Code Vein - Preview 

Code Vein - Preview 2019-06-21T10:40:52
Een nieuwe maand, een nieuwe wannabe-Dark Souls. Althans, nieuw … Code Vein had eigenlijk al in 2018 moeten uitkomen. Zit Samuel nog op deze Anime Souls te wachten, of is het mosterd na de maaltijd?

Dit is een licht aangepaste versie van een artikel dat ook te vinden is in Power Unlimited nummer 306, die nu in de winkels ligt!

Code Vein is een Dark Souls-kloon. Nou klinkt dat wellicht een beetje denigrerend, maar gelukkig is de game zich wel degelijk van z’n kopieergedrag bewust. Zo bevat Code Vein bijna elk gameplay-element waar de Souls-games om bekendstaan, zoals een allesbepalende stamina-meter die je uithoudingsvermogen dicteert en zo een geduldige speelstijl afdwingt. Ook is de speelwereld geruïneerd, melancholisch en post-apocalyptisch, en zijn de levels doolhof- en kerkerachtig ingedeeld om verkenning te motiveren. En ja, rusten bij een van de relatief zeldzame checkpoints geeft je niet alleen de kans om bijvoorbeeld je personage sterker te maken, maar zorgt er ook voor dat alle verslagen vijanden weer tot leven komen. Ten slotte is Code Vein extréém uitdagend: de vele baasgevechten zullen het uiterste van je skills vereisen en je zult talloze keren het loodje leggen voordat je de vijandelijke patronen eindelijk doorhebt. Ja, dus exact zoals alle andere games in het Soulslike-genre, zoals Demon’s Souls, Dark Souls, Bloodborne, Nioh, Sekiro: Shadows Die Twice et cetera.

Originaliteit

Uniek aan Code Vein zijn vooral de presentatie en het verhaal. Dit is immers de eerste Souls-like die er volledig uitziet als een anime, inclusief veel te flamboyant geklede personages, onnatuurlijk stekeltjeshaar en cartooneske stuiterborsten. En waar het verhaal in Souls-games altijd subtiel en tussen neus en lippen door uit de doeken wordt gedaan, is Code Vein een veel bombastischer en onsubtiel product dat z’n dramatische vampierverhaal vertelt door middel van uitgebreide dialogen en forse cutscenes. Veel belangrijker is echter de originele manier waarop deze Souls-kloon z’n combat behandelt, want dit soort games speel je uiteindelijk voor de gameplay.

Als Code Vein dus één unique selling point heeft, dan is het de kwantitatieve manier waarop het klasses en variatie benadert. Waar je in de meeste Souls-game met je personage één speelstijl naar keuze uitbouwt (zoals ridder, dief of tovenaar) kun je in Code Vein vrij schakelen tussen alle acht ‘klasses’ (in dit geval Blood Codes). Je kunt je hele speelstijl – inclusief statistieken, wapens en speciale krachten – dus omgooien wanneer je maar wil door in het menu een andere Blood Code te kiezen, en dat maakt de gameplay-dynamiek van Code Vein volledig anders dan die van z’n genregenoten. Ga je voor directe schade? Dan speel je als offensieve Fighter of zware Berserker. Wil je bij een later baasgevecht liever op een afstandje schade doen? Dan schakel je naar magische Caster of schietende Hunter. Je zit nooit aan iets vast.

Sadisme

Code Vein is dus de anti-Sekiro. Want waar Sekiro de Souls-formule verfijnde door één speelstijl te perfectioneren (zwaardvechten), kiest Code Vein er juist voor om zich álle speelstijlen aan te meten en zich op keuzevrijheid te richten. Dat verklaart overigens ook waarom de game niet in september vorig jaar al uitkwam, maar na een flinke vertraging pas later dit jaar in de schappen komt te liggen. Bandai Namco had extra ontwikkelingstijd nodig om het extreem uitgebreide Blood Code-systeem op niveau te brengen.

En na een hele middag met de game te hebben doorgebracht kan ondergetekende bevestigen dat dit een goede keuze is geweest, want Code Vein lijkt een uitstekende, unieke en vooral uitdagende Souls-like te worden. Serieus, wat is deze game godallemachtig moeilijk! De Miyazaki-games zijn er niets bij. Het Blood Code-systeem is in de kern wellicht niet superinnovatief en voelt in een post-Sekiro-tijdperk wellicht zelfs wat ouderwets aan, maar het zorgt er wel voor dat Code Vein extreem ver durft te gaan met z’n uitdagingsniveau. En laat dat nou één van de voornaamste redenen zijn waarom fans van dit sadistische subgenre graag Souls-klonen spelen!

REACTIES (4) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord