Call of Duty: Modern Warfare - Preview 

Call of Duty: Modern Warfare - Preview 2019-08-23T10:33:27
Op de E3 zagen we dat de volgende Modern Warfare voor zijn singleplayer niet de makkelijkste piste kiest. Onlangs trokken we naar Los Angeles voor een uitgebreide hands-on met de multiplayer. We vlogen ietwat punch drunk terug, want ook hier waagt deze Call of Duty zich ver genoeg van het platgetreden pad om fans zenuwachtig te maken. Zenuwachtig en opgewonden.

'Waar is die tank?' …

… 'Bij het zwembad.' 'Ik heb een raketwerper en kom eraan.' 'Oké, maar loop met een grote boog om die moskee. Volgens mij zitten ze daar met z’n twintigen in te campen.' 'Ik ben er bijna en zoek dan even een hoger gelegen positie op.' 'Laat maar, die tank is schroot, misschien moet je wat minder zware attachments voor je gun kiezen zodat je wat sneller kan rennen.' 'Nooit heiden! Deze met liefde sufgepimpte tactical rifle zal je uit mijn virtuele klauwen moeten rukken … shit!' 'Zoals die vijand momenteel doet?' 'Ach hou toch gewoon je kop kutbelg.'

COD MW MP

‘Met z’n twintigen’?

Een ‘tank’? ‘Met z’n twintigen?' ‘Gun-attachments met best heftige impact op je mobiliteit?' Niet echt dingen die je met de multiplayer van een Call of Duty associeert. En dat is nog maar het tipje van de klimaatproblematiek-ontkennende ijsberg, als het om verrassingen ging daar op dat event in Los Angeles. In de volgende PU lees je er echt alles tot in de fijnere details over. Hier krijg je wat je absoluut moet weten, wanneer mogelijk aangevuld met mijn persoonlijke hands-on indrukken. Maar zelfs deze ‘samenvatting’ is nog een zodanig stevige hap geworden dat als ik een sympathieke jongen was, ik me er nu al voor zou verontschuldigen.

 COD MW MP
    

Eén community

Hebben we natuurlijk al vaker gehoord, maar Modern Warfare doet twee best indrukwekkende dingen waardoor je het deze keer zou durven geloven. Eerst en vooral dropt het de game de season pass. Alle nieuwe content, zoals mappen, wapens en operators, zal door iedereen met de game gratis te downloaden zijn. Dus geen scenario’s meer dat je niet kan samenspelen met sommige van je vrienden omdat ze wel, of juist niet dat nieuwe mappack kochten. Ten tweede en minstens zo indrukwekkend: Modern Warfare gaat voor cross play. Het maakt dus ook niet langer uit of jij en die vrienden op pc of console spelen. Je kan nog wel kiezen of je met spelers die het op een ander platform de strijd wil aangaan of niet, maar dat is nu een keuze en geen barrière. Het gezeik van welk platform de betere spelers heeft, mag dus officieel beginnen.
    

Mutant Warfare

Uiteraard weten de jongens bij Infinity Ward dat er zoiets bestaat als het DNA van Modern Warfare. De fans hebben zekere verwachtingen. Maar deze aflevering borduurt niet verder op de vorige met hier en daar een paar tweaks. Het draait op een nieuwe engine en is helemaal van de grond af opgebouwd. Niet met de idee van “wat voegen we toe”, maar van “wat houden we erin”. Dat voel je onmiddellijk als je speelt. Wanneer je rent en wanneer je de trekker overhaalt. Dat is wennen, maar niemand zat te wachten op een doorslagje van de voorganger en jongens … het went verrekte snel. ‘Badass fun’ en ‘best in class-gameplay’ wanneer je over de loop van je wapen kijkt, iedere journo daar in LA moest toegeven dat ze die twee ambities alvast waarmaakten.  

MW    

Met 4 of 64?

De Blackout battle royale uit Black Ops IIII niet meegerekend, telt Modern Warfare de kleinste én de grootste mappen en spelersaantallen ooit in de reeks. Je zag vast al wel trailers van die intense 2vs2 Firefigth Mode, die op compacte ‘flash maps’ gespeeld worden. Dan is er de klassieke 6vs6 met al zijn bekende en hoogstwaarschijnlijk nieuwe modi, die het op de ‘tactical maps’ doen. Mappen waar nu 10vs10 partijen uitgevochten zullen worden. En geloof ons, die vier extra spelers per team brengen een gevoelig andere dynamiek naar de game. Ik speelde ook een paar potjes 20vs20, op wat ze de kleinste van hun nieuwe ‘battle map’ noemen. Tijdens een interview achteraf vertelde een van de designers me dat ze al vlotte tests draaiden met meer dan 100 spelers, maar dat op de meeste battle maps 64 de zogenaamde ‘sweet spot’ is. Ik zou er dan ook niet van opkijken dat aantal binnenkort bevestigen of minstens ergens na release gaan ondersteunen.
    

Mijn gun, mijn game. Part I

Modern Warfare gaat verder dan ooit in het pimpen en tweaken van je wapen. Voor een pistool krijg je gemiddeld 30 mogelijke attachments om uit te kiezen.  Voor de huis-tuin-en-keuken-AK ligt dat aantal veeleer rond 60. Een wapen telt meestal rond de 7 slots en daarvan kan je er maximaal 5 gebruiken. Jij kiest welke. Die atttacments speel je gaandeweg vrij en het maakt niet uit of je ze ontgrendelt in een partijtje coöp Spec Ops of een match klassieke domination, je kan ze van dan af gebruiken in nagenoeg elk onderdeel van de multiplayer.

 COD MW MP
  

Mijn gun, mijn game. Part I

Belangrijker nog is dat behalve de impact op de stats van je gun, heel wat attachments ook heel specifieke en vaak heftige invloed kunnen hebben op de totale spelbeleving. Zoals hoe snel je kan lopen, hoeveel kogels je magazijn telt, etc. Via die attachments kan je ook heel hybride, tot ronduit Frankenstein- heel hybride wapens creëren. Sniper scope op een submachine gun? Dat kan. Je wapen bepaalt dus je speelstijl veel meer dan ooit tevoren in een Call of Duty. In mindere mate aangevuld met je met je perks en kill streaks. Je operator is in Modern Warfare enkel nog verantwoordelijk voor je look, een cosmetisch gegeven, zonder stats of invloed op de gameplay (en daarmee vermoedelijk, maar nog niet bevestigd, de bron voor pay-to-look-good microtransacties).
    

Laserfight

Geen paniek, Modern Warfare kiest voor geloofwaardige authenticiteit. Dus geen sciencefiction-shizzle. Alle wapens in Modern Warfare vuren projectielen af en die luisteren nu overigens voor het eerst naar een ballistisch model. Al naargelang hun kaliber kunnen ze verschillende materialen penetreren en bij lage mondingssnelheden moet je iets voor een rennend doelwit richten. Maar lasers dus. Er zijn mappen die zich grotendeels in het donker afspelen en je zo’n nachtkijker geven. Activeer night vision en je ziet in dat groene licht ook de richt-lasers van elk vuurwapen waarmee een speler aanlegt. Dat betekent dat telkens je een wapen aan de schouder brengt (ADS) je het risico loopt om je positie te verraden. Tel daarbij op dat je geen vriendelijke van vijandelijke stralen van elkaar kan onderscheiden en dat je in sommige locaties lichtschakelaars kan omgooien en je beseft waarom we deze mappen een heel apart beestje vonden.  
    

En ook nog, …

Zoals gezegd ga ik dieper in op al het voorgaande in de volgende PU, maar hier toch nog snel in telegramstijl een paar dingen die ik jullie niet wil onthouden. Ze plannen nog andere modi dan Firefight op de 2vs2 flash maps. De terugkeer naar kill streaks (ipv score streaks) is er om spelers meer tactischer en meer begaan met hun eigen virtuele leven te maken. Verwacht daar ouwe favorieten zoals de juggernaut, naast nieuwkomers zoals een tweepersoonstank. Elk type speler krijgt de tools geven om te scoren, van run & gunners tot campers. Je kan deuren nu voor het eerst sluiten, met een kiertje openen, intrappen of met elk type explosief breachen. Een mount-mechanisme geeft je meer stabiliteit (en de oppositie een kleiner doelwit) door je wapen op of tegen een horizontale of verticale rand te steunen. En ook veelbelovend: tijdens die 4 uren hands-on dropten we maar één enkele keer uit de game en zat het met de onderdompeling en de honger naar elke volgende match, meer dan goed.

Modern Warfare

REACTIES (26) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord