7 redenen waarom Anthem niet BioWare’s Destiny is 

7 redenen waarom Anthem niet BioWare’s Destiny is 2019-02-04T10:03:06
Terwijl Wouter bij BioWare in Austin was om Anthem te spelen, brak het nieuws dat Bungie en Activision hun wegen scheidden. Dat herinnerde hem eraan dat de vergelijking tussen Destiny en Anthem maar eens goed onderuit geschopt moet worden!

Anthem verschijnt 22 februari en ondanks dat het een game is van welbekende RPG-ontwikkelaar BioWare, weten we nog niet helemáál wat we ervan moet verwachten. Daarom stoppen mensen de aankomende titel in het hokje van shared world shooter Destiny (2), want het moet natuurlijk wel een naam hebben. Dat deze vergelijking echter niet helemaal opgaat en zelfs een verkeerd beeld schetst, dat heb ik ontdekt tijdens mijn bezoek aan de BioWare studio in Austin, waar ik de game geruime tijd heb mogelijk spelen. In de volgende opzichten is Anthem namelijk een heel ander beestje dan Destiny:

Anthem 1     

1. Anthem is een third person game

Laat ik beginnen met het meest voor de hand liggende verschil, en dat is dat Anthem een third person game is, terwijl Destiny vanuit de eerste persoon gespeeld wordt (behalve dan als je bepaalde wapens gebruikt of Ultimates inzet). Dat maakt voor de gameplay best wel veel uit, want een FPS biedt toch zeer specifiek knalwerk dat een ander soort precisie vereist dan schieten in derde persoon. De actie heeft een ander tempo, je kunt aanvallen vanuit meer hoeken verwachten en je hebt een beter overzicht over het strijdveld; allemaal elementen die invloed hebben op de gameplay. Daarnaast heb je meer bewegingsvrijheid in Anthems perspectief, iets dat me naar het volgende punt brengt…

    

2. In Anthem kan je vliegen… en hoe!

Ik liet tijdens het spelen van Anthem hardop weten aan de aanwezige devs dat deze game de geknipte engine heeft voor een Superman game, maar er ligt een andere, logischere superheldenreferentie voor het oprapen. Want als je de Javelins in Anthem ziet vliegen, dan is het net alsof Tony Stark in z’n metalen pak langs komt scheren. Het is dan ook een machtig gevoel om je Javelin te laten opstijgen, met een gestoorde snelheid weg te boosten, dwars door watervallen te schieten, stil in de lucht te blijven hangen en stoer te landen met één van de vele emotes die je voor deze animatie kunt unlocken. En omdat de Javelins kunnen gaan, staan en vliegen waar ze willen, moet de wereld van Anthem daar ook voor ingericht zijn…

        

3. De wereld van Anthem is meer wijds dan dat van Destiny

De verschillende planeten in beide Destiny-games bestaan uit gebieden met beperkte grootte en speelruimte, van elkaar gescheiden met vernuftig ‘verborgen’ laadschermen. Anthem bestaat ook uit losse gebieden, op een planeet waarvan BioWare de naam niet wil prijsgeven, maar deze zijn veel opener om de vliegende Javelins bewegingsruimte te kunnen bieden. Er is veel groen, veel water, enorme dalen en hoge bergen, terwijl diepe meren en uitgestrekte grottenstelsels vrijelijk te betreden zijn, waarbij alleen die laatsten achter een laadscherm zitten. Totaal verschillend van Destiny dus, en dat geldt ook voor de plek waar je je missies vandaan haalt.

Anthem wereld    

4. Anthem heeft naast een social hub ook een story hub

Tussen de missies door bevindt je Freelancer, zoals de piloot van een Javelin genoemd wordt, zich in Fort Tarsis een stad genaamd Bastion. Daar kan je aan je Javelin sleutelen, upgrades aanschaffen en de lore achter Anthem ontdekken, iets wat qua functie dus sterk doet denken aan de Tower in Destiny. Verschil is dat hier helemaal geen andere spelers rondhangen en het dus verre van een social hub is! Bastion is vooral bedoeld om je als speler te verdiepen in het verhaal, te praten met de NPC’s, missies te kiezen en daarvan de gevolgen te zien. Verschillende delen van Bastion worden namelijk geopend aan de hand van de opdrachten die je als Freelancer aanneemt, waarmee het verhaal dus niet volledig lineair schijnt te zijn.
Vandaag werd bekend dat Anthem ook een social hub heeft genaamd The Launch Bay. Die hebben we tijdens ons bezoek aan BioWare Austin echter niet kunnen bekijken. 

      

5. Anthem heeft meer focus op verhaal dan Destiny

Natuurlijk gaat BioWare niet vergeten waar het goed in is, dus zal Anthem zeker een flinke focus op verhaal en characters krijgen, veel meer dan Destiny. Zo heb ik een drie minuten lange cinematic mogen aanschouwen over de geschiedenis van de stad Bastion en hieruit blijkt overduidelijk dat BioWare niet van plan is een abstract narratief te maken, maar personages centraal zet in een verhaal dat daadwerkelijk gevolgen lijkt te kunnen gaan hebben voor de spelwereld. Bovendien heeft je hoofdpersonage daadwerkelijk iets te zeggen en is het meer dan alleen een class. Sterker nog…

Anthem verhaal    

6. Anthem heeft geen classes, maar Javelins

Waar je in Destiny een Guardian van een bepaalde klasse moet kiezen en daar de game mee doorspeelt, totdat je opnieuw begint met een ander personage, kan je in Anthem vrijelijk wisselen tussen vier verschillende mech suits: de Interceptor, Colossus, Ranger en Storm. Die eerste is een snel Vanquish-achtig sportwagenmodel dat rap in en uit de actie beweegt, de Colossus is de lompe tank, de Ranger een veilige middenmoter en Storm is een soort van metaal geworden magiër, inclusief elemental powers. Ze bewegen en spelen allemaal totaal anders, een veel groter verschil dan bij de Guardians van Destiny, en het feit dat je tussen meerdere loadouts per klasse kunt switchen zou er best wel eens voor kunnen zorgen dat Anthem qua gameplay niet heel snel gaat vervelen. Over die loadouts gesproken…

      

7. Customization in Anthem is something else

Je zou Anthem zeker een loot shooter kunnen noemen, want guns en andere equipment worden absoluut gedropt, maar het werkt anders dan in een Diablo of, jawel, Destiny. Anthem doet namelijk niet aan armor met statistieken, want de verschillende stukken staal voor de armen, benen, helmen en borst van je Javelin hebben alleen een cosmetische functie. Je kunt ze dan ook in alle denkbare kleuren veranderen en er is zelfs de mogelijkheid om het materiaal te veranderen, waardoor je echt oneindig veel variaties krijgt. Waar je Javelin krachtiger van moet worden zijn de twee guns die je kunt kiezen (verdeelt over bekende soorten zoals shotguns, assault en sniper rifles) 6 ‘components’ waarmee je bijvoorbeeld wapens kunt upgraden, en slots voor je extra powers. Deze variëren van een snelle shotgun-achtige blast voor de Colossus, tot aan laser beams, het lanceren van raketten en granaten, tot aan allerhande ondersteunde gadgets die voor positieve of negatieve status effects zorgen.

Anthem customization

Vergeet dus maar even de vergelijking met Destiny en zie Anthem voor wat het is: een nieuwe game van een bekende ontwikkelaar die even wat anders probeert, maar daarom niet z’n kernwaarden vergeet.

REACTIES (30) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord