Blade & Soul – Preview 

Blade & Soul – Preview 2015-11-24T13:52:56
Alie was niet alleen in Zuid-Korea om rondgeleid te worden bij NCSOFT en sokken te kopen... Eigenlijk was ze er voornamelijk om kennis te maken met Blade & Soul. Deze MMORPG is al een paar jaar zeer succesvol in Azië en zal binnenkort ook eindelijk in het Westen te checken zijn.

In PU #265 vind je een uitgebreider verslag van Blade & Soul en Alie haar overige belevenissen in Zuid-Korea.

Blade & Soul is de nieuwste MMORPG van NCSOFT, althans voor het westerse publiek. Gamers in Azië mogen namelijk al een paar jaar genieten van de game, terwijl wij tot begin 2016 moeten wachten. Of Blade & Soul het lange wachten waard zal zijn geweest, mocht ik alvast op uitnodiging van NCSOFT in Zuid-Korea komen ontdekken. 

Blade & Soul

   

Zweven op de wind…

Blade & Soul is een vrij Aziatisch ogende MMORPG, zo kent de game een ras dat geheel bestaat uit schattige, katachtige wezentjes en start je je verhaal in een dojo. Ook kent de game bijvoorbeeld geen mounts, maar kun je zweven op de wind, en is de combat gebaseerd op oosterse martial arts. Het feit dat de game anders oogt dan de meeste westerse MMO’s zou een groot voordeel kunnen zijn om zichzelf te onderscheiden in de markt. Dat was het voor bovengetekende in ieder geval wel, zeker aangezien de game weliswaar een oosterse look en feel heeft, maar door de mensen bij NCSOFT ontdaan is van diverse elementen en mechanismen waaraan de westerse gamer zich eventueel zou kunnen storen.

De voornaamste reden voor de latere release in het Westen ten opzichte van Azië betreft het feit dat men de lokalisatie van Blade & Soul uiterst serieus neemt bij NCSOFT. Er is niet simpelweg een vertaling op de game geplakt, maar men heeft, met behulp van feedback en logs van spelers, eveneens bijvoorbeeld de droprate in dungeons en de snelheid waarmee je xp opdoet, aangepast. Slechts twee kleine voorbeelden van aanpassingen die een groot verschil maken als je je bedenkt dat de meeste gamers in Azië bereid zijn een dungeon duizenden keren door te lopen zonder fysieke beloning. Het feit dat zij het doorzettingsvermogen bezitten om deze taak überhaupt te volbrengen, is voor hen een beloning op zich. Iets dat bij ons in het Westen toch net effe iets anders ligt…

Blade & Soul

   

Martial arts

Hetgeen waarmee Blade & Soul zich voornamelijk onderscheidt van andere MMORPG’s is de combat, die geïnspireerd is door oosterse martial arts, zoals je die bijvoorbeeld kent uit films als Crouching Tiger, Hidden Dragon. De vloeiende en op combo’s gerichte combat voelt aan als die in fighting games, maar dan wel een stuk complexer en vooral persoonlijker, omdat je deze op velerlei manieren in kunt kleden en aan je voorkeuren kunt aanpassen. Gelukkig mondt dat in deze game echter niet uit in een overvolle action bar, maar juist in een beknopte skillset en een overzichtelijke user interface.

De combat in Blade & Soul komt uitermate goed tot zijn recht in de 1vs1-duels, die er snel, dynamisch en spectaculair uitzien, en je als speler behoorlijk competitief maken. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat de MMORPG in Zuid-Korea uitgegroeid is tot een eSports-favoriet. Tezamen met de mensen van NCSOFT mocht ik de (halve) finales van het World Championship live checken in een grote arena. En alhoewel ik a) de presentatoren totaal niet kon verstaan, b) volgens het hoofd van Blade & Soul eSports, meneer Yongjun Choi, als Nederlander nou eenmaal meer feeling heb met voetbal dan eSports, en c) geen oprechte voorkeur had voor een winnaar, zat ik toch op het puntje van mijn stoel tijdens de matches. En die spanning zal volgend jaar, wanneer er ook Amerikaanse en Europese spelers mee mogen doen, alleen nog maar groter worden!

   

C-c-c-combo

De combat in Blade & Soul werkt op basis van timing, zowel in het opbouwen van combo’s, maar ook in het pareren en ontwijken van aanvallen van je tegenstanders. Zodoende is het, wanneer je vaardig en alert genoeg bent, mogelijk om vrijwel geen klap te krijgen. Dankzij deze opzet is het bijvoorbeeld in dungeons ook niet nodig om de standaard ‘heilige drie-eenheid’ mee te nemen. Sterker nog: Blade & Soul kent geen echte pure klassen, die bijvoorbeeld alleen kunnen healen. Een verfrissende aanpak, waarmee je bovendien geen uren meer zal hoeven te wachten totdat er eindelijk een tank opduikt…

Tijdens mijn hands-on met Blade & Soul heb ik tezamen met vijf collega’s geprobeerd een dungeon te doorlopen. De oplettende lezer heeft in de vorige zin natuurlijk meteen het woordje ‘geprobeerd’ gespot… Helaas is het ons namelijk niet gelukt de laatste baas te verslaan. Ik denk dat dit voornamelijk te maken heeft met het feit dat de combat een andere manier van denken en handelen verlangt. Zonder dedicated healer zul je toch echt zelf op je tellen moeten passen en een aanval van de baas moeten counteren. Ook speelt teamwork hier een grote rol: een van mijn collega’s kon een ijsmuur opwerpen waar wij achter konden kruipen, maar wanneer hij hier óf te laat mee was óf wij simpelweg niet snel genoeg naar hem toe renden, was in een klap driekwart van onze healthbar weggeslagen.

Blade & Soul

   

Niets verhullende outfits

Ik heb Blade & Soul ook voor mijn trip naar Zuid-Korea al mogen checken in technische alfa’s en closed bèta’s, zodat ik zeker weet dat de MMORPG echter niet frustrerend moeilijk is. De game wordt langzaam opgebouwd, waarbij je stapje voor stapje uitleg krijgt over je skills en de combo’s die je hiermee kunt uitvoeren. Sowieso heb ik genoten van de eerste 15 levels waardoor ik mijn Assassin heb geloodst. Zelfs op het moment dat ik nietsvermoedend met een NPC aan het kletsen was en gedood werd door een medespeler…

Kostuums en outfits beloven een grote rol te gaan spelen in Blade & Soul. Op het moment dat ik zo bruut aan mijn einde kwam, droeg ik een pakje van factie x die op voet van oorlog staan met die van factie y. Oftewel: door middel van kostuums kun je je verbondenheid met een bepaalde groepering duidelijk maken en PvP’en met leden van andere groeperingen. Maar ook zonder dat je er meteen een dolk in je rug aan over houdt, zijn er honderden manier om je personage er precies zo uit te laten zien als jij wilt… En geheel in Aziatische traditie kun je daarbij ook kiezen voor wat niets verhullende outfitjes.

Blade & Soul

   

Gratis content!

Aangezien wij op het moment van de release van Blade & Soul een paar jaar achter lopen in vergelijking met Azië mogen gamers zich verheugen op een flinke dosis nog te verschijnen content, hetgeen deze F2P-MMORPG plots nog een stuk aantrekkelijker maakt. Het lijkt overigens niet nodig je te laten afschrikken door het feit dat de game gratis te spelen gaat zijn; men wist me bij NCSOFT te overtuigen dat Blade & Soul zeker niet pay-to-win wordt. Het enige dat je in de in-game shop zult kunnen kopen, zijn cosmetics en zogenaamde quality of life-items.

Mocht je zelf benieuwd zijn naar deze nieuwste game van NCSOFT dan kun je je nog drie weekenden lang vermaken met de closed bèta van Blade & Soul. Om kans te maken op toegang kun je je intekenen via de website, of simpelweg een Founder’s Pack kopen waarmee je jezelf van toegang garandeert.

Blade & Soul is vanaf 19 januari 2016 te checken op PC.

REACTIES (10) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord