9 dingen die Jan opvielen aan Deus Ex: Mankind Divided 

9 dingen die Jan opvielen aan Deus Ex: Mankind Divided 2016-07-20T09:51:48
Begin juli mocht Jan een ruime vijf uur lang spelen met de nieuwe Deus Ex: Mankind Divided. Hieronder lees je negen dingen die ons opperhoofd zijn bijgebleven.

1) Deus Ex: Mankind Divided is typisch zo’ n game die je onmogelijk kan doorgronden in de gekte van een E3. In een uurtje heb je nog niet eens het topje van de ijsberg aangetikt van de gigantische hoeveelheid content die de game gaat brengen. Hoe anders was dat in Parijs. Daar nam ik plaats in een ruimte met twee collega’s (een Belg en een Nederlander) en alle drie hebben we in die vijf uur overlappende én totaal andere gameplay beleefd, en bovendien totaal andere augmentations unlockt voor Adam Jensen.

Het half uurtje napraten over onze afzonderlijke speelsessies was dan ook genieten. De Belg had totaal andere oplossingen en routes voor problemen gevonden dan ik, en de Nederlandse collega had locaties gevonden die ik gemist had en vice versa.

Deus Ex: Mankind Divided

2) Tijdens mijn vijf uur kreeg ik flashbacks naar The Elder Scrolls IV / V. die games speel ik ook altijd aanvankelijk braafjes (volg de verhalende missies), maar voor je het weet wijk ik uit naar sidemissies en sidemissies op bestaande sidemissies. Zo is het ook in Deus Ex: Mankind Divided. De Praag-hub wereld, met een heus neoclassicistisch appartement van Adam, is zo ontiegelijk groot dat je er letterlijk in verdwaalt. Nadeel: je zit meer dan je lief is naar een filmpje van Adam in de metro te kijken. Voordeel: gameplay deluxe.

Na de verplichte openingsmissie in Dubai dien je een afluisterchip te planten in het geheime hoofdkwartier van de speciale eenheid waar je dienst van uitmaakt. Reden: de illuminati zouden geïnfiltreerd hebben. Echter voordat ik hieraan toe kwam, was ik al drie en half uur verder, omdat ik met hele andere dingen bezig was. Zo had ik al de nodige XP en upgrades verzameld voordat ik aan mijn eerste echte verhaalmissie was toegekomen.

Deus Ex: Mankind Divided

3) Afgezien van het feit dat Deus Ex: Mankind Divided me een veel grotere game lijkt, met semi-open wereld structuur (althans in Praag dan), is het ook een game die veel meer verticaliteit kent. je kunt klimmen als een malle en de omgevingen lenen zich daar perfect voor. Je spring-augmentations upgraden is dan ook geen overbodige luxe. Maar je kunt ook een soort superdodge / warp move kiezen waardoor je dat klimmen kunt overslaan. Denk aan de Blink-move uit Dishonored. Bovendien biedt Praag vanaf het dak een hele andere kijk op de wereld en de vele routes die je kunt kiezen.

  

4) De geaugmenteerde olifant in de kamer zijn de graphics in Deus Ex: Mankind Divided. Soms zijn ze heel mooi (de omgevingen, de wapens, Adam Jensen zelf) maar soms ook een beetje meh. En het meh-Dubai uit de tutorial is echt zoveel minder dan het bruisende, uitgebreide Praag. Het is bijna alsof het door twee verschillende studios is gemaakt. Vooral sommige character models zijn een beetje meh.

Maar ook al is deze game van Eidos Montreal geen gevalletje Uncharted 4 of God of War, de vibe en de sfeer zijn spot on. Het rare is dat sommige andere character models opeens weer prima te pruimen zijn. Het feit dat deze game gigantisch is en dat je zoveel gebouwen van binnen kunt bekijken en rondlopen, maakt dit dan ook wel grotendeels goed.

Deus Ex: Mankind Divided

5) Er is een hele ondergrondse stad in Deus Ex: Mankind Divided en dan doel ik niet op de metro. Nee, een maffioos ondergronds casino, een illegaal pamfletten-clubje, een geheime wapenopslag en ga zo maar door. Er is een hele stad onder de stad van Praag waar van alles en nog wat te beleven is. En te looten.

  

6) Schieten voelt stukken beter. Niet zo vreemd want een van de eerste dingen die de makers aankaarten bij de onthulling van Deus Ex: Mankind Divided was dat men veel aandacht aan de actie had gegeven. Niet dat de game opeens een shooter is geworden, maar als je meer actie-georiënteerd wil spelen, dan kan dat nu beter dan ooit.

Het cover-mechanisme werkt heerlijk soepeltjes en ook het ugraden en aanpassen van je wapen on the fly, verschillende ammo, verschillende fire bursts, lopen als een zonnetje. Zelf ben ik meer van de stealthy aanpak en pak ik mijn geweer alleen als de poep de ventilator raakt, maar het feit dat je heel makkelijk van speelstijl kan wisselen, is een dik duimpje omhoog.

Deus Ex: Mankind Divided

7) Deus Ex: Mankind Divided is verre van een dijenkletser. De eerste game was al grimmig, maar de sfeer in deze game is nog donkerder. Toch is er zowaar ruimte voor een beetje lucht. Zoals Adam Jensen die gebeld wordt door zijn Interpol-baas waar ie in hemelsnaam blijft. Waarop Adam antwoordt dat dat afhangt van de hoeveelheid controles bij de metro door de politie. Daarvoor heb ik net ongeveer 4 a 5 keer mijn papieren moeten laten zien, waaraan ik me voorzichtig begon te ergeren.

Als er dan zo’n opmerking van Jensen valt, komt alles weer fraai samen. Andere luchtigheid komt van de kleurrijke cast, waar nogal wat mafketels tussen zitten. Maar je moet wel tegen een aangename dosis zwartgalligheid en cynisme kunnen, wil je de rafelige schoonheid van Deus Ex: Mankind Divided op waarde weten te schatten.

Deus Ex: Mankind Divided

8) Je zou bijna vergeten dat je soms je weg uit benarde situaties kunt praten. Zo wilde ik een bepaald onderdeel hebben van een maffiabaas in een schimmige club, maar de eerste poging mondde al snel uit in een bloedbad, waarna ik zelf ook het loodje legde. De tweede keer ging het al een stuk beter maar ook daar gierde het gesprek uit de bocht en werd het toch weer knokken. De derde poging verliep prima… met als uitkomst dat ik de maffiabaas een ‘gunst’ zou moeten verlenen als de tijd daar ooit rijp voor zou zijn. Toen ik te lang rondneusde, waren alsnog de rapen gaar.

  

9) In Human Revolution was Jensen nog best gefrustreerd. ‘I did not ask for this’, was het motto van de half-man, half machine. In Mankind Divided heeft hij zijn augmentions omarmd en gaat hij volle bak er tegenaan. Hij is niet langer de pion die wordt gepiepeld, maar gaat zelf op onderzoek uit om de grote duistere machten te onthullen en voor eens en voor altijd korte metten te maken met dit geheimzinnige clubje. Of dat lukt is een tweede, maar die mentaliteit maakt dat het net even cooler is om je in Adam te verplaatsen.

Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided verschijnt 23 augustus voor PC, PS4 en Xbox One en dit wordt een enorme game waar je dagen zo niet weken zoet mee bent. Hadden we al gezegd dat we een hele fijne abo-actie hebben lopen? 

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord