen dat de Argonians rekening houden met het komen en gaan van de zee. Murkmire kan over 10 jaar wel helemaal onder water staan of juist drooggevallen zijn. Zodoende geven de inwoners ook niet zo om vastigheid. Een ruïne betekent dan ook niet dat er iets noodlottigs is gebeurd; een familie heeft er een paar seizoenen gewoond en is daarna verder getrokken.

Her en der in Lilmoth zie ik ook stenen gebouwen. Een herinnering aan de Imperials, die Black Marsh al honderden jaren proberen te veroveren. Dat zij keer op keer falen, komt door het moeras. De Argonians kunnen zich tijdens de strijd gemakkelijk terugtrekken in het moeras. Voor de Imperials is de omgeving echter levensgevaarlijk...

Elder Scrolls Online (ESO) Murkmire DLC
    

“Even the plants try to kill you”

Mukrmire zit vol vijanden. Zelfs veel van de op het eerste gezicht onschuldige flora blijkt je te willen doden. Laat je niet verleiden door de mooie kleuren. De ene plant probeert je te elektrocuteren, terwijl de andere je stevig vastgrijpt. Het wordt helemaal leuk als er tegelijkertijd zombies en krokodillen op de loer liggen. Het moeras is kleurrijk, maar gevaarlijk, met een eigen persoonlijkheid.

De mensen bij ZeniMax Online Studios hebben bij het ontwerpen van Murkmire heel veel moerassen bestudeerd. Zij haalden hun inspiratie bijvoorbeeld uit Zuid-Amerika, Louisiana (USA), Afrika, de Amazone, Zuid-Engeland en Schotland. Het gebied varieert zodoende van licht en open, naar donker en dicht.

Elder Scrolls Online (ESO) Murkmire DLC
     

Indy in Murkmire

Ik zie tempels, watervallen en grotten. En als Stark en Sera me ook nog eens vertellen dat de main questlijn in de Murkmire DLC draait om het vinden van een Argonian Relic, waan ik me helemaal Indiana Jones. De mannen van ZeniMax Online Studios willen uiteraard niet teveel verklappen over de quest. Wel willen ze nog delen dat de Relic onlosmogelijk verbonden is met de cultuur en geschiedenis van de Argonians. Uiteindelijk stelt de Relic je zelfs voor een keuze die de toekomst van de zone bepaalt.

ZeniMax Online Studios wil in ESO echter graag een verhaal vertellen met meer dan alleen quests en tekst. Murkmire staat zodoende niet alleen in het teken van deze speurtocht naar de Relic. Zeker de side quests staan in het teken van de cultuur van de Argonians.

Elder Scrolls Online (ESO) Murkmire DLC
     

Voor de lore-ratten

De Murkmire DLC belooft ons veel te leren over de Argonians. Stark en Sera vertellen dat ze met deze nieuwe content de Elder Scroll-lore eer aan willen doen, en deze zelfs verder uit willen breiden. De DLC is volgens hen zodoende juist ook erg interessant voor de mensen die zij “lore rats” noemen. Je kunt bijvoorbeeld allerlei locaties bezoeken die in eerdere games alleen slechts genoemd werden.

Wat ik zelf erg tof vond, was mijn kennismaking met het geloofssysteem van de Argonians. Zo wist ik eigenlijk helemaal niet dat zij geloven dat hun ziel na hun overlijden terugkeert naar de Hist, om daarna gereïncarneerd te worden. Als we een van de stammen in Murkmire bezoeken zie ik een van deze Hist-bomen. Stark en Sera vertellen dat deze stam heel erg op zichzelf is; ze zijn zelfs een beetje xenofobisch. Hun boom weerspiegelt dit: hij is gedrongen en donker, en lijkt eigenlijk meer op een fort.

Uit een tweede voorbeeldje blijkt dat alles onderdeel van de lore is, ook de vijanden. Argonians kerven hun levensverhaal op zogenaamde Grave Stakes. Na hun overlijden worden deze Stakes op hun graf geplaatst. Een van de world bosses in de ESO DLC wil de Hist-cyclus vebreken. Ze wekt de lichamen van overleden Argonians tot leven. Maar aangezien zij begraven liggen onder hun Grave Stakes, kan het gebeuren dat een zombie halverwege in de grond blijft steken... De arme drommel is gespietst aan zijn Stake.

Elder Scrolls Online (ESO) Murkmire DLC
     

Een adembenemend panorama

Ben jij zo'n cultuurbarbaar die al gaapt bij de gedachte aan lore? Begrijp me dan niet verkeerd: ook als je geen mallemoer geeft om de Elder Scrolls-lore heeft Murkmire genoeg te bieden. Volgens Stark en Sera zal de main questlijn je zo’n 10 uur van de straat moet houden. Daarnaast bevat de DLC echter ook nog world bosses, delves, een arena, een huis en een aantal daily quests. Dus ook al vormt Murkmire geen nieuw hoofstuk (om in ESO-termen te spreken), je krijgt alsnog flink wat nieuwe content voor je kiezen. Ik licht twee onderdelen uit:

Blackrose Prison is de derde arena in ESO. Deze multiplayer-aangelegenheid speelt zich af in een oude gevangenis, die eerder gebruikt werd door de Imperials, maar inmiddels in handen is van een bende outlaws. Je bevecht waves met vijanden in vijf vleugels. Je kunt daarbij kiezen uit de Normal- of Veteran-moeilijkheidsgraad. Hoe goed jij en je drie vrienden het ervan afbrengen, is te zien op een leaderboard.

Stark en Sera laten me ten slotte de nieuwe woning in Murkmire zien. Dit huis is gebouwd aan de rand van een meer. Of nou ja, eigenlijk gedeeltelijk in het meer. Als je de trap naar beneden pakt, word je namelijk getrakteerd op een schitterend uitzicht op de bodem van het meer. Een reusachtig panoramisch aquarium, waarin je zelfs furnishings kunt plaatsen.

Elder Scrolls Online (ESO) Murkmire DLC
     

Update 20

Tezamen met Murkmire lanceert ook update 20 voor ESO. Deze update zorgt er onder meer voor dat je de milegates en bruggen in Cyrodill voortaan kunt vernietigen. Dat betekent dat je het landschap in de PvP-zone kunt veranderen en dat tegenstanders dus bijvoorbeeld een stuk moeten omlopen om bij je te komen. De update brengt verder muziekdozen naar het housing-gedeelte. Daarmee kun je je woning opleuken met welbekende Elder Scrolls-deuntjes.

Update 20 voegt verder een nieuwe sectie aan de Crown store toe. Dit hoekje is speciaal ingericht voor ESO Plus subscibers. Zij kunnen daar cosmetische items kopen en krijgen bijvoorbeeld korting op content. Ook wordt hun maandelijkse gage Crowns verhoogd. Ten slotte noemen de heren nog een cruciale quality of life improvement: je kunt in je inlogscherm nu de volgorde van je chars omwisselen. Handig als je main niet de bovenste slot bekleedt... /guilty

Elder Scrolls Online (ESO) Murkmire DLC

ESO: Murkmire is vanaf vandaag te checken op PC. De DLC is vanaf 6 november beschikbaar op PS4 en Xbox One.

REACTIES (5) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord