Call of Duty: Infinite Warfare Multiplayer Preview 

Call of Duty: Infinite Warfare Multiplayer Preview 2016-09-05T07:53:10
Tjeerd is in Los Angeles voor Call of Duty XP en had daar een uitgebreide speelsessie met de multiplayer modus van Call of Duty: Infinite Warfare en beantwoordt de vraag of dit echt zoveel duimpjes omlaag waard is.

Jaarlijks komt er een nieuwe Call of Duty game uit en ook al trekt de serie de laatste jaren traditioneel een flink pak haters aan, de backlash die Activision kreeg voor de eerste trailer van Infinite Warfare was redelijk uniek te noemen. Ik begreep die kritiek deels, want ook al was ik ook wel toe aan een back-to-basic move, de sci-fi die Infinite Warfare ons voorschotelt, vind ik echt tof. Nu moet ik daar wel direct achteraan zeggen dat die vette setting mij vooral op singleplayer-gebied heel erg trekt, want Infinity Ward wil het wiel in de multiplayer nadrukkelijk niet opnieuw uitvinden. Okay, de omgevingen zijn duidelijk spacey’er, en we zien wat toffe dingen terug in het wapentuig, maar de gameplay blijft opvallend dichtbij Black Ops III.

Call of Duty: Infinite Warfare

    

Specialists maar dan anders

Infinite Warfare laat de Specialists uit Black Ops III achterwege, maar komt met een variant die er enigszins op lijkt: de Combat Rigs. Een Combat Rig is een soort pak die je een special ability (payload) en een extra perk (trait) geeft. Rigs zijn gemaakt voor verschillende speelstijlen. Zo heb je bijvoorbeeld Synaptic, die gemaakt is voor korte afstand en waarvoor je als Payload kunt kiezen tussen de Equalizer, waarin je armen veranderen in twee machinegeweren, Reaper, waarin je een soort wervelwind meleemonster verandert, of Rewind, waarbij je de tijd terug kan spoelen. Die Payload laadt gedurende het spel op en werkt precies zoals de Special in Black Ops III, hoe meer punten je haalt, hoe sneller je je Payload verdiend.

Call of Duty: Infinite Warfare 2

   

Extra tactische opties

Daarnaast kun je in je Combat Rig kiezen uit een van de drie zogenaamde traits, een passive ability die de speelstijl van je Rig moet completeren. Zo heeft de Warfighter (mid-range) als Payload een gun met drie lopen die om de hoek kan schieten, een Overdrive modus, en een Combat Focus, die je kunt aanvullen met de Traits: Ping (na elke kill en assist krijg je een sonar ping), Persistence (je scorestreak stopt niet wanneer je dood gaat, maar de streaks kosten meer) en Resupply (waarin je na elke kill je Lethals en Tacticals kunt bijvullen). Het gaat even een stapje verder dan de Specialists en geeft je extra tactische opties.

Call of Duty: Infinite Warfare 3

   

Black Hole Fun

Een andere aanvulling die opvalt, is de futuristische equipment die je tot je beschikking krijgt. Waar we eigenlijk al jaren de toekomst in zijn, bleef de equipment redelijk basic, maar daar komt in Infinite Warfare verandering in. Zo is er een doelzoekende ontploffende spin, en een dome shield die ervoor zorgt dat je wordt beschermd tegen granaten en andere shit, maar mijn favoriet is de Black Hole Projector, die een vortex creëert die je tegenstanders naar zich toezuigt. Zo kan het zomaar zijn je punt B wilt aanvallen, maar je tegenstanders die boel perfect onder controle hebben. Gooi de Black Hole Projector naar binnen en die gasten hebben ineens iets heel anders aan hun hoofd, en moeten ze wegwezen willen ze niet in het zwarte gat gezogen worden.

Call of Duty: Infinite Warfare 4

   

Craftwerk

Een andere aanvulling die Infinity Ward toevoegt aan de multiplayer, maar waarmee ik nog niet heb kunnen stoeien, is crafting. Tijdens het spelen kun je Salvage verdienen, een soort ingame currency, waarmee je verschillende onderdelen kunt kopen om experimentele wapens te craften. Die experimentele wapens heb je in drie types: Common, Rare en Legendary en ze zien er meteen ook een stuk vetter uit dan de standaard wapens. In Advanced Warfare zagen we ook al speciale wapens die je kon verkrijgen uit Supply Drops en dat viel niet bij iedereen even goed vanwege de balans, maar we zullen pas later kunnen zien hoe dit uit gaat pakken.

Call of Duty: Infinite Warfare 5

   

Niet zweverig

Wat opvalt aan de maps dat het ruimte-thema en de verre toekomst weinig invloed heeft op de gameplay. Ik sprak Jack O’Hara, Senior Producer bij Infinity Ward en die benadrukte dat ze inderdaad veel hebben gekeken en samengewerkt met Treyarch in de multiplayer. Ze hebben wel geëxperimenteerd met zero gravity levels, maar dat werkt volgens O’Hara niet goed genoeg, waardoor je wel speelt op andere planeten en in ruimtestations, maar dat je geen invloed merkt in de gameplay. Daardoor is de movement bijna hetzelfde als in Black Ops III, met de mogelijkheid om te sliden, te wallrunnen en met jetpackboosts die met een balkje wordt bijgehouden. Wat wel opvalt aan de maps is dat ze wat minder ingesteld zijn op wallruns en verticaliteit, en de gameplay is daardoor iets langzamer en minder hectisch geworden.

  

   

Verwachting

De multiplayer van Infinite Warfare borduurt voort op die van Black Ops III en breidt het tactische element wat uit door het gebruik van de Combat Rigs. Ik vond de Black Ops III multiplayer persoonlijk zeer geslaagd, en deze iteratie van Infinity Ward voelt ook solide en soepel aan, maar ik vraag me af of dit voor spelers die vooral multiplayer spelen niet teveel als DLC aanvoelt.

REACTIES (52) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord