Is Baldur’s Gate 3 de Digitale DnD-Droom? - Early Acces Preview (PC)  

Is Baldur’s Gate 3 de Digitale DnD-Droom? - Early Acces Preview (PC) 2020-10-20T12:46:15
Als de RPG als genre een familielijn had, dan was Baldur’s Gate zéker een van de voorouders. Een overgrootvader of -moeder die zo’n integraal onderdeel van de familieboom is, dat er amper takken waren geweest zonder hem/haar. Wouter onderzoekt of deel 3 een vergelijkbaar nalatenschap waardig is.

Baldur’s Gate 3 is in Early Access en het voelt een beetje onwerkelijk. Het eerste deel van deze serie heeft me namelijk op vroege leeftijd geïntroduceerd aan het gros van mijn favoriete video game-elementen: exploratie, progressie, customization en, geloof het of geloof het niet, menselijk drama. De extreem oplettende lezer heeft mijn verhaal (dat zich afspeelde in Australië of all places) al minstens drie keer kunnen meekrijgen, want het is zowel online als in het magazine goed gedocumenteerd, dus ik zal niet in de herhaling vallen.

De korte versie is: Baldur’s Gate gaat mij aan het hart. Het is een beetje wat Nintendo is voor vele andere gamers, of Star Wars voor filmkijkers van boven de dertig: iets wat me een warm, nostalgisch gevoel geeft, een emotionele link tussen mijn verleden en heden. En daarmee draagt het ook deels verantwoordelijkheid mee voor mijn popculturele geluk, wat natuurlijk een lastige positie is om in te zijn voor elke ontwikkelaar. Want ja, dat zou er wel eens voor kunnen zorgen dat de Early Access van Baldur’s Gate 3 een pijnlijke aangelegenheid wordt…

Baldur's Gate III Archer

Boze trollen

Ga ik dan boos worden en het internet trollen als Baldur’s Gate 3 niet precies is wat ik er van verwacht, wat ik hoop dat het zal zijn? Ga ik een tent opzetten op de stoep van de Belgische ontwikkelaar Larian Studios en stinkbommen gooien naar iedereen die door de deur loopt? Nee, want ik heb uitlaatkleppen zoals deze preview om mijn gevoelens te uiten, waarin ik mijn frustratie kan uiten over dat Larian Studios de beslissing heeft genomen om Baldur’s Gate 3 eerst in Early Access uit te brengen.

Niet dat ik deze beslissing niet begrijp, want het is eigenlijk heel logisch om de community je game te laten testen. Maar ik heb er wel gemengde gevoelens over. Baldur’s Gate 3 op deze manier spelen is namelijk bedoeld voor spelers ‘who really want to be part of development, who just want to give us as much feedback as they can, who will play over and over’, aldus Larian. En dat ben ik eigenlijk totaal niet. Maar heb ik een keuze? Nee, want 1) ik wil er over schrijven en 2) het derde deel van een van mijn favoriete franchises is speelbaar. Hoe negeer ik dat!? 

Baldur's Gate III Man

Vervolg/voorganger van Dragon Age

Maar goed, ik heb inmiddels vrede gesloten met het feit dat Baldur’s Gate 3 nog geen compleet product is en ja, na HEEL HARD GEVLOEKT te hebben ben ik er zelfs een soort van okay mee dat m’n savegames niet meegaan naar de volledige game (wanneer die ook mag uitkomen). Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een preview doe, dus laat ik het gewoon op een professionele manier benaderen. Je weet wel, doen alsof dit werk is.

Want als ik door alle bugs heen kijk, de performance-problemen negeer en de af en toe vreemd glitchende physics voor lief neem, dan is dit op veel vlakken de Digitale Dungeons & Dragons-droom waar ik op hoopte. Heb je geen ervaring met deze serie, dan moet je dit zien als de surrogaat-Dragon Age nu deel 4 nog wel even op zich laat wachten. Op zijn beurt is BioWare’s fantasyserie eigenlijk de spirituele opvolger van Baldur’s Gate. Ingewikkeld? Sla deze feature er maar even op na en je weet alles over Dungeons and Dragons, RPG’s en de hele ontwikkeling van het genre.

Baldur's Gate III Elf

Baldur’s Gate 3 kent vele interessante elementen, van de combat tot aan de exploratie, van de dialoogopties tot en met het lootsysteem. Maar de combat is in de eerste uren van de game nog niet extreem boeiend en uitgebreid (tegen de tijd dat je level 10-20 bent en godlike wordt, dan is dat wel anders), terwijl de rest behoorlijk vergelijkbaar is met de eerdergenoemde Dragon Age-serie, eerdere games van Larian zoals Divinity: Original Sin en natuurlijk de vorige BG’s. Maar het element dat me echt opviel en verraste tijdens het spelen van Baldur’s Gate 3 in Early Access, is de vrijheid die je krijgt om te puzzelen, te experimenteren en te rollenspelen. 

Baldur's Gate III Customization

It’s a trap!

Er was een moment in Baldur’s Gate 3 waarop ik met m’n party een schuurtje binnenliep en geconfronteerd werd met een knakker die zich achter een kast verschool. Toen ik met hem praatte, kon ik twee ‘rolls’ doen, een aspect dat direct uit Dungeons and Dragons overgenomen is: het gooien van D20’s, oftewel twintigzijdige dobbelstenen. Deze worden middenin je scherm gerold tijdens dialogen en staan direct in verband met je skills. Dus als je iemand wil intimideren in een gesprek, moet je bijvoorbeeld minimaal een 10 gooien. Als je dat niet haalt, dan valt je intimidatiepoging in het water…

In dit geval probeerde ik deze NPC zowel te intimideren als over te halen om me er langs te laten, maar beide lukte niet omdat mijn Intimidation- en Persuasion-skills te laag waren. Dit dobbelsysteem is namelijk niet helemaal gebaseerd op geluk, de game manipuleert zeker de uitkomst en niet alleen op basis van je skills, maar dat terzijde… Vijf keer probeerde ik langs de dude te komen en vijf keer mislukten mijn rolls waardoor mijn hele party, *BOEM* opgeblazen werd door een of andere flink effectieve vuur-trap. En toen gingen de rollenspelradertjes in mijn brein draaien: hoe los ik dit op? 

Baldur's Gate III Danger

Vuur in de schuur

In Baldur’s Gate 3 verzamel je, als je een beetje in alle duizenden kistjes, lijken en vazen duikt, een flinke hoeveelheid scrolls met spreuken erop. Nou had ik er toevallig ook eentje genaamd Detect Thoughts en die leek wel behoorlijk van toepassing op deze situatie. Het voelde toch een beetje als een wilde gok, helemaal in een Early Access game, maar ik gebruikte de spreuk toch en ging vervolgens het gesprek met de schuurknakker weer aan. Wat ik verwachtte dat zou gebeuren, gebeurde, maar alsnog was het best een verrassing dat ik een extra dialoogoptie kreeg waarmee ik een poging mocht doen om het wachtwoord uit de dude z’n hoofd te vissen.

Een roll of the dice verder, een geslaagde dit keer (zoals ik al zei, deze worpen worden zeker gemanipuleerd om frustratie te voorkomen), had ik het wachtwoord en kon ik zonder kleurscheuren de schuur in. Dat was het begin van een flinke questline waarin ik een ondergrondse basis binnendrong, en het voelde alsof ik écht wat bereikt had. Alsof ik echt een avonturier in de Forgotten Realms ben die z’n vaardigheden en ervaring dient te gebruiken om problemen op te lossen. Het gevoel van rollenspelen, het gevoel dat je daadwerkelijk deel uitmaakt van een narratief. Het is deels wat Baldur’s Gate 3, ook nu al in Early Access, zo’n unieke ervaring maakt. 

Baldur's Gate III Scenery

Creatief gamen

Er zijn veel meer van dit soort puzzelelementen, meer voorbeelden van creatief gaming, hoewel sommige ook een beetje lullig zijn. Zo heb ik met behulp van ‘push’, een actie die elk personage standaard in z’n arsenaal heeft, het lijk van iemands verloofde uit een brandend gebouw moeten duwen om aan de ongeruste, aanstaande echtgenoot te bewijzen dat ze daadwerkelijk dood was. Een nogal onrealistisch en ongemakkelijk proces, hoewel het toch wel weer flink bevredigend was dat ik hiermee een quest oploste waar ik vast in dacht te zitten.

Baldur’s Gate 3 daagt je uit, veel meer dan de doorsnee triple-A RPG’s van de laatste jaren dat doen. Als je een gevecht met een grote groep Goblins niet aan kan, dan vraagt de game je om over een alternatieve manier na te denken, om je skills op slimme manier in te zetten zodat je verder kan komen. Gebruik je stealth, tactiek, exploratie of simpelweg je scherpe tong om dit probleem op te lossen? Het kan in theorie allemaal, dus ga maar experimenteren! Nou weerhouden de lange laadtijden en de wetenschap dat ik dit allemaal nóg een keer moet doen als de volledige release komt me ervan om me volledig in deze game onder te dompelen, maar de voortekenen zijn gigantisch gunstig. Dit mag dan (nog) niet helemaal de Digitale DnD-Droom zijn, maar als ik toch mijn tentje op ga zetten op de stoep van Larian, dan is dat om elk lid van de studio persoonlijk te kunnen bedanken. 

Baldur’s Gate 3 is nu beschikbaar als Early Acces op PC en Stadia.

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord