Call of Duty: Black Ops Cold War multiplayer preview – Terug in het ritme 

Call of Duty: Black Ops Cold War multiplayer preview – Terug in het ritme 2020-11-12T12:55:34
Vlak na Jacco’s eerste geheime missie van vorige maand diende de volgende zich al aan: een avondje knallen in de multiplayermodus van Call of Duty: Black Ops Cold War. En dat was zoals vanouds genieten.

Ik hoef het je eigenlijk niet meer te vertellen, maar 2020 is een uiterst vreemd jaar. Vorig jaar zat ik voor de multiplayerpreview van Call of Duty nog in Los Angeles (onder andere armpje drukkend met Rico Verhoeven), maar dit jaar kon ik dat gewoon vanuit mijn eigen kamer doen. Jammer van de perstrip wel, maar zo op je eigen PS4 even losgaan heeft ook wel wat. Zo krijg je immers écht een beeld van wat de makkers bij Treyarch en Raven in elkaar hebben gezet.

Black Ops

Samensmelting

Lang verhaal kort: Cold War voelt als een samensmelting van het tactischere, tragere Black Ops 4 en het vrij ‘realistische’ Modern Warfare. Iemand neerschieten duurt weer iets langer dan vorig jaar, maar de time to kill is niet zo hoog als in de vorige Black Ops. Het is een subtiele wijziging die natuurlijk het hele tempo van de game beïnvloedt. Cold War voelt ook behoorlijk ‘arcade’ aan: er is weinig terugslag, herlaadanimaties zijn erg snel en iedereen heeft een subtiele levensbalk boven zijn hoofd hangen. Ook kun je oneindig sprinten – je krijgt zelfs een korte boost als je begint – is sliden ontzettend effectief, is de traditionele minimap terug en kun je niet meer mounten om je terugslag te verminderen. Het is dus weer even wennen als je Modern Warfare kapot hebt gespeeld.

Laten we eerlijk zijn: dit verschil is er altijd al geweest tussen de games van Treyarch en Infinity Ward, en dat is helemaal prima. Dit jaar komt het aan op je persoonlijke voorkeur. Ben je meer van het rushen, sliden en iets meer tijd hebben om terug te schieten? Dan is Black Ops Cold War waarschijnlijk je ding. Waarschijnlijk ga je dan ook meer genieten van Treyarchs iconische mapdesign, dat in veel opzichten driedelige arena’s biedt waarbij je met je neus vooruit altijd wel iemand tegenkomt. Veruit mijn favoriet tot nu is Miami. Deze map bevindt zich op South Beach in de jaren tachtig en bestaat uit verschillende hotels en zwembaden die met hun felle neonlichten schitteren onder de nachthemel. Ook tof is Moscow, een wat kleinere map rondom een overheidsgebouw (of een museum, ik spreek geen Russisch) en de uitgestrekte woestijnmap Satellite.

Sowieso leent Treyarch ditmaal ook een beetje van Infinity Wards lossere ontwerpstrategie voor sommige maps. Naast Satellite speelde ik ook de modus Combined Arms – in feite Ground War met 24 spelers – op de grote maps Armada en Crossroads. Daarop heb je voertuigen als tanks, sneeuw- en waterscooters, boten en trucks tot je beschikking, inmiddels natuurlijk geen wereldschokkende toevoeging meer voor Call of Duty. Wel nieuw zijn ziplines, waarmee je op hoge snelheid naar de andere kant van de map vliegt. Dat is met name belangrijk op de slagschepen van Armada, waar je van alle kanten beschoten kan (en zal) worden door toxic streamers met een absurd talent voor snipen. Dat maakte die map specifiek wel erg chaotisch, maar misschien moet ik gewoon beter uit m’n doppen kijken.

Black Ops

Punten binnenharken

Een grotere verandering is het nieuwe scorestreaksysteem. Treyarch beloonde altijd al spelers die in de daarvoor bestemde modi daadwerkelijk punten scoren, maar ditmaal telt de score ook door als je sterft. Krijg je dan per potje tien Napalm Strikes op je donder? Dat valt wel mee, want je scorestreaks zijn zo ontworpen dat het vrij lang duurt voordat je ze kunt inzetten, tenzij je multipliers behaalt door zonder dood te gaan punten binnenharkt – een daadwerkelijke streak dus. Of het echt een grote impact gaat hebben op de gameplay moet nog maar blijken, want het lijkt vooral een beloning te zijn voor spelers die moeite hebben met meekomen en wel een gratis RC-XD kunnen gebruiken.

Hoewel Treyarch de boel weer een beetje omgooit ten opzichte van vorig jaar, neemt Black Ops Cold War gelukkig de belangrijkste verbeteringen van Modern Warfare over. Neem het kunnen herladen terwijl je richt en – veel belangrijker nog – het Gunsmith-systeem. Je kunt dus weer elk wapen ombouwen met vijf attachments op acht slots, en met de Gunfighter-Wildcard kun je voor het eerst acht onderdelen op je wapen knallen. Is dat overkill? Oh jazeker. Vind ik dat erg? Absoluut niet. Ik bedoel: mijn trouwe AK 76-U kunnen ombouwen om nog meer huis te houden op het onvermijdelijke Nuketown klinkt als muziek in de oren. De rest van het aanbod is verder lekker Black Ops, met de AK-74, de Stoner-LMG, de Raffica en andere iconische wapens en perks.

Black Ops

En Warzone dan?

Ik hoor je denken: hoe zit het dan met Warzone? Daar heb ik helaas nog bijster weinig info over. Er is al gelekt dat er een nieuwe map naar de game komt, maar hoe en wanneer is nog niet bekend. Warzone gaat in ieder geval lekker door zoals het nu is, met in het komende jaar nieuwe locaties, wapens, voertuigen en ‘verhalen’ in Black Ops-thema. Er komt een battle pass met al deze nieuwe spullen, die gelinkt is aan de multiplayermodus van Black Ops. Dat betekent: cross-progressie, cross-play, cross-gen, cross-alles.

Zoals Activision al eerder aankondigde kun je dus gewoon met je next-gen- en PC-vrienden spelen en wordt je progressie – helaas voor een tientje meer – overgezet naar de PlayStation 5 en Xbox Series X. Die laatste versies ondersteunen onder andere een 4K-resolutie, ray-tracing en 120fps, iets wat de multiplayermodus in ieder geval wel kan gebruiken. Niet dat het lelijk is, maar Cold War is ook geen duidelijke stap vooruit ten opzichte van Modern Warfare.

Black Ops

Niet wereldschokkend

Dat is op basis van mijn speelsessie ook een beetje het thema van deze game. Een nieuwe engine en gratis content, Warzone: Modern Warfare deed vorig jaar zóveel goeds voor de franchise dat Call of Duty: Black Ops Cold War meer voelt als een variatie daarop dan een volgende sprong vooruit. Het is simpelweg allemaal niet meer wereldschokkend. Is dat erg? Niet per se. Ik sta te popelen om met deze ‘echt geen reboot’ aan de slag te gaan, want Black Ops blijft toch mijn favoriete deel ooit.

Call of Duty: Black Ops Cold War verschijnt op 13 november voor PlayStation 4, Xbox One en PC. De game verschijnt dit najaar ook voor PlayStation 5 en Xbox Series X.

REACTIES (6) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord