Crash Bandicoot 4: It’s About Time preview – Klassieke Crash met enkele vernieuwingen 

Crash Bandicoot 4: It’s About Time preview – Klassieke Crash met enkele vernieuwingen 2020-07-25T14:01:52
Crash Bandicoot keert terug in een gloednieuwe game, de gebeden van platformfans zijn verhoord! Ook Michel staat te popelen om weer met de buideldas op avontuur te gaan. Hij was dan ook zo blij als een kind toen hij onlangs een paar levels uit Crash Bandicoot 4: It’s About Time mocht spelen.

Platformgames blijven mijn favoriete genre. De populariteit van shooters en openwereldgames komt en gaat, maar met platformers is het voor mij allemaal begonnen – in de vorm van Super Mario Bros. op de NES – en het lijkt mij sterk dat de game die ik op mijn sterfbed speel geen platformer is. Ik hou natuurlijk van Mario in al zijn verschillende vormen, ben fan van Rare’s Donkey Kong Country- en Banjo-Kazooie-games, geniet elke keer weer van Rayman, laat mij graag uitdagen door Super Meat Boy en spring graag in het rond met Sony-platformers als Astro Bot, Jak & Daxter en natuurlijk Crash Bandicoot. 

Crash Bandicoot 4

Het is een kleine greep uit de geweldige franchises die dit genre rijk is. Die laatstgenoemde reeks heeft zelfs een speciaal plekje in mijn hart gewonnen. Al voordat de eerste game uitkwam spraken de vroege screenshots en artwork van avontuurlijke jungles mij enorm aan. Toen ik het spel eindelijk in mijn PlayStation stopte stelde het niet teleur. Natuurlijk, Super Mario 64 was al uitgekomen en zette de échte 3D-revolutie in gang, maar de restricties qua beweging in Crash Bandicoot spraken mij juist aan. Het spel bood de bewegingsvrijheid van een 3D-platformer, maar de doelgerichtheid van een 2D-platformer.

De oude, vertrouwde Crash…

Crash Bandicoot 4 vergeet de enkele slecht ontvangen vervolgen op de originele trilogie en gaat expres verder waar Crash Bandicoot 3 is gebleven. Aan het einde van die game raken Dr. Neo Cortex en N. Tropy verzeild in een interdimensionale leegte. Na meerdere gefaalde pogingen weten ze er eindelijk uit te ontsnappen, maar dat levert een scheur in tijd en ruimte op. Dit flutverhaaltje is natuurlijk een prima excuus om een heel stel nieuw platformlevels voor te schotelen die zich in allerlei verschillende settings afspelen, van de prehistorie tot futuristische steden.

Crash Bandicoot 4

Wat als eerste opvalt aan Crash 4 is dat de game als een natuurlijke voortzetting van de trilogie-remasters aanvoelt. Dat is logisch, want juist de eerste drie games worden nog altijd bejubeld door gamers dankzij het solide leveldesign, de gevarieerde omgevingen en de soepele en bij tijden extreem uitdagende gameplay. Net als in de eerste drie games werk je ook hier level na level af, waarbij het cameraperspectief regelmatig verandert – vaak zelfs gedurende een level. De ene keer loop en spring je met Crash traditioneel van links naar rechts, om vervolgens opeens van het beeld vandaan te rennen of juist naar de camera toe te bewegen.

… met de nodige vernieuwingen

Ontwikkelaar Toys for Bob voegt echter ook een aantal nieuwe elementen toe aan de game. Elementen die Crash 4 verfrissend aan doen voelen, maar nergens de algemene vibe van de game verknallen. Zo kun je nu vier zogenaamde Quantum Masks tegenkomen in de game, die elk voor unieke moves zorgen. De tijd kan bijvoorbeeld vertraagd worden met het Kupuna-Wa-masker, wat enorm handig is om je over snel bewegende platforms te verplaatsen. Het Lani-Loli-masker lijkt je juist te laten schakelen tussen twee verschillende versies van een level, waardoor bepaalde obstakels die normaal onoverbrugbaar zijn verdwijnen. Het spreekt voor zich dat je al snel als een bezetene tussen deze dimensies moet schakelen.

Crash Bandicoot 4

Verder speel je de game niet alleen maar met Crash en zijn zusje Coco door, maar krijg je op verschillende momenten ook andere personages onder de knoppen. Zo kon ik tijdens de demo kort aan de slag met slechterik Dr. Neo Cortex. Met hem doorliep ik een level dat ik eerst al met Crash had gedaan, waardoor ik een nieuw perspectief op het verhaal kreeg. Daarbij heeft Neo andere moves, wat de ervaring verandert. Met zijn geweer bijvoorbeeld maakt hij van vijanden handige springkussen.

Ook nieuw is het feit dat Crash nu de Wumpa-appeltjes automatisch opraapt na het kapotmaken van een kistje – dat houdt de snelheid er lekker in – en dat je wanneer je springt precies ziet waar je gaat landen op de grond. De game is zelfs op twee verschillende manieren te spelen: retro en modern. In retro verzamel je net als in de oude games levens door Wumpa’s op te rapen. Wanneer je doodgaat start je bij je laatste checkpoint, tenzij je levens op zijn: dan begin je helemaal opnieuw aan een level. Daar is in de moderne modus geen sprake van: hier begint je áltijd bij de laatste checkpoint en zijn de Wumpa’s bedoeld voor het ontgrendelen van vooralsnog onbekende extra’s.

Crash Bandicoot 4

Tientallen keren dood

Die moderne modus komt als geroepen, want Crash Bandicoot 4 gaat afgaande van de demo die ik speelde het uiterste van je platformskills vragen. Ik ging met gemak tientallen keren dood. Nergens voelde dat overigens enorm oneerlijk – de levels zaten gewoon vrij ingewikkeld in elkaar, met uitdagend bewegende platforms en vliegensvlugge vijanden. Ik moest duidelijk weer even wennen aan de soms hoge moeilijkheidsgraad van de Crash-reeks. Daarbij hoorde ik van de ontwikkelaar dat de gespeelde levels – een prehistorische route, inclusief achtervolging met een T-Rex, en een bevroren vissersdorpje – zich behoorlijk ver in de game afspelen. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat de eerste levels je een opfriscursus geven voordat je het diepe in wordt gegooid.

Ik heb mij uitermate goed vermaakt met de gespeelde levels. Toys for Bobs heeft de klassieke besturing en de droge tekenfilmhumor van de reeks dondersgoed in de smiezen. Daardoor voelt het alsof je gewoon verdergaat waar het einde van Crash 3 is gebleven, maar natuurlijk wel met enkele nieuwe gameplayelementen en nieuwe levels. Precies waar fans al die jaren al om vragen dus. Ik kan dan ook niet wachten om vanaf 2 oktober, wanneer Crash Bandicoot 4: It’s About Time voor PS4 en Xbox One verschijnt, verder te spelen!

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord